برقی‌سازی ناوگان عمومی راهکار کاهش آلودگی هوای پایتخت/ ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور وجود دارد

استاد حقوق محیط زیست دانشگاه تهران گفت: برقی‌سازی خودروها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

حسن مرادی، استاد حقوق محیط زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با پرداختن به روز هوای پاک اظهار کرد: هوای پاک، آب و تغذیه سالم در این زمانه یکی از فاکتورهای مهم زندگی بشری است.

وی افزود: هوای سالم یکی از پارامترهای اصلی زندگی بشر است و اگر وجود نداشته باشد انواع بیماری و مشکلات برای انسان ها ایجاد می‌شود و مخاطرات زیادی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: کشورهای صنعتی دنیا که سالها رنج صنعتی شدن را کشیدند و استفاده گسترده از ذغال سنگ و سوخت های فسیلی آنها را دچار مشکل کرده بود، حالا به فکر افتادند که از سوخت های پاک استفاده کنند و قدم‌های بلندی در این بخش برداشته اند.

باید تلاش کنیم هر چه بیشتر امکانات هوای پاک را مهیا کنیم

استاد حقوق محیط زیست دانشگاه تهران  با بیان اینکه کشورهای صنعتی با تغییر رویکرد در استفاده از سوخت‌های فسیلی، به فکر افتادند تا از انرژی پاک مثل انرژی خورشیدی، بادی، زمین، امواج و غیره، استفاده کنند، تصریح کرد: این کشورها هزینه‌های زیادی کرده و حتی استفاده از  سیستم های قدیمی را جایگزین کرده اند تا به آنها در زندگی بهتر کمک کند. کشور ما هم در گروه کشورهای در حال توسعه قرار دارد و بنا داریم زندگی مرفهی برای شهروندان ایجاد کنیم. بنابراین باید تلاش کنیم هر چه بیشتر امکانات هوای پاک را مهیا کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که بهره‌گیری از سوخت های فسیلی در کارخانجات و نیروگاه‌ها باعث شده هوا شهر ها به خصوص هفت کلانشهر ما آلوده شود، ادامه داد:  دولت برنامه دارد این وضعیت را تغییر دهد اما نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارد.

۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور وجود دارد 

استاد حقوق محیط زیست دانشگاه تهران تصریح کرد: ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور وجود دارد که حجم زیادی از گاز کشور را مصرف و گاز co (منوکسید کربن) تولید می‌کنند. باید تلاش کنیم با سرمایه گذاری بیشتر و بهتر نسبت به بهینه سازی سیستم ها کمک کنیم.

برقی سازی خودروها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت

وی با بیان اینکه از جمله اقدامات مثبت در کشور  روی آوری به انرژی‌های پاک مثل پنل خورشیدی است که در بعضی از نقاط ایجاد شده و کمک می‌کند از آلودگی فاصله بگیریم، گفت: شهرداری تهران تلاش می‌کند از تاکسی های برقی یا هیبریدی استفاده کند و اخیرا قول داده که تاکسی های برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل شود. این ایده درستی است زیرا که خط تولید اتومبیل ها در دنیا به سمت برقی شدن می‌رود به جای استفاده از سوخت های فسیلی. اتومبیل های برقی وزن کمتر، مکانیزم ساده تر و هزینه سرمایه گذاری کمتری احتیاج دارند، ضمن اینکه همچنین عملکرد بهتری ارائه می‌دهند.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: برقی سازی خودروها، خصوصا ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس ها تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. امیدواریم با توجه به تلاش شهرداری برای برقی سازی این ناوگان در مسیر کاهش آلاینده ها در هوای تهران گام های موثری برداشته شود.

به گزارش شهر، از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، افزایش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا و همچنین نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی در جهان صورت گرفته‌ است.


انتهای پیام/

۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 48303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =