از احداث تصفیه‌خانه‌های لوکال تا افزایش دو برابری استفاده از پساب در آبیاری

با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تهران، شهرداری پایتخت بر آن است تا با افزایش میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز، مصرف آب را برای این مهم مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار شهر، طبق آمار رسمی کشور میزان بارش در کشور ما یک سوم بارش جهانی و میزان تبخیر هم سه برابر نسبت به آمار جهانی بیشتر است. این آمار تلخ در حوزه منابع آبی ضرورت حفظ منابع آبی و بازچرخانی آب را دو چندان می کند. در این میان تهران به عنوان پایتخت کشور و البته با توجه به آلودگی هوا و جمعیت بالایش به سرانه فضای سبز بالایی نیاز دارد.

یکی از راه هایی که می‌تواند هم به حفظ و رشد فضای سبز کمک کند و هم باعث کاهش مصرف آب شود، استفاده از پساب ها برای آبیاری فضای سبز است. به همین دلیل هم شهرداری تهران در زمینه استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اقداماتی انجام داده است. علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز می گوید: میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز تا پایان سال به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

مختاری یکی از مشکلات کلانشهرها را بحران آب می داند و تاکید می کند: شهرداری به دنبال استفاده بیشتر از پساب‌هاست.


حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در مورد استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران بیان می کند: تامین ۳۰ میلیون مترمکعب پساب از طریق تصفیه خانه‌های بزرگ مقیاس شرکت آب و فاضلاب  در جنوب شهر تهران و انتقال آن به مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ تا پایان  سال (جمعاً ۴۹.۰۳ میلیون مترمکعب) از اقدامات صورت گرفته است.

معاون شهردار تهران میزان پساب اضافه شده به چرخه بهره‌برداری در آبیاری فضای سبز طی ۸ ماه گذشته را ۳/۹۷ میلیون مترمکعب در سال اعلام کرده و می گوید: پساب در حال استفاده در فضای سبز شهر تهران از محل تصفیه خانه‌ها (مجموعا ۱۵ تصفیه خانه) ۲۳ میلیون مترمکعب در سال است. تا پایان امسال ۳۰ میلیون مترمکعب نیز از پساب ۹ تصفیه خانه (خاورشهر، صاحبقرانیه، محلاتی، زرگنده، قیطریه، تصفیه‌خانه جنوب، اکباتان، تصفیه‌خانه شماره ۶ و فیروزبهرام) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظری به تصفیه خانه‌های لوکال(محلی) در حال ساخت نیز پرداخته اظهار می دارد: تصفیه خانه نهج البلاغه با ظرفیت تصفیه آب ۶۰۰ هزار مترمکعب در سال با پیشرفت ۹۰ درصدی جهت آبیاری فضای سبز بوستان نهج البلاغه و تصفیه خانه موتوری سنگین با ظرفیت تصفیه آب ۶۰۰ هزار مترمکعب در سال با پیشرفت ۵۰ درصد جهت آبیاری فضای سبز منطقه ۲ از جمله این تصفیه خانه‌هاست که با افتتاح آن‌ها مجموعا پساب تصفیه شده از طریق تصفیه‌خانه های لوکال به میزان ۱/۲ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

علی اکبر کلماتی، کارشناس محیط زیست نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد شرایط استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اظهار می دارد: استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز در صورتی توسط محیط‌زیست تایید می‌شود که خروجی یک برآیند تصفیه باشد. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب زمانی که فاضلاب را پذیرش می‌کنند، فرآیندهایی مثل کلرزنی، هوازنی و... روی آنها انجام می‌شود و فاضلاب تصفیه می‌شود. بعد از اینکه فاضلاب تصفیه شد، خروجی تصفیه خانه می‌تواند وارد سه محیط پذیرنده شود؛ رهاسازی در آب‌های سطحی، تغذیه در سفره‌های زیرزمینی و یا استفاده در آبیاری که می‌تواند برای اراضی کشاورزی و یا فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس محیط زیست ادامه می دهد: در صورتی که شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای ناظر  پساب را برای استفاده از فضای سبز که با انسان مواجهه دارد، تایید کنند و از نظر میکروبی و شیمیایی مشکلی نداشته باشد-با توجه به وضعیت خشکسالی، کمبود آب و  کمتر بودن ورودی آب به سفره های زیرزمینی نسبت به خروجی آن- می‌تواند بسیار مفید باشد.


بازچرخانی آب چیست؟


طرح بازچرخانی و استفاده مجدد آب مجموعه فرآیندهایی است که آب را از منابع مختلف بازیابی  کرده، تصفیه و استفاده مجدد می کند و از این آب می‌توان برای اهداف سودمندی مانند کشاورزی، آبیاری فضای سبز شهری، تامین آب آشامیدنی، پرکردن سفره آب‌های زیرزمینی، فرآیندهای صنعتی و احیای محیط زیست استفاده مجدد کرد. منابع آبی که می توانند در بازچرخانی مورد استفاده قرار گیرند شامل فاضلاب شهری، فاضلاب‌های صنعتی، آب طوفان و سیل و رواناب های کشاورزی است. این منابع آب به اندازه کافی تصفیه می شوند تا «مشخصات مناسب برای هدف» را برای استفاده بعدی خود برآورده کنند.

انتهای پیام/

۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 46466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =