شهرنگار| تولید روزانه ۲/۵ هزار مگاوات برق تهران با پسماندها

تفاهم‌نامه برای ساخت دستگاه زباله‌سوز میان تهران و پکن منعقد شد که در نتیجه آن شاهد تولید روزانه ۲/۵ هزار مگاوات برق تهران با پسماندها خواهیم بود.

روزانه حدود ۵ تا ۶ هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود و مدیریت این حجم از پسماند به چالش بزرگ شهرداری تهران تبدیل شده است؛ چراکه تفکیک از مبدا برخلاف تلاش‌های انجام شده در سنوات گذشته آنطور که باید و شاید نتایج مطلوبی نداشته است و از سوی دیگر پخش شدن زباله‌ها در معابر عمومی توسط زباله‌گردها و جاری شدن شیرابه‌ها و... محیط‌زیست پایتخت را تحت‌الشعاع قرار داده است.
البته در این میان نباید بوی تعفن و غیرقابل تحمل مرکز دفن زباله در آرادکوه که سال‌هاست اهالی کهریزک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را فراموش کرد. همه این مسائل مدیریت شهری را بر آن داشت تا موضوع جمع‌آوری پسماند و پردازش و دفن آن را در اولویت اقدامات قرار دهد؛ به همین دلیل علیرضا زاکانی، شهردار تهران در سفر اخیر خود به چین علاوه بر موضوعات حمل‌ونقل، موضوع پسماند و خرید زباله‌سوز را پیگیری کرد. هنوز یک‌ماه از این سفر نمی‌گذرد که روز گذشته با حضور سوزان یانگ، نماینده وزیر محیط‌زیست چین در تهران، تفاهمنامه ساخت زباله‌سوز چینی با ظرفیت ۶هزار تن در هتل بستان (منطقه۲۲) طی مراسمی با حضور شهردار تهران منعقد شد؛ تفاهمنامه‌ای که براساس آن ۳‌ماه دیگر ساخت این زباله‌سوز عملیاتی می‌شود.
 

تفاهم دوجانبه برای ساخت زباله‌سوز در تهران
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: 
این زباله‌سوز با ظرفیت تولید ۲۴۵۰مگاوات برق در روز علاوه بر رفع معضل زباله‌های پایتخت می‌تواند ۲۰درصد از مصرف برق پایتخت را تامین کند. تفاهمنامه دوجانبه با سرمایه‌گذاری ۳۰درصدی شهرداری تهران و ۷۰درصدی شرکت PKA چین منعقد شد. یکی از دستاوردهای سفر چین آشنا شدن با ظرفیت‌های مورد تفاهم درخصوص مسائل محیط‌زیستی و مدیریت پسماند بود و در دیداری که از کارخانه PKA داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که با استفاده از ظرفیت‌های ممکن زباله‌سوز ۶هزار تنی در شهر تهران تاسیس کنیم.
البته سال۹۴ مطالعات مفصلی پیرامون این موضوع و مسائل پسماند تهران صورت گرفته، اما اقدام خاصی انجام نشده بود. با ورود فناوری در حوزه محیط‌زیست قطعا شاهد تحول بزرگی در تهران خواهیم بود. شهرداری تهران با ساخت زباله‌سوز گام بزرگی در مسیر انتقال تکنولوژی مدیریت پسماند در کشور برداشته است و با این کار در مجموع روزانه ۲۴۵۰مگاوات برق به چرخه تولید انرژی تهران افزوده شود و شهروندان محیط‌زیست سالم‌تری را تجربه خواهند کرد. همچنین زباله‌سوز جدید خبر و اتفاق مسرت‌بخشی برای مردم جنوب تهران است که ده‌ها سال با مشکلات زباله‌های آرادکوه دست و پنجه نرم می‌کنند.
 به هر حال مجتمع آرادکوه در بحث تولید گاز متان، بوی بد و مشکلات محیط‌زیستی در شهر مشکل‌ساز شده بود و با قرارداد منعقد شده به سمتی می‌رویم که این مشکلات از اساس رفع شود.

 

تلاش برای حفظ محیط‌زیست تهران
سوزان یانگ، نماینده وزیر محیط‌زیست چین 
تمام تلاشمان را برای حفظ محیط‌زیست تهران می‌کنیم. ما در شرکت PKA فناوری بالایی برای حل مسائل محیط‌زیستی داریم و قرار است مشکلات آرادکوه را با ساخت این زباله‌سوز به‌طور کامل رفع کنیم.

 

تولید مصالح ساختمانی از خاکستر پسماندها
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: مقدار زباله در این کارخانه روزانه به ۶هزار تن می‌رسد و زباله‌سوزی به شیوه مخلوط‌سوزی انجام می‌شود و نیازی به پردازش ندارد؛ به‌طوری که شرکت چینی اعلام کرده زباله‌ها پس از جمع‌آوری از در منازل به‌صورت مستقیم به سیستم منتقل و سوزانده می‌شوند. قرار است این کارخانه با ۲خط پردازش ۳هزارتنی یا ۳خط ۲هزارتنی در مجاورت یکدیگر و در محدوده کهریزک راه‌اندازی شود. نکته دیگر این است که دستگاه زباله‌سوز فضایی را برای تصفیه شیرابه دارد و آب حاصل را در داخل سیستم استفاده می‌کند؛ به‌طوری که قرار است پساب تولیدی پس از رفتن به تصفیه‌خانه جنوبی تهران، آب موردنیاز پروژه را تأمین کند.
خروجی زباله‌سوزها ۲مدل تولید خاکستر دارد که در یکی از این مدل‌ها قابلیت تبدیل خاکستر زباله‌ها به مصالح ساختمانی وجود دارد. در مجموع دستگاه‌های زباله‌سوز به لحاظ فنی به هیچ عنوان تولید بو ندارند. البته که باید خطوط را براساس استانداردهای ایران و اروپا تحویل دهند که شرکت چینی نیز اعلام کرده این دستگاه استانداردهای سختگیرانه‌ای دارد؛ چراکه استاندارد این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که حتی می‌توان در مرکز شهر نیز آنها را راه‌اندازی کرد و هیچ‌گونه مزاحمتی برای محدوده کهریزک نخواهد داشت.


کاهش ۳۰درصدی شکایات مردمی از حوزه پسماند
رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران: کارخانه فعلی زباله‌سوز تهران جزو اولین‌ها در کشور است، اما تکنولوژی کارخانه قدیمی بوده و ظرفیت پسماند آن ۲۰۰تن است. نخستین روزی که به سازمان مدیریت پسماند رفتم قول دادم یک‌ماهه وضعیت را بهبود ‌بخشیم.
با استناد به گزارش‌های مردمی، امروز در رفت و روب، میزان شکایات مردمی ثبت شده در سامانه۱۳۷ به میزان ۳۰درصد کاهش یافته است. در زیرساخت‌های حوزه رفت‌وروب براساس وعده ۶ماهه، تا امروز از ۲۲منطقه در ۱۸منطقه مناقصه برگزار شده و پیمانکاران انتخاب شدند که به‌دنبال این اقدامات، قراردادها از ۱۵۶ به ۱۴فقره خواهد رسید. در دوره پنجم با رویکرد «شهرگران اداره شود»، زیرساخت‌های خدمات شهری را تقلیل دادند و تعداد ماشین‌آلات و کارگران و عدد قراردادها تقلیل یافت و پیمانکاران فضا را رها کردند.
در دهه۸۰ ما معضل داشتیم که شهر به ۸پهنه تقسیم و مشکلات برطرف شد و در دوره قبلی حوزه خدمات شهری به پیش از دهه۸۰ بازگشت و ما زیرساخت را به قراردادهای تجمیعی که تجربه موفقی بود، بازگرداندیم. در مناقصات قراردادهای جدید ۱۸پیمانکار برنده شده‌اند و وضعیت ۴منطقه نیز به‌زودی مشخص می‌شود. همچنین با وجود اینکه هنوز قرارداد نبسته‌ایم ۴۰۰دستگاه مکانیزه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی براساس اصلاح ساختاری خریداری شده است. امروز ماشین‌آلات تخصصی و کارگران متعهد و امیدوار به کار، شهر را پاکیزه می‌کنند که پیش از این ماشین تخصصی شست‌وشوی مخازن وجود نداشت. حداکثر تا یک‌ماه و نیم آینده قراردادها نهایی و قول ۶ماهه ما عملیاتی می‌شود و ماشین‌آلات، خدمات‌رسانی را آغاز خواهند کرد.

تفاوت زباله‌سوز جدید با زباله‌سوز قدیم (آرادکوه)

زباله‌سوز فعلی ظرفیت ۲۰۰تن دریافتی در روز دارد؛ این در حالی است که دستگاه مورد تفاهم (جدید) ظرفیت ۶هزار تن دارد.
 

با ایجاد خطوط جدید نه‌تنها دفع زباله در آرادکوه را شاهد نخواهیم بود، بلکه ظرفیتی برای سوزاندن زباله شهرهای اقماری تهران نیز ایجاد خواهد شد.
 

مشکل دفع زباله و تولید شیرابه در آرادکوه با ساخت کارخانه زباله‌سوز اخیر به‌طور کامل رفع خواهد شد و مشکلات زباله در شهر نخواهیم داشت.

شهرنگار| تولید روزانه ۲/۵ هزار مگاوات برق تهران با پسماندها

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 45658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =