مقابله موثر با دیابت نیازمند افزایش آگاهی عمومی است

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: افزایش آگاهی شهروندان از بیماری دیابت با هدف جلب مشارکت آنان در اجرای برنامه های داوطلبانه در مسیر اصلاح شیوه‌های زندگی و تغذیه سالم از رویکردهای اداره‌کل سلامت شهرداری تهران است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در مراسم گرامیداشت هفته دیابت که در انیستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور برگزار شد با بیان اینکه افزایش آگاهی عمومی درباره علل بروز بیماری و عوارض ناشی از دیابت از موضوعاتی است که در رویکردهای آگاهی رسان به مردم باید در اولویت برنامه های برنامه ریزان قرار گیرد، افزود: شهرداری تهران در این راستا با اجرای پویش دیابت از آنچه که فکر می کنید به شما نزدیکتر است تلاش کرده است با استفاده از فضای تبلیغاتی در اختیار خود نسبت به حساس سازی مردم ساکن پایتخت نسبت به این بیماری و آموزش راه های پیشگیری از بروز دیابت و پیشگیری از آن اقدام عملی کند.

وی اضافه کرد: اجرای برنامه های ورزشی با عنوان حال خوب را قدم بزن از دیگر اقداماتی است که پیش بینی شده است با حضور گسترده مردم به میزبانی منطقه ۲۲ در دریاچه شهدای خلیج فارس اجرا شود. علاوه بر این، میزهای خدمت سلامت محور برای کنترل و پیشگیری از بیماری قند، فشار خون، تغدیه، ورزش در مراکز پرتجمع شهری از جمله میادین میوه و تره بار و سراهای محله ها با بهره گیری از ظرفیت کانون های دیابت، پزشکان، مراکز خیریه در دستور کار اداره کل سلامت در هفته دیابت قرار دارد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینه دیابت هر ساله تعداد بیشتری از مردم را درگیر خود می کند بر ضرورت همکاری بین بخشی میان دستگاه ها برای جلوگیری از افزایش شدت شیوع این بیماری در جامعه تاکید کرد و گفت: در برنامه های مدیریت شهری تلاش شده است از همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش های همگانی، سازمان ها و تشکل های غیر دولتی، واحدهای تابعه شهرداری تهران و کانون های پیشگیری از بیماری های غیر واگیر محله های پایتخت استفاده شود.

صاحب با بیان اینکه در این همکاری معرفی غذهای ویژه افراد مبتلا به دیابت و نیز برپایی سفره های دیابتی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: برپایی برنامه هایی مانند آشپزی مهیج دیابتی‌ها، تورهای ورزشی، پویش رکاب سلامتی، تجربه نگاری افراد دارای دیابت، پیاده روی اعضای کانون های پیشگیری از دیابت، طب سنتی و نیز تازه های دیابت از دیگر برنامه های یاست که در این هفته برگزار می شود.

رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران نیز در این مراسم گفت: شیوه های زندگی جوانان در کشور نادرست است و این شیوه باید با سیاستگذاری در این بخش اصلاح شود تا در آینده با افزایش بیشتر تعداد افراد مبتلا به دیابت جلوگیری شود.

امیرمحمد مرتضویان افزود: بسیاری از مردم اکنون در مرحله پیش دیابتی قرار دارند و در صورتی که شیوه های زندگی خود را اصلاح نکنند و کم تحرکی و مصرف مواد غذایی خود را مبتنی بر نیازهای خود نکنند این افراد در اینده به جمع مبتلایان به دیابت در کشور افزوده خواهند شد.

وی با بیان اینکه روند ابتلا به دیابت روندی کوتاه مدت نیست و نباید مبتلا شدن به این بیماری خاموش را صرفا در استفاده از مواد غذایی ناسالم تعریف و محدود کرد، توضیح داد: کم تحرکی و وجود فشارهای عصبی و عوامل محیطی از دیگر علل بروز بیماری دیابت در افراد است و از این رو نباید اینگونه تصور شود که در ابتلا به این بیماری تنها سبک غذایی عامل بیماری است و باید به موضوعات دیگر نیز توجه جدی شود.

 نیکو سخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران نیز در این مراسم از مسولان خواست با بیمه کردن برخی تجهیزات تست قند خون در کشور از رشد فزاینده تعداد افراد مبتلا به دیابتی که از بیماری خود اطلاع نارند جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: به دلیل فراوانی تعداد افراد مبتلا به دیابت بباید به این دسته از بیماران خدمات خاص حمایتی و مراقبتی ارایه شود تا بتوانیم از شیوع این بیماری در جامعه جلوگیری کنیم.

در این مراسم از تعدادی از اعضای کانون های دیابت مناطق ۲۲ گانه قدردانی شد.

انتهای پیام/

۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 45219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =