احیای قلب قاجاری تهران نیازمند بسته‌های مشوق مرمتی است

شهر: تفاوت در ارزش‌های تاریخی بافت منطقه ۱۲ نسبت به سایر مناطق شهر تهران، پیچیدگی‌هایی در زمینه احیا ساختمان‌های فرسوده این منطقه ایجاد می‌کند با این حال مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است باید برای احیای این مناطق، مشوق‌های مرمتی متناسب با تاریخ و هویت آن مانند بسته‌های تشویقی نوسازی که در سایر مناطق وجود دارد، تهیه شود.

کاوه حاجی علی‌اکبری، درباره احیای بافت منطقه ۱۲ شهرداری تهران به شهر گفت: وضعیت منطقه ۱۲ با مناطق دیگر متفاوت است اما این تفاوت به این معنی نیست که بگوییم بافت فرسوده منطقه ۱۲ اهمیت بیشتری نسبت به باقی مناطق فرسوده دارد، چرا که در هر محدوده ای مسائل، مشکلات و ظرفیت‌های متفاوتی وجود دارد ولی به دلیل اینکه منطقه ۱۲ به صورت کامل در محدوده حصار ناصری قرار داشته، محلات خاصی مانند سیروس،  سنگلج، بازار و عودلاجان هم در حصار صفوی قرار دارند و ریشه های شکل گیری پایتخت که هویت تهران را تشکیل می دهد در این مناطق هستند، این موارد سبب شده نگاهی که  نسبت به بافت فرسوده منطقه ۱۲ وجود دارد، متفاوت از سایر مناطق باشد. در این منطقه به دلیل همین ویژگی‌ها، پیچیدگی کار هم بیشتر از مناطق دیگر است چرا که شهرداری تنها عنصر تاثیرگذار در این منطقه نیست و کنشگران دیگری مانند وزارت میراث‌فرهنگی که محلات حصار صفوی را به عنوان عرصه ارزشمند ثبت کرده هم در این منطقه تاثیرگذار هستند. در نتیجه اینکه اصلا امکان تخریب و نوسازی مانند آنچه در نقاط دیگر شهر رخ می‌دهد در منطقه ۱۲ وجود ندارد. اگر وجود هم داشته باشد به دلیل جنبه تاریخی و هویتی اصلا امکان نوسازی مانند سایر مناطق شهر نیست.

او افزود: در این مناطق چند اقدام از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود. در گام نخست اینکه اگر برای محلات دیگر بسته تشویقی تخریب و نوسازی دارد، برای محلات و مناطق ارزشمند تهران هم باید بسته تشویقی مرمت وجود داشته باشد. یعنی مرمت، احیا و حفاظت را هم مانند تخریب و نوسازی حمایت شود. سال گذشته قانون حمایت از بافت های تاریخی و فرهنگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و این قانون امکان خوبی را در زمینه احیای منطقه ۱۲ پیش‌بینی کرد، به این معنی که در منطقه ۱۲ متناسب با آنچه در بافت فرسوده دیده شد در بافت تاریخی هم درنظر گرفته شود، یعنی صدور پروانه در این مناطق هم رایگان باشد، دولت تسهیلات بانکی ارزان قیمت ارائه دهد و استقرار مجموعه ای از فعالیت‌های سازگار با سکونت در برخی از بناهای ارزشمند تاریخی آن مجاز شمرده شود، بر این اساس دستورالعمل و بسته تشویقی مرمت و بهسازی تدوین شد، بخش هایی از آن مربوط به شهرداری بود که در حال پیگیری برای اعمال آن جهت صدور پروانه هستیم. بخش هایی از این قانون هم به دولت باز میگردد که از طریق آقای حناچی، شهردار تهران چندین مکاتبه با وزیر میراث فرهنگی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور انجام شد تا مشوق هایی که در آن قانون قرار است از طریق دولت اعطا شود، زودتر به نتیجه برسد.

علی‌اکبری بیان کرد: اقدام دیگری که در راستای احیای بافت منطقه ۱۲ انجام شده، ارتقای کیفیت قلمروی عمومی است که این اقدام از طریق پیش بینی خدمات مورد نیاز، مرمت و احیای برخی راسته ها و بناها و همچنین ارتقای کیفیت کف سازی در برخی محدوده ها مانند خیابان لاله زار و کوچه های منتهی به آن درحال انجام است. در همین راستا سازمان نوسازی هم دو خانه تاریخی پیرنیا در خیابان لاله‌زار را خریداری کرده که قرار است مرمت شود. از سوی دیگر در محله‌های سنگلج، عودلاجان، امامزاده یحیی و محله سیروس هم اقداماتی در حال انجام است،  برای منطقه بازار تهران هم به دلیل شرایط ویژه محله یک کارگروه ارتقای ایمنی بازار با ریاست شهردار تهران تشکیل و دو جلسه از آن هم انجام شده است تا مجموعه ای از اقدامات  برای فراهم کردن زیرساخت ها در بازار تهران انجام شود. در محله هرندی هم به دلیل شرایط خاص اجتماعی منطقه باز مجموعه متفاوتی از اقدامات اجتماعی ویزه در حال انجام است و اکنون یک مرکز خدمات اجتماعی در حال احداث در این منطقه است تا سرویس خاصی به ساکنان این منطقه ارائه شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =