رفع اثر از سازه‌های غیرقانونی در حریم پایتخت در ۲ سال اخیر؛ یک و نیم برابر ده سال گذشته/ طرح راهبردی حریم در انتظار ابلاغ از سوی استانداری است

مدیرکل حریم شهر تهران گفت: طی ۲ سال اخیر به اندازه یک و نیم برابر ده سال گذشته از سازه‌های غیرقانونی در حریم تهران رفع اثر صورت گرفته است.

علی اکبر فسایی، مدیرکل حریم شهر تهران در مورد وضعیت حریم پایتخت در  گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: در سال ۱۳۷۱ طرح آتک در مورد تهران ابلاغ شد و هنوز هم از این طرح استفاده می شود. در این طرح حریمی شامل مساحت ۱۳۲۷ کیلومتر مربع برای تهران در نظر گرفته شده است.

طرح راهبردی حریم پایتخت در انتظار ابلاغ از سوی استانداری

فسایی افزود: در سال ۱۳۹۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی طرح راهبردی حریم پایتخت با مساحت حدود ۵۹۱۸ کیلومتر مربع تصویب و ابلاغ شد و وزرات کشور بعد از حدود یک الی دو سال این طرح را به استانداری ابلاغ کرد. از نظر قانونی استانداری تهران باید آن را ابلاغ کند تا برای فرمانداری‌ها و  بخشداری‌ها،لازم الاجرا شود اما متاسفانه بنا به شرایطی هنوز ابلاغ نشده است.

قانون تقسیمات کشوری در تعارض با قانون تعاریف محدوده و حریم شهر تهران

مدیرکل حریم شهر تهران گفت: ابلاغ قانون تقسیمات کشوری توسط وزارت کشور و استانداری تهران تعارضاتی را با قانون تعاریف محدوده و حریم شهر تهران همچنین قانون منع گسترش شهر تهران ایجاد می کند.  همین موضوع محل ایجاد مشکل بین شهر تهران و شهرستان های تشکیل شده ی اطراف است.

هر شهر باید ۳ تا ۵ برابر محدوده شهری حریم داشته باشد

وی ادامه داد: بارها در جلسات، اعلام کرده‌ایم که  از نظر قانونی هر شهری باید ۳ تا ۵ برابر محدوده شهری حریم داشته باشد. حریم شهر به نوعی تنفسگاه، آینده‌ آن شهر و در واقع ذخیره ای برای آیندگان است.

با هیچ منطقی سازگار نیست پایتخت حریم نداشته باشد، شهرهای اقماری‌اش داشته باشند

فسایی با اشاره به اینکه ما باید شهر تهران را به عنوان یک کلان شهر در نظر بگیریم، ادامه داد:  با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست که تهران به عنوان پایتخت کشور حریم نداشته باشد، اما شهرستان‌های اطراف حریم داشته باشند. تمام حرف ما این است که کلانشهر تهران، به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، باید حریم مشخص داشته باشد. ما نگاه درآمدی و نگاه ذی نفعی به حریم تهران نداریم. آیندگان در مورد ما  قضاوت خواهند کرد. حرف ما این است که تا زمان تعیین تکلیف نهایی و طبق پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور، برای حریم پایتخت ملاک عمل مانند سابق طرح آتک و صیانت از آن در اختیار شهر تهران باشد. 

مدیرکل حریم شهر تهران ادامه داد: فرماندار تهران هم با حضور در شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که حریم پایتخت در دو سال اخیر به معنای واقعی نگهداری شده‌است؛ حریم شهر تهران متعلق به آینده است و اگر آن را رها کنیم در کمترین زمان در آن ساخت‌وساز صورت می‌گیرد. این اقدام تلاش و زمان گذاشتن را نشان می‌دهد که قابل تقدیر است. مسائل حریم پایتخت از عدم تطابق مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی با قانون تقسیمات کشوری ریشه می‌گیرد. شهرداری تهران نگاه درآمدی به حریم ندارد.

حفظ حریم شهر تهران خط قرمز ماست و اجازه تجاوز به حقوق مردم را نخواهیم داد

مدیرکل حریم شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری-تقریبا در ۲ سال- به اندازه یک و نیم برابر ده سال گذشته از سازه های غیرقانونی رفع اثر شده است. هرچند این کار برای شهرداری تهران هزینه داشته است، اما از آنجایی که حریم شهر تهران خط قرمز ماست بر حفظ آن تاکید شده و اجازه تجاوز به حقوق مردم را نخواهیم داد.


انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 46897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =