هر دستگاهی که در اجرای قانون هوای پاک کوتاهی کند، مجرم است/ احضار و جلب ترک‌فعل‌کنندگان

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: تأمین هوای پاک و حق داشتن محیط‌زیست سالم از تکلیف دولت‌ها و دستگاه‌های مختلف است و رعایت نکردن آن جنبه عمومی جرم دارد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد وظایف دستگاه های مرتبط با موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: حق داشتن محیط زیست سالم یکی از حقوق افراد است. حق تنفس هوای پاک ذیل حق محیط زیست سالم قرار می گیرد و جزء حقوق هر انسانی است. البته در کشور ما قانون هوای پاک تصویب شده که بسیار ارزشمند است.

 دستگاه‌هایی که قانون هوای پاک برای آنها تکلیف شده باید با هم‌افزایی آن را اجرایی کنند

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری افزود: دستگاه هایی که قانون هوای پاک برای آنها تکلیف شده است، باید برای این معضل تدبیر کنند و با هم افزایی این قانون را اجرا کنند. توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد. تردد وسایل نقلیه شخصی و البته موتورسیکلت ها در سطح شهر خصوصا نواحی مرکزی باید کاهش پیدا کند و لازمه این موضوع افزایش وسایل حمل و نقل عمومی است که کمترین آلودگی را ایجاد کنند.

جلالیان ادامه داد: آسیب هایی که به تبعه هوای ناسالم متوجه مردم می شود، غیر قابل جبران است. آلودگی هوا بیماری هایی را ایجاد می کند که در طول زمان عوارض آن مشخص خواهد شد. حق بر سلامت ذیل حق بر محیط زیست سالم قرار دارد. بنابراین کاهش آلودگی هوا موضوع بسیار مهمی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید همراهی و کمک کند تا انشاالله محقق شده و آسیب هایی که از آلودگی هوا به مردم وارد می شود، کاهش یابد.

معاون حقوق بشر و بین الملل وزارت دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا با افراد و دستگاه هایی که پیرامون موضوع قانون هوای پاک ترک فعل کرده اند برخورد خواهد شد، گفت: تأمین هوای پاک و حق داشتن محیط زیست سالم از تکلیف دولت ها و دستگاه های مختلف است و رعایت نکردن آن جنبه عمومی جرم دارد. هر جا هر دستگاهی که کوتاهی کند و یا هر کسی که در جهت بروز و ایجاد این جرایم مشارکتی داشته باشد، بدون داشتن شرط شاکی خصوصی دادستان ورود و برخورد می کند؛ همچنین متخلف احضار و حتی اگر لازم باشد جلب هم می شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا الان از فردی یا دستگاهی در زمینه ترک فعل درخصوص قانون هوای پاک، توضیحی خواسته شده است یا خواهد شد، گفت: موارد مختلفی در رابطه با هوای پاک اتفاق افتاده است، اخیرا معاون دادستان کل کشور مصاحبه ای درخصوص دستگاه هایی که در حوزه هوای پاک ترک فعل داشته اند انجام داده و اعلام شد که در حال تدبیر است و با آنها برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 46575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =