ضرورت مردمی‌سازی امور بنابر آموزه‌های انقلاب، رهبری و امام راحل

معاون شهردار تهران با بیان اینکه باید هم زیرساخت‌های مردمی‌سازی را فراهم کنیم و هم مداخله نکنیم، عنوان کرد: نهاد اصلی جامعه‌پردازی خود را مسجد قرار دادیم و مسجد باید پشتیبان مدرسه و خانواده شده و در محلات تقویت شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سلسله نشست‌های شهراندیش با موضوع «حکمرانی مشارکتی و سرمایه اجتماعی» که ظهر امروز -یکشنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲- برگزار شد، گفت: موضوع مردمی سازی امروز یک راهکار نیست بلکه ضرورت است. شاید در ادوار گذشته ما می توانستیم در کنار راهکارهای دیگر، مردمی سازی را تعریف کنیم اما امروز اینگونه نیست. در چهل سال دوم انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم رهبر انقلاب مردمی سازی به عنوان تنها طریق ادامه انقلاب اسلامی و راه فتح درجات بالاتر مطرح شده است. 

وی افزود: ما مناقشه در بین اندیشمندان کم نداشتیم. عده ای قائل به نظر و مشارکت مردم نیستند که تکلیفشان معلوم است. اما آنچه ما از امامین انقلاب آموختیم نهایت احترام به نظر مردم است.  

معاون شهردار تهران با پرداختن به دیدگاه رهبری و امام خمینی(ره) به اعتماد به مردم و مشارکت آنها گفت: این نگاه در خود انقلاب هم دیده می‌شود که دامنه آن بسیار وسیع است. قدرت بسیج گری امام راحل به گونه ای بود که همه را پای کار بیاورد. 

وی اظهار کرد: این نشان می دهد می شود با یک نگاه آحادی سلایق مختلف را کنار هم قرار داد و گرهی از مشکلات کشور را باز کرد. گره های بزرگ کشور از سیل، زلزله و فتنه های سیاسی با نگاه آحادی حل شد؛ نه طایفه بندی سیاسی. این در ذات جمهوری اسلامی وجود دارد. 

توکلی‌زاده با بیان اینکه جامعه ما به سمت شبکه های اجتماعی رفته، گفت: مردم از شبکه ای به شبکه دیگر مهاجرت می‌کنند و ما حتما در اینجا لطمه خوردیم چون هسته ای شدن اجتماع ما با این اقدام تشدید شده است. تاکنون بیشتر آنچه در مردمی سازی رخ داده این است که ما مردم را دولتی کردیم. مداخلات خودمان را بیشتر کردیم اما دولت را مردمی نکردیم. در صورتی که برای بالا بردن سطح شهروندی باید تلاش کنیم. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: ذات مردم ایرانی اجتماعی بوده است؛ از مسجد و بسیج تا قوم و عشیره و محله. همیشه ارتباطات اجتماعی در کشور داشتیم که مدون بوده‌اند. بسیاری مناسک مانند اعیاد ماه شعبان بدون مداخله دولت ها از سوی مردم انجام می شد اما با مداخله بیشتر دولت و شهرداری‌ها و... مردم به سمت عقب حرکت کردند. درحقیقت مداخله ما بود که شکل طبیعی جامعه را که در ذاتش شبکه گذاری مردمی داشت، دچار لطمه کرد.

وی با بیان اینکه اربعین مصداق بارز سپردن امور به مردم است، گفت: موکب ها مربوط به افراد و طایفه هاست، این در حالی است که وسط این موکب ها با یک رفتار ناشیانه دولتی تمام این نظم از بین می رود. در این راستا مثال های متعددی وجود دارد. این مداخله ها عارضه هایی داشته به طوری که هیچ کدام از این مردمی سازی ها جلوه واقعی ندارد. 

توکلی زاده تاکید کرد: روابط اجتماعی جامعه البته هنوز ناب و دست نخورده باقی مانده است. جاهایی که با مذهب جامعه عجین تر بوده کمتر لطمه خورده است. جایی مانند مسجد، هیات و گروه های جهادی نقاط کمتر لطمه خورده ما هستند که هنوز حیات دارند. ما بر اساس این می توانیم یک باز آفرینی اجتماعی در کشور تعریف کنیم. 

وی افزود: اقداماتی در مجموعه شهرداری تهران تحت عنوان مردمی سازی انجام شده است.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: حذف دولت و مداخلات به صورت کامل مقاومت ایجاد می کند و هوشمندی می خواهد. باید جایگاه دولت و میزان مداخله‌ اش را تعریف کنیم ولی آن را حذف نکنیم. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه باید هم زیرساخت مردمی سازی را فراهم کنیم هم مداخله نکنیم، عنوان کرد: نهاد اصلی جامعه پردازی خود را مسجد قرار دادیم. این مسجد باید پشتیبان مدرسه و خانواده بشود. باید این نهاد در محلات تقویت بشود. در تابستان سال گذشته اقدامات خوبی برای این امر از سوی شهرداری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه چگالی افراد موثری که در محلات تهران حضور دارند بسیار است و می توان از آنها یاری گرفت، ادامه داد: استقبال هایی که در رخدادهای ورزشی و جشن های مختلف می بینیم نشان می دهد که می شود با موضوعات مختلف، مردمی‌سازی را طراحی کرد. جامعه پردازی ما می تواند به مرحله تولید سرمایه اجتماعی برسد. در مرحله جامعه سازی که متصل به تمدن سازی می شود، نهاد شهرداری ها می تواند نقش بسیار مفیدی را در کنار دولت ایفا کند. ما باید به یک دولت هوشمند برسیم که از طریق حکمرانی مجازی فضای امنی را آماده کند و آن را به مردم بسپارد.

انتهای پیام/

۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 48075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =