۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 46729

بام‌های سبز؛ گامی در جهت توسعه پایدار شهری

حمیدرضا صارمی – معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران
بام‌های سبز؛ گامی در جهت توسعه پایدار شهری

«بام‌های سبز» راه حلی است در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست، که می‌توانند اثرات منفی ساختمان ها در اکوسیستم محلی و همچنین مصرف انرژی در ساختمان را کاهش داده در نهایت کیفیت زندگی مطلوب را برای شهروندان به ارمغان آورند.

با توجه به رشد سریع و کاهش کیفیت زندگی در  کلانشهرها از یک سو و از سوی دیگر ضرورت رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری؛ می توان از "بام های سبز" به عنوان یکی از راه حل ها در جهت ارتقاء و بهبود کیفیت شهری یاد کرد. در واقع "بام های سبز" راه حلی است در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست، که می‌توانند اثرات منفی ساختمان ها در اکوسیستم محلی و همچنین مصرف انرژی در ساختمان را کاهش داده در نهایت کیفیت زندگی مطلوب را برای شهروندان به ارمغان آورند.

چندی پیش در ایامی که بسیاری از کلانشهرها من جمله کلانشهر تهران به علت آلودگی هوا نفس هایش به شماره افتاده بود " راهنمای طراحی و اجرای بام سبز در ساختمان های مسکونی شهر تهران " را در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به کلیه مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کردیم.

در این رابطه باید تاکید کنم که "راهنمای طراحی و اجرای بام سبز در شهرتهران" به عنوان یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه ساختمان های سبز و پایدار و با هدف افزایش احداث سطح بام سبز در شهرتهران و افزایش مشارکت و انگیزش شهروندان عزیز تهرانی و ایجاد وحدت رویه در طراحی و اجرای بام سبز برای ساختمان های مسکونی ابلاغ شد.

 از جمله موارد تذکر شده و مورد تاکید در این راهنما می توان به مواردی چون مساحت فضای سبز بام که اختصاص حداقل ۲۰ درصد از فضای مفید بام سبز به فضای سبز را ضروری می داند یا دسترسی آسانسور تا روی بام و ممنوعیت استفاده از چمن معمولی به دلیل مصرف بالای آب و ضرورت و الزام به استفاده از چمن مقاوم در برابر کم آبی و خشکی و گرمای هوا یا چمن مصنوعی اشاره داشت. در این راهنما برای دغدغه  تامین آب جهت آبرسانی به بام سبز توصیه شده تا از آب های خاکستری بازیافت شده و همچنین آب تولید شده از میعان در دستگاه های تهویه مطبوع استفاده شود.

امیدوارم ابلاغ " راهنمای طراحی و اجرای بام سبز در ساختمان های مسکونی شهر تهران" بتواند گامی موثر در بهبود کیفیت زندگی شهر تهران باشد.

سوی شهر از باغ شاخی آورند

باغ و بستان را کجا آنجا برند

خاصه باغی کین فلک یک برگ اوست

بلک آن مغزست و این عالم چو پوست

انتهای پیام/

۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 46729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =