برگزیدگان کنگره سراسری  شعر و داستان "ایثار و مقاومت" معرفی شدند

آیین اختتامیه کنگره شعر و داستان ایثار و مقاومت در امتداد مکتب سردار سلیمانی با حضور مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران و رئیس کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت، دبیر کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت، مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور شهردار تهران و دستیار ویژه در حوزه ادبیات و شعر فارسی، جانشین مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان در تالار هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران غلامعباس کیانی مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران در آغاز مراسم اختتامیه کنگره شعر و داستان ایثار و مقاومت گفت: در جهان معاصری که ددمنش‌ها با تمام قوا قصد استیلای بر جهان را دارند؛ فقط مردمی باقی خواهند ماند که مقاومت را سرلوحه خود قرار دهند. دوران دفاع مقدس به ما نشان داد که فقط مقاومت می‌تواند مردم را پایدار نگه دارد. آنچه که در این سال‌ها دیدیم و آموختیم این بود که برای باقی ماندن فقط باید مقاومت کرد؛ این مقاومت باید به نسل بعد معرفی شده و منتقل شود.

رئیس کنگره سراسری شعر و داستان ایثار و مقاومت افزود: بهترین زبان برای انتقال این معانی، هنر است. یک بیت شعر چنان تحول و آثاری از خود به جا می‌گذارد که با خواندن چندین جلد کتاب ممکن است منتقل نشود. این هنرمندان همچون مجاهدان فی سبیل الله به درگاه الهی معرفی خواهند شد. شهدا از شما تشکر خواهند کرد.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که این کنگره علاوه بر داخل کشور در سطح بین المللی با استقبال کشورهایی همچون سوریه، عراق، لبنان، پاکستان، یمن و.. مواجه شد و خوشبختانه دو اثر نیز در حوزه بین الملل شایسته تقدیر شدند.

مرتضی امیری اسفندقه، مشاور شهردار تهران در ادامه مراسم اشاره کرد: در حوزه شعر تلاش کردیم که بیت‌هایی بسازیم که سقف و در و دیواری داشته باشد و در آن عکس و اصل رزمندگان را بگذاریم. اگر موفق بودیم به همت شماست. در اشعار شاعران کهن همچون عطار و حافظ هم نشان‌هایی از جانبازی می‌بینیم. ادبیات پارسی، از نخست ادبیات مقاومت بوده و کمی رنگ عوض کرده است. ادبیات مقاومتی که در نگاه جهانیان مقدس است.  

ایرج مسجدی، مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه مراسم گفت: مجاهدان آرزوی شهادت می‌کنند، چرا که آن را فوز عظیم می‌دانند. خیلی‌ها دنبال تشویق و جایزه و مدال و مقام هستند. اما چه مدال و مقام و جایگاهی بهتر از عند ربهم یرزقون؟

وی ادامه داد: ابومهدی المهندس برای سردار سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران رفیق، شفیق، مستشار، دستیار، دوست و به قول خودش سرباز بود. او می‌گفت به من نگویید عراقی، چرا که ما مدافع حق هستیم. ما سربازان بدون مرز هستیم در مقابل ظلم و جنایت‌کاران، چه حلب باشد، چه موصل، چه اسرائیل و چه مرز ایران.

مسجدی تأکید کرد: ابومهدی، شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم دشمن را در عمق استراتژیک نابود کردند و امنیت این سرزمین را تأمین کردند. اگر امروز شرایطی است که ذوق شعری شاعر گل می‌کند و هنرمند از هنر خود استفاده می‌کند، به واسطه این امنیتی است که شهدا ایجاد کردند. اگر امنیت نباشد نه اقتصاد هست، نه ملت، نه خواب، نه روان و نه...
وی تأکید کرد: امروز مقاومت تبدیل به قدرتی منطقه‌ای شده است. امروز و بعد از جنگ غزه حماس تبدیل می‌شود به یک مؤلفه قدرت. امروز به جایی رسیدیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد مگر اینکه مقاومت را در نظر بگیرد و با آن کنار بیاید.

مسجدی ادامه داد: قبل از حمله ۷ اکتبر، رژیم صهیونیستی ۲۰۰ نفر از جبهه مقاومت را دستگیر کرده و طرحی داشت که فاتحه فلسطین را بخواند. حماس حرکتِ پیش‌دستانه کرد تا معادله صهیونیست‌ها را بهم بزند.  امروز هم صهیونیست‌ها تنها کاری که توانستند بکنند بمباران مردم بی‌دفاع فلسطین بود. با این حال حتی ۱۰ درصد توان مقاومت هم از بین نرفته است. میلیون‌ها نفر از شهرک‌نشین‌های اسرائیلی آواره هستند و برای اولین‌بار اردوگاه زدند. نتانیاهو که شاهد پایان عمر سیاسی و حکومتی خود است، برای بقای خود می‌جنگد.

مشاور عالی فرمانده نیروی قدس افزود: با اینکه ۵۰ هزار نفر از فلسطینی‌ها شهید یا مجروح شده‌اند، حتی یک خانواده فلسطینی هم از غزه بیرون نرفته‌اند. می‌گویند اینجا سرزمین ماست. بچه‌های ما در حال مبارزه هستند. می‌گویند ما شهید می‌شویم اما بهتر از مرگ تدریجی و با نکبت در اردوگاه‌ها است. اسرائیل در این جنگ شکست‌ خورده است و فلسطین و مقاومت پیروز این میدان خواهند بود.

وی در پایان اعلام کرد: عزیزان هنرمند، شاعر، سینماگر، نویسنده و هر کسی که نام شهید و مقاومت را بزرگ می‌کند و زنده نگه می‌دارند، عاقبت به خیر است و درود خدا به او باد. کسانی که در موضوع حماسه و ایثار و مقاومت شعر سرودید گردن خود را با افتخار بالا نگه دارید.

 در پایان این مراسم حجت‌الاسلام علاءالدین دبیر کنگره شعر و داستان ایثار و مقاومت  ضمن ارائه گزارش گفت: بیش از۱۷۰۰ اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شده  و بیش از ۳۲۰ شاعر و هنرمند  آثار خود را در بخش های مختلف در این کنگره شرکت دادند که پس از داوری این آثار  ۲۰۰ اثر به مرحله پایانی راه یافت و در مراسم اختتامیه از۲۰ اثر برتر تجلیل می شود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

برگزیدگان  بخش داستان : مجتبی صفدری از گیلان- مهدی حمیدی از تهران - رقیه رضایی از همدان

برگزیدگان  بخش شعر: مصطفی توفیقی از مشهد- سارا صابر از تهران - فاطمه افراسیابی از کرمانشاه

شاعران برگزیده بخش خارجی کنگره: احمد حسینی شهریار از پاکستان - احمد الجنید از یمن

برگزیدگان آثار شایسته تقدیر: رضا نیکوکار از گیلان- حسن خسروی وقار از قم - فاطمه سلیمان‌پور از اصفهان

برگزیدگان بخش دلنوشته‌ها ویژه خانواده های معزز شهدا و ایثارگران: بهروز میرزایی- پژمان صالحی - کوثر پاریابی‌زاده

انتهای پیام/

۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 48067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =