۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 46801

توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل پایتخت

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل پایتخت

طبق برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تکالیفی دارد که در این رابطه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

به گزارش شهر، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی یادداشتی که در اختیار روزنامه همشهری قرار داد نوشت: طبق برنامه چهارم توسعه شهر تهران، شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تکالیفی دارد که در این رابطه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.


  در حوزه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تکالیفی داشتیم که گام هایی برای تحقق آن برداشته شد.   قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در پکن منعقد شد. رونمایی از ۸۸‌دستگاه خودروی برقی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت هم اقدام دیگری است که در حوزه توسعه حمل و نقل پاک صورت گرفته و این خودروها متعلق به تاکسیرانی تهران است که می بایست پلاک تاکسی شوند و به محض انجام این کار حدود یک ماه دیگر وارد ناوگان تاکسیرانی می شوند. قرار است این خودروها در خط بیهقی به مرکز وارد مدار خدمت رسانی شوند. همچنین مقرر بوده سالانه ۱۰ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود که گویا در ادوار گذشته این فرایند کند بوده و امروز بیش از ۵۰‌درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده اند. از این رو شهرداری تهران مکلف شده تا این رویکرد را با اولویت پیگیری کند و مکلف هستیم تا پایان سال ۵ هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کرده و با توجه به اقدامات انجام‌شده و صدور حواله ها تا پایان دی ماه نوسازی ۲ هزار و ۵۰ دستگاه قطعی می شود و امیدواریم با همکاری شرکت ایران‌خودرو بتوانیم به تکلیف خود عمل کنیم. شاتل تاکسی هم به همت مدیریت شهری در این دوره فعال شد و ۳۰دستگاه ون تاکسی را وارد این سکوی خدمت رسانی کردیم و امروز شهروندان می توانند در برخی از نقاط پرتردد مانند میدان ونک و ... از خدمات این خودروها استفاده کنند. البته دو هفته آینده ۱۹۰‌دستگاه ون شاتل تاکسی را هم تعیین تکلیف می‌کنیم.


  روزانه بیش از میلیون‌ها مسافر از خطوط مترو برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل مدیریت شهری ششم توسعه و بهبود خدمت‌رسانی ناوگان ریلی را پیگیری می‌کند. امروز علاوه بر ۷‌خط فعال، پیگیر توسعه، تکمیل و تجهیز خطوط جدید هستیم. حفاری خط‌۱۰ مترو با فرازوفرودهای مختلف آغاز شده است و حفاری خط‌۱۱ مترو هم دی‌ماه عملیاتی می‌شود. متروی پرند هم پس از ۱۸‌سال تعیین تکلیف شد و به نتیجه رسید. همچنین تکلیف داشتیم ۲۸ کیلومتر مترو احداث و ۶ ایستگاه بهره برداری کنیم که امروز بیش از تکلیف عمل کرده‌ایم و بهره‌برداری از ایستگاه‌های تبادلی باقیمانده در خطوط‌۶ و ۷ را در دستور کار داریم.   حفاری ۳کیلومتر باقیمانده از مسیر توسعه جنوبی خط۶ نیز با جدیت دنبال شده و تنها ۳۰۰ متر باقیمانده که تا ۲‌ماه آینده عملیات حفاری در این محور به اتمام می رسد و درصورت تامین منابع مالی می‌توان دو ایستگاه جنوبی خط ۶ را وارد مدار خدمت رسانی کرد.


  علاوه بر توسعه و احداث، شهرداری تهران در نوسازی و بهسازی و اورهال ناوگان حمل‌ونقل همگانی اعم از اتوبوس و مترو هم وظایفی بر عهده داشته است که در دوره مدیریت جدید شهری مجموعا اورهال ۳۰۱ دستگاه واگن انجام شده است. درخصوص قراردادهای خرید ناوگان نیز  ال سی (اعتبار اسنادی) باز شده و ضمانت نامه را طرف چینی آماده کرده و قرار است در فوریه ۲۰۲۵ اولین واگن‌های چینی تحویل داده می‌شود.


  ناوگان فعال اتوبوسرانی هم با تلاش های صورت گرفته به بالاترین میزان رسیده است و اکنون ۲هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم. از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعا ۳۱۴دستگاه  اتوبوس و مینی‌بوس تحویل گرفتیم که از این تعداد ۹۷دستگاه مربوط به قراردادهای وزارت کشور و الباقی از محل قراردادهای مستقیم شهرداری تهران تامین شده است. همچنین ۲۷۴دستگاه از ناوگان تحویل‌شده از شهریورماه به بعد تحویل شده است.


  نتیجه: همه موارد مورد اشاره بیانگر آن است که مدیریت شهری در این دوره برای جبران کمبودها و کاهش دغدغه مردم اهتمام دارد و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی بر مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل غلبه کند.

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 46801

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =