افزایش نزدیک به ۸۰۰ صندلی به سینماهای کشور/ حضور ۶۰ درصدی خانواده های تهرانی در باغ کتاب

قائم مقام باغ کتاب از افزوده شدن نزدیک به ۸۰۰ صندلی به سینماها و ۲۶۰ صندلی نیز به سالن های تئاتر کشور با فعالیت سینما و سالن های نمایش این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر یک صد و دهمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با حضور نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون، زهرا شمس احساس، رئیس کمیته ورزش، علیرضا نادعلی رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و دینی و سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری در باغ کتاب تهران با حضور رضا مجدی مدیرعامل این مجموعه و سایر مدیران و معاونان این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قائم مقام باغ کتاب با اشاره به عملکرد ۹ ماهه این مجموعه گفت: آمارها نشان می دهد میزان استقبال و تردد شهروندان از باغ کتاب در روزهای منتهی به آخر هفته چهارشنبه تا جمعه به ۲۴ تا ۲۵ هزار نفر می.

مجید صادقیان با بیان اینکه بی شک می توان گفت  باغ کتاب یکی از پر تردد ترین مکان های شهر تهران محسوب می شود، افزود: در باغ کتاب تهران هیچ دسته بندی از نظر مخاطبان و یا ایدئولوژیک نداشته و همه جور آدم از شهر و حاشیه شهر تهران به این مجموعه مراجعه می کنند. به همین خاطر محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی است.

وی ادامه داد: بیشترین مراجعات از مناطق ۴ و ۵ و بعد یک تا ۳ است. البته از حاشیه شهر تهران نیز میزان مراجعات زیاد است.

قائم مقام باغ کتاب بیان کرد: در سال های گذشته برای اینکه مداخله و دغدغه شهرداری تهران در باغ کتاب کمتر شود تلاش شد از نظر بودجه ای به شهرداری کمتر وابستگی داشته باشد و تنها بودجه عمرانی دریافت شد اما باغ کتاب برای انجام تمام ماموریت های فرهنگی ای که برعهده دار نمی تواند بدون کمک های مالی موفق شود.

وی با بیان اینکه هزینه های نگهداری این مجموعه بسیار سنگین است، یادآور شد:  به عنوان مثال هزینه تهیه یک کاشی در این سازه ۴۵ میلیون تومان هزینه می برد. به رغم اینکه تمهیدات خاصی برای ساخته شدن این مجموعه در نظر گرفته شد؛ اما نگهداشت این بنا سختی هایی را به وجود آورده است.

صادقیان در ادامه با اشاره به میزان مراجعه شهروندان د باغ کتاب تاکید کرد: آمارها نشان می دهد ۵۱ درصد برای چهارمین بار به باغ کتاب مراجعه می کنند، این در حالی است که ۳.۵ درصد هر روز به این مجموعه می آیند، ۱۰.۴ هر هفته و ۳۹ هر ماه و ۳۸ درصد نیز هر سال به باغ مراجعه می کنند.

وی تاکید کرد: ۴۰ درصد مخاطب وفادار در باغ کتاب داریم. ۲۵ درصد برای خرید کتاب ۱۱ درصد برای استفاده از فضای کار اشتراکی و ۴۳ درصد برای تفریح و سرگرمی به این مجموعه می آیند. همچنین از ۴۳ درصدی که برای تفریح می آیند ۲۸ درصد از آنها حضورشان منجر به خرید کتاب نیز می شود.

قائم مقام باغ کتاب در ادامه گفت: ۶۰ درصد از مراجعه کنندگان به مجموعه باغ کتاب به همراه خانواده و به اصرار فرزندان به این فضای فرهنگی می آیند و به همین میزان دوست دارند بار دیگر به باغ کتاب بیایند.

وی با بیان اینکه باغ کتاب یک مجموعه به هم پیوسته است که خدمات علمی، فرهنگی و خانوادگی ارائه می دهد، افزود: در بررسی ها ۷۷ درصد از  مراجعه کنندگان از ما خواسته اند که برنامه های فرهنگی اجرا شود. این افراد نزدیک به ۴ ساعت خانواده ها وقت خود را در این مجموعه صرف می کنند.

صادقیان بیان کرد: با توجه به آمار و ارقامی که اعلام کردیم نقطه تمرکز باید بر روی کودکان و نوجوانان باشد و با توجه به رویکرد سند تحول باغ کتاب، شاخص اصلی توانمند سازی فرد است که منجر به تقویت ارتباط فرد با خود، خدا، خلق و خلقت می شود. وقتی خانواده با فرزندان وارد این مجموعه می شود در بخش بازی های فکری توانمندی های فردی خود را نشان می دهد.

وی یادآور شد: همچنین  از اول خرداد تا اول شهریور که مدارس تعطیل می شوند تمام برنامه های خودمان را در قالب یک مدرسه تابستانی متمرکز کردیم.

قائم مقام باغ کتاب درباره رعایت حجاب و عفاف در این مجموعه فرهنگی تاکید کرد: به رغم اینکه در دوره ۹ ماهه فعالیتم در این مجموعه روی خط زلزله حجاب  قرار داشتیم اما توانستیم با تذکرات لسانی، تبلیغات محیطی و تغییرات محیطی ای که ایجاد کردیم  مشکلات تا حدودی مرتفع شد کما اینکه با همکاری کلانتری گاندی نیز برای دادن تذکرات کلامی همکاری داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: همچنین در تبلیغات محیطی نیز سعی کرده ایم به این مساله تاکید کنیم که باغ کتاب یک محیط فرهنگی است و خانواده ها در این مجموعه حضور دارند به همین دلیل مسائل اخلاقی و حجاب باید رعایت شود. در ورودی اصلی باغ تعدادی از خواهران برای دادن شال جهت حفظ حجاب به مراجعه کنندگان ارائه می دهند.

مجید صادقیان با بیان اینکه تا به امروز بالغ بر ۸۵ رویداد فرهنگی را در این مجموعه برگزار کرده و بخش های مختلف فرهنگی را در این مجموعه راه اندازی کرده ایم، افزود: باغ کتاب برای تحقق شعار محوری خود دو هویت و شخصیت دارد یکی تم پارک سرگرمی های علمی و فرهنگی است که طبقه بالای باغ، علمی و در طبقه پایین نیز فرهنگی است.

وی ادامه داد: هویت دوم باغ کتاب تمرکز صنایع خلاق است که  شامل موضوعاتی مانند تئاتر، سینما، موسیقی و...  می شود. هر توسعه و جابه جایی بهره بردار که بخواهیم انجام دهیم با این دو نقشه انجام می دهیم. کما اینکه در باغ کتاب ۳۶ بهره بردار در این مجموعه فعالیت می کند.

قائم مقام باغ کتاب بیان کرد: همچنین در دو ماه گذشته مذاکراتی را با معاون توسعه علم و فناوری و سایر دستگاه های این چنینی انجام داده ایم و ۱۰۰۰ متر از این مجموعه را برای ایجاد زیست بوم صنایع خلاق اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به همکاری بخش سینمایی باغ کتاب با معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بعد رفع اشکلات دو سالن سینمایی رو باز و سربسته این مجموعه و همچنین سالن نمایش تئاتر؛ نزدیک به ۸۰۰ صندلی به مجموعه سینمایی کشور و ۲۶۰ صندلی نیز به ظرفیت سالن های نمایش کشور افزوده شد.

صادقیان تاکید کرد: باید به این مساله توجه داشت که اگر باغ کتاب تهران را به عنوان پر تردد ترین و محل سرمایه گذاری فرهنگی برای افراد برخوردار است که می توان برای این قشر برنامه های فرهنگی نرم، با دقت و میان مدت طراحی کرد.

افزایش نزدیک به ۸۰۰ صندلی به سینماهای کشور/ حضور ۶۰ درصدی خانواده های تهرانی در باغ کتاب

لزوم تخصیص اعتبار مناسب برای اجرای سند تحول باغ کتاب در متمم بودجه

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در ادامه لازم است تا تخصیص اعتبار مناسب در متمم بودجه امسال در نظر گرفته شود.

نرگس معدنی پور با بیان اینکه در هفته کتاب و کتاب خوانی توفیقی حاصل شد تا یکصد و دهمین جلسه کمیسیون را در این مجموعه برگزار شود؛ افزود: باغ کتاب در نوع خود در کشور بی نظیر است. اهداف خیلی مهمی نیز برای آن تبیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه همکاران شاغل در این مجموعه تلاش بسیاری را برای تحقق اهداف مجموعه فرهنگی باغ کتاب انجام داده اند، ادامه داد:  لازم است تمامی برنامه های علمی، فرهنگی در این مجموعه بر مبنای سند تحول باغ کتاب پایه ریزی شود و برای تحقق این امر تخصیص بودجه برای این امر ضروری است.

لزوم راه اندازی ایستگاه آتش نشانی باغ کتاب

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز به لزوم راه اندازی ایستگاه آتش نشانی باغ کتاب تاکید کرد.

سید احمد علوی گفت: در حال حاضر باغ کتاب به یک پاتوق فرهنگی برای شهروندان تهرانی و خانواده هایشان تبدیل شده است.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد که ایجاد برخی از کاربری ها؛ باغ کتاب را از هویت اصلی خود دور کند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران ادامه داد: اعتقاد دارم که باید برای این مجموعه یک اعتبار مناسبی در نظر گرفت تا از کارهایی که در حیطه این مجموعه نیست؛ برای درآمدزایی استفاده نکند.

وی بیان کرد: یک سری از طرح ها و برنامه ها از سنوات گذشته باقی مانده است و باید تلاش شود تا این طرح ها اجرایی شود که در این باره می توان به ایجاد ایستگاه آتش نشانی در مجموعه باغ کتاب اشاره کرد.

علوی یادآور شد: بر همین اساس لازم است تا در زمان تدوین متمم بودجه این مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی در انتها تاکید کرد: اگر اعتباری بخواهیم برای این مجموعه در نظر بگیریم باید هزینه شود و تا پایان سال به هزینه گرفته شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ همچنین در لایحه بودجه امسال نیز برای موضوع نگهداشت این مجموعه ۴۰ میلیارد تومان دیده شده است.

تدوین سند تحول باغ کتاب با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا

رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و دینی شورای شهر تهران نیز به لزوم تدوین سند تحول باغ کتاب با همکاری کارشناسان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد.

علیرضا نادعلی گفت: در سنوات گذشته برای ایجاد توسعه در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی قرار شد تا کارهای تک و منحصر به فردی اجرایی شود که می توان به راه اندازی باغ کتاب، برج میلاد، پل طبیعت و... و. اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در نظام بهره برداری از این سازه های بزرگ فرهنگی قرار بود تا نحوی بهره برداری از آنها با نیازهای شهروندان تطبیق داده شود، افزود: اعتقاد دارم اعتبار و عمران مجموعه های فرهنگی به حضور ادم ها بستگی دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: لازم است باغ کتاب در تدوین سند تحول این مجموعه با کمیته های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارتباط بیشتری داشته باشند تا این سند تحول اصولی تدوین شود.

باغ کتاب باید فارغ از نگاه سود محور باشد

رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران نیز گفت: باید در تحول مجموعه فرهنگی و عملی باغ کتاب از نگاه سودآور پرهیز شود.

زهرا شمس احسان نیز با بیان این مطلب افزود: مجموعه باغ کتاب در ارائه خدمات با کیفیت تر و بهبود عملکرد این فضا باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی با هدف ایجاد تغییرات اصولی در این زمینه در مدیریت شهری انجام می شود؛ ادامه داد:  در این دوره مدیریت شهری به ویژه مدیریت باغ کتاب تلاش می شود تا نگاه کارکردی و معناگرا در این مجموعه حاکم شود.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران بیان کرد: به نظر می رسد مجموعه باغ کتاب در نظر دارد تا با تدوین سند تحول این مجموعه به سمت هویت بخشی و معناگرایی حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از پاتوق های کمیسیون اجتماعی برای تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهروندان شهر تهران باغ کتاب است، یادآور شد: امیدواریم که دستاورد این جلسه به سمت انتظاراتی که برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته شده است، پیش برود.

شمس احسان همچنین تاکید کرد: نظر می رسد که اینجا فروشگاه کتاب است تا باغ کتاب و یک تفاوت مفهومی در این مجموعه وجود دارد. برای این مساله باید فکر جدی کرده و شاهد پیاده سازی سند تحول در باغ کتاب باشیم.

وی در انتها گفت: باید توجه کرد که نگاه سود محور در این مجموعه آسیب زا است. مدل بهره برداری این مجموعه باید با مدل انقلابی و فرهنگی همراه باشد.

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 45284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =