«خانواده پایا» در صدد تحکیم و تعالی/ قاسم‌پور: نقش زنان در کاهش آسییب‌های اجتماعی محوری است

نماینده مردم تهران گفت: ارکان خانواده‌ها به خصوص زنان در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تشریح و تبیین آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند.

به گزارش شهر؛ همـایش ملـی خــانـواده پـایـا با محوریت بررسی نقش خانواده در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی (خاتم) و با همکاری فرهنگسرای خانواده و حمایت مجمع ملی خانواده روز پنجشنبه ۲ آذر ماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

در این همایش، محمد عباسی (رئیس سازمان امور اجتماعی کشور)، فاطمه قاسم‌پور (رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس)، غلامعلی افروز (روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران)، سید محمد حسین چاوشیان (دبیر مجمع ملی خانواده)، فاطمه سادات رازقی (قائم مقام موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم)، شیوا مقدم(رییس فرهنگسرای خانواده)، نرجس خاتون اسعدی خلیلی (مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی) و فضه‌السادات حسینی(دبیر نشست) سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست آیاتی از سوره انسان قرآن کریم پخش شد و فضه السادات حسینی به عنوان دبیر برگزاری این جشنواره با خواندن شعری از حمیدرضا برقعی این آیین را که با هدف تکریم نقش خانواده در پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی توسط بنیاد ملی خانواده برگزار شده را آغاز کرد.

حسینی اذعان داشت: دغدغه و فصل مشترک همه ما مساله مهم خانواده و آسیب‌های این حوزه است که اگر آن را اصلاح کنیم و درصدد بربیایم، جامعه و به تبع دنیا را نجات خواهیم داد.

خانواده مرکز انتقال هویت ملی

همچنین در ادامه شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده به عنوان میزبان مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: فرهنگسرای خانواده یکی از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که بر اساس اولویت هفده گانه این نهاد که یک از موضوع‌های آن سبک زندگی و خانواده است این فرهنگسرا را به هویت خانواده اختصاص دادند.

او افزود: هر کشوری که به توسعه فکر می کند به خانواده فکر می کند. فرزندان میراث دار مسائل فرهنگی  هستند.  خانواده مرکز انتقال هویت مذهبی و هویت ملی است و اگر خانواده ای به تغییرات نسلی و انتقال نسلی نپردازد دیگران فرزندان ما را پرورش خواهند داد. هرچه هویت ملی را پرورش دهیم، هویت مذهبی کودکان ما پرورش خواهد یافت.

رییس فرهنگسرای خانواده در پایان بیان کرد: افرادی که در سطح حاکمیتی کار می کنند حال چه افرادی که در گروه های مردمی فعال هستند و یا روانشناس، مدد کار، حقوق دان و… هستند اگر در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی نباشند قطعا تلاش مسئولان راه به جایی نمی برد. آن‌ها هستند تا کار مسئولان و سیاست گذاران را تسهیل کنند. همچنین این تشکل ها و فعالان هستند که مستقیم با مردم صحبت می‌کنند و اگر این گروه‌های مردمی مستحکم شود قطعا اوضاع خانواده بهتر خواهد شد.

حمایتگری مجمع ملی خانواده

همچنین در ادامه این همایش ملی سید محمدحسین چاوشیان دبیر مجمع ملی خانواده ضمن تشکر ویژه بابت میزبانی عنوان کرد: افتخار داریم که امروز در خدمت فضه السادات حسینی هستیم که هم فردی علمی و هم جهادی است و جا دارد از دوستانی که مسیرهای طولانی را از اردبیل، شهرکرد، آذربایجان غربی، البرز، قزوین و… طی کردند و به این همایش تشریف آورند و سعادت داشتیم در سفرهای استانی دیگری نیز همراهشان بودیم تشریف آوردند، سپاسگزارم.

دبیر مجمع ملی خانواده درباره رسالت و ماموریت مجمع ملی خانواده گفت: هدف این مجمع حمایت، نظارت و هدایت راهبردی تشکل های مردمی خانواده محور در سراسر کشور است. ممکن است رسالت این مجمع جنبه رسانه‌ای پیدا نکند و صرفا در نقش حمایتگر شناخته شود اما در جلوی صحنه شما کنشگران و فعالان هستید و کار ما شبکه سازی، ظرفیت سازی و ظرفیت یابی تشکل های مردمی است.

چاوشیان افزود: در کنار کار جهادی، میدانی و عملیاتی می‌بایست نگاهی علمی به مساله خانواده و خانواده محوری داشته باشیم. سند راهبردی خانواده محوری که در مجمع ملی خانواده تصویب شده است، افق‌های برنامه‌ها را ما تا ۵ ساله آینده ترسیم می‌کند و مهمترین وجه اشاره شده در آن نیز همین بحث شاخص های خانواده های تراز، تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده که برگرفته از منظومه رهبری است مورد نظر قرار گرفته است.

از ارتقای کیفی متخصصان تا برپایی خبرگزاری پیام خانواده 

او تصریح کرد: مجمع ملی خانواده با بهره گیری از شبکه روانشناسان زیرساخت هایی را نیز بنا کرده است که نمونه ای از آن این بود که بیش از ۶ هزار ساعت خدمات تخصصی مشاوره توسط برترین ها در نمایشگاه قرآن صورت گرفت. همچنین از کل کشور نزدیک به ۸۰۰ نفر عضو این گروه روانشناسان و مشاوران هستند و بیش از هزار نفر احصا شدند و منتظریم تا پرونده‌هایشان تایید شود تا در کنار اینکه شبکه از حیث کمی افزایش می‌یابد از حیث کیفی هم افزایش داشته باشیم.

چاوشیان متذکر شد: فرد کارشناس و متخصص علاوه بر رویکرد تربیت معنوی باید صلاحیت علمی هم داشته باشد و تا دکترای تخصصی مشاوره و روانشناسی را نداشته باشد ما او را نمی پذیریم. همچنین خبرگزاری پیام خانواده که به عنوان اولین رسانه خانواده محور فعالیت می‌کند، به عنوان زیرساخت رسانه‌ای برای کنشگران و فعالان حوزه خانواده تشکیل شد تا اخبار و اطلاعیه‌ها در آن بارگذاری شود و هر هفته به روز رسانی شود.

او در پایان بیان کرد: ۲۳ سفر استانی در یک سال اخیر داشتیم و در آن به چالش و آسیب های اجتماعی، مسائل مرتبط با خانواده، طلاق، اعتیاد، کودکان کار، خودکشی و… پرداختیم. خوشبختانه توفیقات و اجتماعات خوبی در استان‌ها داشتیم که در تلاش برای فراهم شدن سلامت جامعه نیز توسط خانواده‌ها و فعالان این حوزه بودند و یقننا به حضور آن‌ها آسیب‌های اجتماعی نیز کم رنگ‌تر می‌شود. امروزه باید ببینیم در کجای میدان قرار داریم و چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و حضور در میدان باید مبتنی بر علم و مهارت باشد. همچنین قصد داریم همایش‌های دیگری را همچون این همایش که به عنوان فتح البابی بود، برگزار کنیم تا این موضوعات را به کمک شما فرهیختگان گسترش دهیم.

اولویت دولت توجه به مسائل زنان و خانواده است

در ادامه فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران در اولین همایش «خانواده پایا» با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات با همفکری دولت و فعالان این حوزه قابل پیشگیری است، گفت: ارکان خانواده‌ها به خصوص زنان در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تشریح و تبیین آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند.

او گفت: یکی از موضوعات مهم و اولویت‌ها درحکمرانی توجه به مسائل زنان و خانواده است. از این رو چندین سال است که در سیاست‌های کلان و قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود توجه بیشتر و شایانی به موضوع خانواده و زنان شده است.

قاسم‌پور یکی از قوانین راهبردی مصوب شده در مجلس یازدهم را قانون جوانی جمعیت خواند و گفت: این نشان‌دهنده آن است که این موضوع برای حکمرانان کشور یک موضوع مهم است.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس افزود: این روزها توجه به مسائل زنان و خانواده بیش از بیش جزو اولویت‌های نمایندگان مجلس و دولت است و برای همین در لایحه برنامه هفتم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

تنظیم‌گری اتفاق نمی‌افتد

نماینده مردم تهران مواردی همچون آموزش، بهره گیری از مشاوره، استفاده از مدل‌های روز و عملیاتی قابل اجرای متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ارتباط درست و بیشتر میان سیاست گذاران و فعالان حوزه خانواده را از جمله برنامه‌های راهبردی مجلس برای استحکام بنیان خانواده دانست.

قاسم‌پور همچنین با اعلام اینکه متولیان مشخصی همچون وزرات ورزش، سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و بخش خانواده قوه قضائیه برای اجرا و تنظیم قوانین حوزه خانواده وجود دارد، افزود: اما شاهد تنظیم‌گری مناسبی در این خصوص نیستیم.

او در پایان اظهار کرد: کنش‌گران حوزه خانواده باید با سیاست گذاران در ارتباط بوده و با شناخت آسیب‌های موجود در خانواده به دنبال حل آن باشند. خانواده ایرانی باید با پررنگ‌تر کردن روابط و گفتگو به دنبال کم کردن مشکلات و آسیب‌ها باشند. من کسی را ناامید نکرده‌ام، صرفا تلنگر زده‌ام. زمانی که زنجیره سیاستگذاری از تولید فکر تا به برنامه اجرایی برسد، زمان می‌برد و ما در قسمت اول است که خلا داریم اگر فکر را تقویت کنیم بقیه پشت سر هم درست می‌شود.

مشاوره روانشناسی باید خانواده محور باشد

غلامعلی افروز، روان‌شناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران نیز با موضوع «ضرورت مشاوره‌های خانواده محور» به سخنرانی پرداخت و گفت: خانواده همچون باغ پرطراوتی است که مادرها باغبان و پدرها سنگربان و بچه‌ها گل‌های این باغ هستند. خانواده دو رکن دارد زن و شوهر و بچه‌ها میهمان خانواده هستند. خانواده زیارتگاه زوج‌های محبوب است. یکی از زیارت‌های پرثواب در جهان خانواده است که در مورد آن قدرناشناسی شده و باید توبه کنیم و خانواده را زیارتگاه بدانیم. ثواب زیارت همسران و زیارت همسر و فرزندان کمتر از سایر زیارت‌ها نیست. حتی سایر زیارت‌ها هم باید خانواده‌محور باشد.

وی از فردی بودن مشاوره‌های روانشناسی و مشاوره انتقاد کرد و گفت: اگر مشاوره و درمان خانواده‌محور نباشد معنی ندارد. تعداد بستری‌های افراد در مراکز روان‌درمانی را ببینید. افراد در این مراکز بهبود پیدا می‌کنند اما بعد به محله و خانواده‌ای می‌روند که از عوامل اصلی اختلال روانی آنها هستند و دوباره همان فشارهای روانی به آنها وارد می‌شود و دوباره مشکل روانی آنها عود کرده و در مراکز رواندرمانی بستری می‌شوند. بنابراین باید خانواده درمان شود تا فرد هم بعد از بستری شدن بهبود پیدا کند و به خانواده سالم بازگردد. حتی به همه کسانی که با فرد بیمار در ارتباط هستند باید مشاوره داده شود تا در بازگشت بیمار، رفتار درستی با او داشته باشند تا بیماری فرد دوباره عود نکند.

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی نیز که به نمایندگی از علی‌محمد قادری، رئیس این سازمان در همایش همایش ملی «خانواده پایا» حضور داشت، به تشریح فعالیت‌های سازمان بهزیستی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و فعالیت‌های مراکز ترک اعتیاد، مشاوره، اورژانس اجتماعی و ... پرداخت.

«ویژگی‌های ارم مشاور» موضوع سخنرانی فاطمه‌ سادات رازقی، عضو هیئت مدیره مؤسسه خاتم بود که در این نشست، گفت: ما خلأ جدی بین سواد آکادمیک، پژوهش‌های علمی و اقدامات میدانی در حوزه مشاوره در کشور داریم، به همین دلیل در مجموعه خاتم «ارم مشاور» را طوری طراحی کردیم که علم را به عمل بیامیزیم و در اختیار مردم قرار دهیم. مسلماً یکی از علومی که مردم به آن نیاز دارند و مورد غفلت قرار گرفته، خدمات روانشناسی است اما روانشناسی بحث حساسی است و فرد به صرف گذراندن یک دوره دانشگاهی نمی‌تواند مشاوره ارائه دهد و علمی که منشأ و اساس آن از دیدگاه‌های غربی وارد کشور شده را برای مردم خودمان استفاده کند.

وی افزود: اکنون در مکتب روانشناسی تمرکز بر اصل فردگرایی است. چون مکتبی که پشتوانه این علم در غرب است امانیسم است. از زمانی که در کشور بر پایه این علم مشاوره مردم شروع شده آموزه‌هایی مثل «خودت مهم هستی»، «فقط یک بار زندگی می‌کنی» و ... ترویج شده و به همین دلیل بسیاری از مسائل مهم خانواده آسیب دیده است.

مرز درستی بین شخصی بودن و انجام وظایف ترسیم نکرده‌ایم

رازقی با اشاره به اینکه مدام گفته شده به حریم بچه‎‌ها ورود نکنید، گفت: متأسفانه ما نتوانستیم مرز درستی بین شخصی بودن و حق و حقوق و وظایف قائل شویم و همین مسئله موجب شد تربیت درستی برای بچه‌ها صورت نگیرد و بچه‌ها لذت‌جو بار بیایند که نمود آن را در اتفاق‌های سال‌های قبل مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: اقبال به استفاده از درمانگر در خانواده‌ها زیاد شده اما آیا درمانگران متخصص، متعهد و دلسوز به اندازه کافی داریم که بین علمی که بدانند علمی که خوانده‌اند را چطور در جامعه ما مورد بهره‌برداری قرار دهند؟ خدمات مشاوره اکنون خدمات شکیلی به نظر می‌رسد که تا امروز برای آن بیمه و بستر ارائه صحیحی در نظر گرفته نشده است. وزارت بهداشت اعلام کرد خدمات مشاوره شامل بیمه‌ درمانی شده ولی وقتی ما این مسئله را بررسی کردیم، دیدیم که بیمه خدمات روانشناسی را برای روانشناسان خودشان تعریف کرده‌اند و برای بقیه بیمه تعریف نشده است.

این روانشناس ضمن انتقاد از اینکه افراد پس از فارغ‌التحصیل شدن از رشته روانشناسی تازه به این فکر می‌کنند که کار یاد بگیرند و اساتید دانشگاه نیز خارج از دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های کارآموزی می‌کنند، گفت: همه این مسائل موجب شد «ارم مشاور» را راه‌اندازی کنیم.

آخرین سخنران این مراسم، محمد عباسی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بود که با موضوع «نقش تشکل‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی» به سخنرانی پرداخت و گفت: درست است که گفته‌اند کوچک‌ترین رکن جامعه خانواده است اما بزرگ‌ترین ارکان اجتماع خانواده است. به همین دلیل است که در اسلام خانواده را متبرک‌ترین رکن می‌داند. هیچ بنیادی نزد خدا عزیزتر از شکل‌گیری خانواده نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید همایش‌ها و سمینارهای زیادی مرتبط با خانواده شکل بگیرد زیرا خانواده موضوع مهمی در دستورات تبلیغی و ترویجی اسلام است، گفت: در دنیای امروز تفکرات سرمایه‌داری و لیبرالی غرب اصل شکل‌دهی جامعه را هدف قرار داده است و یکی از مصیبت‌های بزرگی که جهان غرب علی‌رغم اینکه در برخی از امور تمرکز علمی و تکنولوژیگ را به دست آورده با آن مواجه است، آسیب به خانواده است. حتی خود غربی‌ها هم معترف هستند که در این حوزه شکست خورده‌اند.

انتهای پیام/

ارکان و بنیان فکری غرب مانع حفظ خانواده است

عباسی افزود: دانشمندان، جامعه‌شناسان و روانشناسان غربی خودشان دارند، هشدار می‌دهند و می‌گویند ما در حوزه خانواده اشتباده داریم اما باز عده‌ای از افراد متأسفانه می‌خواهند از آن‌ها تقلید کنند. یکی از مسائلی که دانشمندان غربی به دنبال آن هستند، این است که اندیشمندانی در عصر جدید پیدا شوند و این مشکل را حل کنند اما به دلیل اینکه مبدأ تفکران آن‌ها امانیستی و فمینیستی است این اتفاق ممکن نیست و ارکان و بنیان فکری آن‌ها مانع حفظ خانواده است.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود اقتصاد را سرمایه‌داری و منفعت‌گرایی قرار دهند و بعد بگویند به هم ترحم داشته باشید. مگر می‌شود فرد فقط به فکر خودش باشد اما به همسرش هم توجه کند به همین دلیل آپارتمان‌های فردی در غرب زیاد شده‌ است و آمار خودکشی‌ها هم به همین دلیل افزایش یافته است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور همچنین گفت: رکن اول خانواده است و برای حفظ آن تفکر و آدابی نیاز است و نمی‌شود آداب خانواده را رعایت نکرد اما به فکر حفظ خانواده بود. مگر می‌شود فرد فقط به خودش فکر کند و هرجا می‌رود به فکر شهوات خود باشد اما خانواده حفظ شود. اگر حدود خانواده شکسته شود زندگی سالم رخ نخواهد داد.

باید گروه‌های مردمی را برای حمایت از خانواده‌ها به صحنه بیاوریم

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که گستره تبلیغ غربی‌ها بسیار بزرگ است و باید مراقب جوانان باشیم تا آداب خانواده را یاد بگیرند، گفت: تبلیغات گسترده غربی در تلاش برای ضربه زدن به خانواده هستند به همین دلیل باید گروه‌های مردمی را برای حمایت از خانواده‌ها به میدان بیاوریم تا بتوانیم با اقدامات نهادی غرب مقابله کنیم. برخی تشکل‌های مردمی چند برابر نهادهای رسمی در این زمینه کارکرد دارند چرا که اشتیاق و علاقه درونی در اعضای آن‌ها وجود دارد.

عباسی اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی حاصل کج‌کاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و نهادهای مردمی نقش مهمی در رفع این کج کارکردها دارند و یکی از مدل‌هایی که می‌تواند در برابر این بحران نقش‌آفرینی موفقی داشته باشد، نهضتی مثل دفاع مقدس است که همه آحاد جامعه برای رفع مشکل حضور داشته باشند و هر فرد نقش خود را ایفا کند. روحیه جمعی داشتن در این حوزه مهم است و این روحیه باید به صورت عملی در بیاید، سامان پیدا کند و شبکه شود تا بتواند قدرتمند شده و کار مهم حمایت از خانواده را انجام دهد.

۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 45703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =