مشارکت تهرانی‌ها در دومین رویداد ایده پردازی «تهران شهر خانواده» با ارسال ۲۳۰۰ ایده جدید

مشاور امور بانوان شهردار تهران از مشارکت شهروندان تهرانی با ارسال ۲۳۰۰ ایده جدید به دبیرخانه دومین رویداد ایده پردازی با موضوع تهران شهر خانواده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مریم اردبیلی در مراسم اختتامیه دومین رویداد ایده پردازی با محوریت «تهران شهر خانواده» گفت: در دومین رویداد ایده پردازی شهروندان ۲۳۰۰ ایده جدید به دبیرخانه رویداد ارسال شد.


وی با طرح این سوال که آیا تهران شهر خانواده است یا خیر؟ افزود: در پاسخ به این سوال به این نتیجه می‌رسیم  که تهران برای ارتباط نزدیک با خانواده فاصله دارد.


مشاور شهردار تهران ادامه داد: خانواده در ارتباط با تهران احساس انس و الفت نمی‌کند و دشواری‌هایی برای آنها در این راه وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه همه درباره شهر دوستدار خانواده صحبت می‌کنند اما سوال این است که نسبت ما برای رسیدن و تحقق چنین شهری چیست؟ بیان کرد:  نخبگان درباره نسبت این مساله صحبت کرده‌اند ما می‌توانیم در نسبت بین شهر و خانواده به عنوان مدیران شهری سه رویکرد متفاوت داشته باشیم. نخست آنکه خانواده را به عنوان یک جزء کوچک در نظربگیریم و بخواهیم با تحریم آن خانواده را تقویت و حمایت کنیم.


مریم اردبیلی یادآور شد: در رویکرد وابستگی بیشتر هدف تصمیم گیران این است که تنها می‌خواهیم به خانواده خدمات ارائه داده و در واقع به یک موجود ناتوان کمک کنیم تا از هم نپاشد. با این نگاه در نهایت یکسری خدمات در شهر تعریف می‌شود.


وی با بیان اینکه این نگاه منجر به تقویت خانواده در محیط‌های اجتماعی نمی‌شود و خانواده آسیب پذیر است؛ تاکید کرد: سطح دیگر رویکرد این است که سیستم نگر به مقوله خانواده نگاه کنیم و متوجه این مساله باشیم که تمام برنامه ریزی‌ها در کشور می‌تواند پیوست خانواده داشته باشد. 


مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه ما شهرها را می‌سازیم و شهرها ما را می سازند؛ گفت:  باید به این فکر کنیم که چه شهرهایی را می‌سازیم تا خانواده در آن در اولویت باشد. اما در این رویکرد باز این سوال مطرح می‌شود که آیا در شهر تهران خانواده جایگاهی دارد یا خیر!؟


وی افزود: نگاه متعالی تر از این دو رویکر این است که ما به خانواده به عنوان یک نهاد دارای عملکرد بنگریم. در حکمرانی شهری شهروند محوری مهم است و اگر در این میان به خانواده توجه کنیم؛ متوجه تاثیرات مهم این عنصر اجتماعی می شویم.


اردبیلی ادامه داد: شهر باید جای عاملیت و زندگی خانواده را درون خود داشته باشد. باید توجه داشت  خانواده ای که احساس سرزندگی کند شهر متحول می شود. 


مشاور شهردار تهران در امور بانوان یادآور شد: وقتی خانواده ها را برای تصمیم های بزرگ شهری فرا می خوانیم پیامدهای بی توجهی به این عنصر پویا را در شهر در طولانی مدت و کوتاه مدت شاهد خواهیم بود.


وی تاکید کرد: نسبت بین شهر و خانواده در مبانی دینی وجود دارد و سکنی گزیدن مردم و تسکین داشتن در درون خانواده ها به عنوان وجه درونی و شهرها به عنوان وجه بیرونی در نظر گرفته می شود.


مریم اردبیلی در بخش دیگری از صحبت ها گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۲۳۰۰ ایده در این رویداد به ما رسید و از همین تعداد حدود ۶۰۰ ایده به عنوان ایده های قابل اجرا انتخاب شد. امیدوارم پایلوت کوچکی از این ایده ها توسط شهرداری تهران اجرایی شود.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم دبیرخانه دائمی تهران شهر خانواده را ایجاد کنیم؛ افزود: اکنون؛ اداره شهر خانواده در اداره کل بانوان شهرداری تهران ایجاد شده است. در برنامه توسعه شهر تهران کلید واژه خانواده عنوان شده است تا در برنامه های شهرداری تهران خانواده رکن مهمی داشته باشد.


انتهای پیام/

۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 45649

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =