اصغر سلیمی: لایحه درآمد پایدار چشمه روان امید شهرداری هاست

شهر: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مجلس چشمه روانی است که شهرداری ها و دهیاری ها می توانند به آن امید داشته باشند اما نمی توانند تنها به این درآمد بسنده کنند و باید به دنبال منابع درآمد دیگری نیز در شهر و روستای خود باشند.

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با شهر درباره مصوبه اخیر مجلس با عنوان درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها و تأثیر آن بر روند فعالیت شهرداری ها می گوید: با توجه به اینکه شهرداری ها مجموعه ای هستند که باید روی پای خود بایستند و منابع درآمدی خود را تأمین کنند اما مبالغ کمکی دولت نیز ناچیز است و نمی تواند کفاف مخارج آنها را بدهد.

او با اشاره به تعداد نیروی شاغل در مجموعه های شهرداری بیان کرد: حقوق و مزایایی که باید به کارمندان پرداخت شود مبلغ زیادی است که حتی خیلی از شهرداری ها توان پرداخت آن را هم از منابع داخلی خود ندارند.

 نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: مجلس و دولت برای اینکه بتوانند به شهرداری ها برای ارتزاق از منابع کمک کنند و بحث عبور و مرور شهری، ترافیک، حمل و نقل و فضای شبز شهرها را ساماندهی کنند، خواستند تا منابع پایداری را برای شهرداری ها تأمین کنند که کمیسیون مشترکی از اعضای چند کمیسیون تشکیل شد و کمیسیون شوراها را نیز به عنوان رئیس کمیسیون مربوط انتخاب و جلسات متعددی هم برگزار شد و به صحن رسید.

سلیمی بیان کرد: قرار شد بر اساس قانون ارزش افزوده، منابع گمرکی و عوارض گرفته شود و بخشی از آن در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار بگیرد.

او افزود: در قانون ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه مبالغی  برای شهرداری ها و دهیاری دیده شد که مستقیما به حساب آنها واریز می شود. با  بحث ارزش افزوده توانستیم بسیاری از مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها را حل کنیم.

سلیمی گفت: با لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها نیز امیدواریم شهرداری ها و دهیاری ها بتوانند به خدمات خود به مردم ادامه دهند.

او درباره تأثیر ریالی این لایحه بر درآمد شهرداری ها گفت: این امر به منطقه مربوط بستگی دارد. عوارض و مالیاتی که دریافت می شود متفاوت است. البته بعضی از این عوارض سراسری است و برخی محلی است وبستگی به توسعه شهر و روستا دارد که رقم واحدی را برای همه اینها در نظر گرفته شده است.

سلیمی درباره تأثیر این لایحه بر درآمد شهرداری ها در مواقع بحران گفت: بحرانی مانند کرونا یک بحران جهانی است و در تمام زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار است. این وضع نادر است و قطعا اگر ضرری هم وجود داشته باشد برای همه سیستم هاست. اما این درآمد پایدار از نظر ما چشمه ای است که می تواند همیشه روان باشد و کمک کند. این لایحه مشکلات دهیاری ها و شهرداری را به صورت کامل حل نمی کند چراکه آنها باید به دنبال درآمد پایدار دیگری هم باشند و زیرساخت هایی را نیز پیدا کنند و برای شهرداری های خود در نظر بگیرند و صرفا با این درآمد پایدار شهرداری ها قابل اداره نیست.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: دهیاری ها و شهرداری ها می توانند در موضوعات اقتصادی سرمایه گذاری کنند و درآمد خود را تأمین کنند و این لایحه تنها چشمه ای است که می توانند به آن امید داشته باشند که در مواقع مشکل می توانند به آن رجوع کنند اما نباید تنها به این درآمد بسنده کنند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
کد خبر: 486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =