انتقاد از واردات چشم‌بسته علوم؛ با پژوهش می‌توان اوضاع شهر را بهبود داد

معاون وزیر کشور با انتقاد از واردات چشم‌بسته علوم به کشور، بیان کرد: اگر ما با ایدئولوژی حاکم بر جامعه و با استفاده از تجارب دیگران پژوهش های عملیاتی داشته باشیم می‌توانیم تغییراتی در شهرهایمان ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری مجمع شهری تهران گفت: هوشمندسازی موضوعی است که اخیرا در مدیریت شهری جدی شده است. طراحی مدل‌هایی مبتنی بر عدالت شهری امروز در دستور کار قرار گرفته است. بحث شهرهای خلاق، الکترونیک و نوآور و مباحثی از این دست، از عمده بحث‌هایی است که مطرح می‌شود. دانشگاهیان و نخبگان می‌توانند روی این مسئله کار ‌کنند.

وی ادامه داد: کارها ارزشمند است، ولی علی‌رغم همه اینها در حضور معاون شهردار تهران باید بگویم: چرا هیچ کدام از این مطالعات و اقدامات در کشور ما نتوانسته شهرهای پایدار را محقق کند؟ چرا حس واقعی آرامش را در شهرهایمان نمی‌بینیم؟ چرا علی رغم طرح عمرانی و حمل و نقل و ترافیک، اوضاع شهرها خوب نشده است؟ صدها دستورالعمل ‌و بخشنامه در بخش‌های مختلف تدوین و توزیع شد، ولی میسر نبود.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: چرا علی‌رغم ساخت صدها پردیس فرهنگی متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشور شاخص‌هایش کم‌ نشده است. صدها چرا و چرای دیکر می‌توان برشمرد. باید روی یک علت واقعی کار کنیم. ما سال‌هاست که چشم بسته واردکننده علم شدیم.

معاون وزیر کشور در پایان گفت: وارد کردن صرف دانش دیگران و عدم توجه به دانش بومی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. در گذشته اینگونه نبود. گذشتگان ما مکتب هایی ایجاد می‌کردند که در کل جهان گسترده می‌شد. معماری گذشته را در نظر بگیرید. باید چه کسی را در این بخش مقصر بدانیم؟ احساسم بر این است که بازنگری باید در این عرصه صورت بگیرد. امیدوار هستم که پژوهش هایمان عملیاتی و اجرایی هم باشد. اگر ما با ایدئولوژی حاکم بر جامعه و با استفاده از تجارب دیگران پژوهش های عملیاتی داشته باشیم می توانیم تغییراتی در شهرهایمان ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 46962

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =