شهرنگار| آخرین وضعیت پروژه‌های مشارکتی در شهرداری تهران/ خروج ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از دل خاک

شهرداری تهران در دوره ششم تلاش می کند ۴۶ پروژه مشارکتی رها شده را تعیین تکلیف کند.

به گزارش شهر؛ مدیریت شهری در ادوار گذشته برخی از پروژه‌های کلان در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، تجاری، اداری و حتی مسکونی را در قالب پروژه‌های مشارکتی از طریق بخش خصوصی عملیاتی کرد. کلنگ‌زنی اغلب این پروژه‌ها مربوط به دهه۹۰ است که تعدادی بهره‌برداری شدند، اما ۴۶پروژه مهم شهر تهران که برآورد می‌شود ۸۰هزار میلیارد تومان ارزش مالی دارند، رها شده و طی سال‌ها خاک ناکارآمدی مدیریت شهری روی آنها نشسته و مدفون شده‌اند.

تعیین‌تکلیف این پروژه‌ها در راستای استیفای حقوق شهر و شهروندان در اولویت مدیریت شهری دوره ششم قرار گرفت و شهرداری تهران موضوع را با جدیت پیگیری کرد تا این سرمایه‌های میلیاردی را از دل خاک بیرون بکشد؛ سرمایه‌ای که برابر با بودجه یک سال تهران است و بازگرداندن آن به شهر قطعا می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و چالش‌ها به‌ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی که پایتخت در این زمینه با کمبود و عقب‌ماندگی ۱۰ساله دست و پنجه نرم می‌کند، باشد.آنطور که سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به همشهری گفته: «فرایند پیگیری تعیین‌تکلیف پروژه‌های مشارکتی روند خوبی داشته است و برخی از این طرح‌ها به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصد رسیده‌اند.»

استفاده شهرداری از تبصره ۱۹

براساس تبصره ۱۹بودجه‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲شهرداری تهران می‌تواند ۱۰درصد از سر جمع اعتبارات ردیف‌های اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای را صرف سرمایه‌گذاری و مشارکت کند. براساس گفته‌های لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران، مدیریت شهری طی ۲سال گذشته در راستای صیانت از سرمایه‌های شهر از این ظرفیت قانونی برای تعیین‌تکلیف پروژه‌های مشارکتی رهاشده استفاده کرده است.

رفع موانع برای حضور سرمایه‌گذاران

شهرداری برای اتمام پروژه‌های مشارکتی نیمه‌تمام و رهاشده قطعا نیاز به سرمایه‌گذار دارد و به‌گفته پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران زیرساخت‌های جلب مشارکت سرمایه‌گذاران باید فراهم شود. او تأکید کرده است که باید موانع را از پیش روی پروژه‌های مشارکتی برداشت تا مجموعه مشارکت‌پذیر بداند که می‌تواند با اطمینان‌خاطر در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری و مشارکت کند. این اقدام شهرداری می‌تواند پروژه‌ها را به پایان برساند و سرمایه خاک خورده را به شهر بازگرداند. آنطور که سروری تأکید کرد: «به‌نظر اقدامات خوبی در راستای تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام رهاشده مشارکتی صورت گرفته است و امیدواریم به‌زودی شاهد اتمام و بهره‌برداری آنها باشیم.»

وضعیت قرارداد پروژه‌ها

  • ۴۳پروژه مشارکت مدنی (مشارکت بین ۲یا چند نفر شخص حقیقی و حقوقی که سرمایه خود را به‌صورت سهم‌الشرکه نقدی یا غیرنقدی تقسیم می‌کنند)
  • ۲پروژه مشارکت BOLT (مشارکت عمومی- خصوصی است که در آن یک سازمان خصوصی تسهیلات را در زمین‌های عمومی اجاره‌ای طراحی، تأمین مالی و ایجاد و برای مدت مشخص از فضا استفاده و سپس مالکیت آن را واگذار می‌کند.)
  • یک پروژه مشارکت BOT (قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری که معمولاً بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصاد ازیک‌طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌شود.

آخرین وضعیت اهم پروژه ها

شهرنگار| آخرین وضعیت پروژه‌های مشارکتی در شهرداری تهران/ خروج ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از دل خاک

انتهای پیام/

۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 46370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =