دست در دست هم دهیم تا صدای پرندگان در شهر شنیده شود

شهر: روز جهانی بدون خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا و صوتی و همچنین جلوگیری از ابتلای شهروندان به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و سرطان برگزار می‌شود و به اعتقاد یک پژوهشگر محیط زیست فرصتی است برای تغییر سبک زندگی.

محمد درویش، فعال محیط زیست در گفتگو با شهر، با تأکید بر اینکه روز جهانی بدون خودرو یک نماد و نشانه برای تغیییر سبک زندگی است، افزود: جهانیان دریافته‌اند که با توسعه بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، ساخت پل‌های سواره رو و تغییر شتابان‌تر مبلمان شهری به سمت خودرو محوری، نمی‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد. حرکت به سمت خودرومحوری بر شدت آلودگی صوتی، کم تحرکی، چاقی، بیماری‌های قلبی و تنفسی می‌افزاید.

او در ادامه، افزود: راهی که جهان به آن رسیده در شهرهایی نظیر بوگوتا در کلمبیا، مکزیکوسیتی در مکزیک، آمستردام در هلند و همچنین شهرهای اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. براساس تئوری road diet باید رانندگی در شهرها نادل پذیرتر شود تا به این ترتیب شهروندان به صورت داوطلبانه استفاده از خودروی شخصی را کنار بگذارند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

به گفته درویش؛ باید شهروندان مسیرهای کمتر از یک کیلومتر را پیاده یا از دوچرخه برای مسیرهای کمتر از پنج کیلومتر استفاده کنند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه باید همگی تلاش کنیم تا به این جنبش جهانی بپیوندیم، افزود: باید روز جهانی بدون خودرو به عنوان یک روز مهم و راهبردی، آوازگر سبک زندگی ایرانیان باشد چرا که ایرانیان تنها ملتی هستند که در طول یک دهه اخیر وزن متوسط نوجوانان زیر ۱۲ سال‌شان دو برابر شده است.

او با بیان اینکه پایتخت ایران رکورددار ترافیک در جهان است که پس از آن با فاصله بسیاری لس آنجلس قرار دارد، تأکید کرد: زمان بی امانی از شهروندان در ترافیک تلف می‌شود. حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ملت در درمان بیماری‌های غیرواگیردار که اغلب به علت کم تحرکی ایجاد شده، هزینه می‌شود. می‌توان این ۵۰ هزار میلیارد تومان را هزینه اعتلای نظام آموزش و پرورش کرد.

او در ادامه بیان کرد: امید است که در روز جهانی بدون خودرو همه شهروندان به همراه، مدیران عالیرتبه کشور، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهرها از خودروی شخصی استفاده نکنند و دست‌کم‌ برای یک روز هم که شده شهر از سیطره خودروها خارج شود.

این فعال محیط زیست ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا، افزود: باید مسیرهای موقت یا دائم بیشتری برای دوچرخه سواران و عابران پیاده ایجاد شود. به این ترتیب با یک تیر چند نشان مورد هدف قرار گرفته می‌شود یعنی سلامتی شهروندان ارتقاء یافته و آلودگی هوا و صوتی کاهش می‌یابد. باید همه با هم کاری کنیم که در شهر صدای پرندگان شنیده شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 4646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =