مدل‌های موفق ترک اعتیاد جایگزین متادون‌درمانی در مراکز ماده ۱۶/ معتادان متجاهر پس از ترک به مراکز جامعه‌پذیری می‌روند

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در مبحث ترک اعتیاد الگویی ۹ مرحله‌ای طراحی کرده‌ایم که تک ‌بعدی نیست و تمامی جوانب مورد نیاز یک مددجو از ابتدای شروع ترک تا جامعه‌پذیری را دربرمی‌گیرد.

احمد احمدی صدر در گفت و گو با خبرنگار  شهر، با تاکید بر اینکه امروز باید روش ترک اعتیاد مبتنی بر علم مددکاری و حمایت از مددجویان برنامه ریزی شود، تصریح کرد: برنامه های تربیتی، آموزشی و درمانی از جمله سم زدایی، هویت بخشی، سلامت جسمانی و معنویت افزایی، توجه به مسائل روحی، روانی و انگیزشی در ذیل الگوی ۹ گام مداخله ای تعریف شده اما آنچه در این بین مهم است، موضوع حمایت پس از خروج مددجویی است که گاه خانواده پذیرای وی نیست و نبود همین حمایت ها تمام تلاش ها و زحمات مددکاران و شخص مددجو را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با هدف حمایت از مددجویان پاک و اجرای مرحله آخر الگوی ۹ گام مداخله ای مراکز جامعه پذیری برای زندگی موقت این افراد در نظر گرفته است، بیان کرد: در این مراکز جامعه پذیری که مددجویان در آن زندگی می کنند، فرصتی چند ماهه فراهم می شود تا فرد پاک با خانواده و مردم ارتباط برقرار کند.

احمدی صدر ادامه داد: در ابتدای آغاز به کار دور جدید مدیریت شهری شاهد بودیم که یکی از مشکلات موضوع ترک اعتیاد مددجویان، استفاده مراکز ماده ۱۶ از مدل سنتی مصرف متادون بود. روشی که به عنوان مدل جایگزین مصرف با هدف ترک اجرا می شد در حالی که فرد پس از به اصطلاح «طی مراحل ترک»، پاک نشده بود و فقط تغییر الگوی مصرف از ماده مخدر قبلی به متادون اتفاق افتاده بود اما همچنان در شرایط مصرف قرار داشت.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با اشاره به اینکه مدل های موفقی داریم که می توانند جایگزین خوبی برای روش ترک با متادون شوند، افزود: امروز به طور خیلی جدی دنبال اجرای این روش ها هستیم، اما آنچه مهم است آن است که معتادان متجاهر به سمت بهبودی بروند نه اینکه با ترک یک ماده به سمت مصرف ماده دیگر بروند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با اشاره به اینکه متوسط رشد زیرساخت های حوزه آسیب های اجتماعی پایتخت در ۲۰ سال قبل از سال ۱۴۰۰، سالیانه حدود ۱.۵درصد بوده اما این امار اکنون به ۳۱/۵ درصد رسیده است، گفت: شهرداری تهران با جدیت کامل در مسیر کاهش آسیب های  اجتماعی پیش می رود تا شاهد بهبود وضعیت کلانشهر تهران به عنوان الگوی کشور باشیم.

انتهای پیام/

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 48227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =