۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 4582

اما و اگرهای طرح تفصیلی/۳

بازنگری طرح تفصیلی با اصلاح فرآیندها و بخشنامه‌های آسیب‌زا

در گفتگو با دبیر اسبق شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شد
بازنگری طرح تفصیلی با اصلاح فرآیندها و بخشنامه‌های آسیب‌زا

شهر: یکی از آسیب هایی که وجود دارد این است که در همه دوره‌ها به دلیل ابلاغ برخی بخشنامه‌ها، در طرح تفصیلی مناطق تغییراتی ایجاد می‌شود اما باید فرآیندها و فضایی که به طرح آسیب می زند، اصلاح شود.

امیر فرجامی، دبیر اسبق شورای عالی معماری و شهرسازی در گفتگو با شهر، با بیان اینکه طرح تفصیلی مادامی که بازنگری نشده است، مشکلی ایجاد نمی کند، معتقد است: طرح تفصیلی هم اکنون موجود است و توسعه و عمران شهر بر اساس آن ارایه می شود، بنابراین نباید با عجله و به اضطرار بازنگری این طرح را انجام داد و نیاز به کار کارشناسی دارد.  

او خود را جزو کسانی می‌داند که اصراری به بازنگری طرح تفصیلی و تغییر آن ندارد، اما در عین حال تاکید دارد: طبیعتا جزییاتی در طرح تفصیلی و نبود تطبیق‌هایی با طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۶ وجود دارد که به مرور رخ داده است و این اصلاحات باید در طرح تفصیلی انجام شود.  

به گفته فرجامی؛ پیش از احیای «نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری»، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، قراردادی با دانشگاه تربیت مدرس بست و قرار شد این دانشگاه در یک تحقیق پژوهشی طرح تفصیلی را آسیب‌شناسی کند. درواقع با این تحقیق قرار است مشخص شود، طرح تفصیلی کنونی در کدام بخش‌ها نیاز به تغییر و اصلاح دارد، ممکن است نیاز باشد طرح تفصیلی و حتی طرح جامع جدید تهیه و یا شاید هم با چند اصلاح کوچک مشکل حل شود.

دبیر اسبق شورای عالی معماری و شهرسازی، با بیان اینکه نبود اضطرار در بازنگری طرح تفصیلی به معنای بدون اشکال بودن این طرح نیست، توصیح داد: هیچ وقت هیچ چیز کامل نیست، از آنجایی که شهر هم یک موجود زنده است هر لحظه ممکن نیاز به یک اصلاحاتی داشته باشد؛ اما در بازنگری طرح تفصیلی اضطرار و فوریتی وجود ندارد.

او با اشاره به برخی اشکالات در طرح تفصیلی، گفت: در همه دوره‌ها مشاهده می‌شود که به دلیل ابلاغ برخی بخشنامه‌ها، در طرح تفصیلی مناطق تغییراتی ایجاد می‌شود، این یک آسیب است و باید فرایندها و فضایی که به طرح آسیب می زند، اصلاح شود. تا زمانی که اینگونه آسیب‌ها وجود داشته باشد، کاملترین طرح تفصیلی هم که باشد در اجرا دچار مشکل می‌شود.

طرح تفصیلی مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات عمران و توسعه شهر است که بر اساس ضـوابط و مقررات طرح جامع تهران در سال ۱۳۹۱ اجرا شد. این طرح قرار بود در سال ۱۳۹۶ بازنگری شود؛ اما از آن زمان تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

پیشتر اما؛ مهدی حجت معاون اسبق شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ گفته بود؛ «بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال ۱۳۹۷ به اتمام می‌رسد و طرح در اختیار اعضای شورا قرار خواهد گرفت.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 4582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =