یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با شهر، با بیان اینکه سهم سفر با دوچرخه در تیرماه ۱۳۹۹ برابر با ۰.۸ درصد است، افزود: این درحالی است که آمار شهریور سال گذشته ۰.۴۷ درصد بوده و میتوان اینگونه بیان کرد که سهم سفر با دوچرخه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
او در ادامه، بیان کرد: شهر تهران یک شبه با وضعیت فعلی نمیتواند به شهری بدون خودرو تبدیل شود، افزود: فرهنگسازی و توسعه زیرساختها برای شهری بدون خودرو باید در راستای یکدیگر پیش رود. هیچ زمانی شهر تهران تماماً بدون خودروی شخصی نخواهد شد بلکه تلاش میشود تا استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد و سهم سفرهای پیاده، دوچرخه و حمل و نقل عمومی جایگزین آن شود.
مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد سفرها در شهر تهران با خودروهای شخصی انجام میشود، گفت: عمده سفرهای شهر تهران باید به صورت پیاده، دوچرخه سواری، مترو و اتوبوس انجام شود.
آزاده دل با بیان اینکه بسیاری از شهرهای وسیعتر و شلوغتر از تهران، یک روز در سال به صورت نمادین، یک خیابان طولانی و مرکزی را جهت عدم عبور خودروها مسدود میکنند، توضیح داد: هنوز اطلاع رسانی جامع و وسیعی درباره روز جهانی بدون خودرو در بسیاری از کلانشهرهای ایران انجام نمیشود.
به گفته مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ یکی از موانعی که سبب میشود امسال مراسم روزجهانی بدون خودرو در شهر تهران متمرکز و شلوغ باشد، شیوع ویروس کرونا است. امسال به منظور ازدحام کمتر و رعایت پروتکلهای بهداشتی، ۲۲ معبر در ۲۲ منطقه تهران درنظرگرفته شدهاند تا در روز اول مهر از ساعت ۱۶ الی ۱۸ تردد خودروها ممنوع شود.
او درباره برگزاری روز جهانی بدون خودرو در شهر تهران، توضیح داد: اقدامات شهرداری تهران در روز اول مهر مصادف با روزجهانی بدون خودرو شامل ممنوعیت تردد خودروها در ۲۲ معبر، همرکابی شهردار تهران، انجام مأموریتهای اداری شهرداران مناطق و نواحی با استفاده از دوچرخه، حضور مدیران شهری با دوچرخه در محل کار و چالش نقش و شهر است.
مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره چالش «نقش و شهر» توضیح داد: هدف از برگزاری این چالش، بهکارگیری خلاقیت، قدرت تفکر و برنامه ریزی در کنار دوچرخه سواری برای ترسیم تصویر یک دوچرخه روی نقشه شهر تهران به وسیله ثبت پیمایش است. دراین پویش، قلم کاربر در واقع دوچرخه اوست و نقشه شهر تهران به عنوان بوم نقاشی برای اجرای طرح او در نظر گرفته میشود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما