تشریح اقدامات مناطق پربارش پایتخت به‌منظور تسهیل تردد شهروندان

مدیران شهری مناطق شمالی پایتخت، آخرین اقدامات برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ناشی از بارش‌ها در معابر این مناطق را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، شروع بارش باران و برف در فصول پربارش در هر سال باعث انجام اقدامات، بسیج امکانات و تجهیزات و پیش بینی تمهیدات لازم از سوی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری به منظور جلوگیری از مشکل در تردد شهروندان در معابر می شود.

با توجه به بارش باران و بعضا برف در تهران، میزان آمادگی و پیش بینی تمهیدات لازم را از مدیران شهری در مناطق شمالی تهران جویا شدیم که در گزارش زیر می خوانید؛

 استقرار نیروهای خدمات شهری نواحی ده‌گانه منطقه یک در ۴۰ نقطه حوضچه رسوب گیر

احسان صفایی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه یک در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: به دنبال اعلام هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش باران و احتمال وقوع آبگرفتگی، نیروهای خدمات شهری در ۴۰ نقطه از حوضچه های رسوب گیر معابر اصلی نواحی ده‌گانه و نقاطی که احتمال وقوع آبگرفتگی دارند، با تجهیزات مناسب مستقر شده اند.

وی افزود: با توجه به شیب تند نواحی بالادستی منطقه و افزایش بارندگی های رگباری که سبب بارش حجم بالای نزولات آسمانی در مدت زمان کوتاه و در نتیجه جاری شدن سیلاب در مسیل ها و کانال ها می شود، نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه یک برای حضور میدانی در این مواقع آمادگی کامل را دارند.

معاون شهردار منطقه یک از شهروندان این منطقه درخواست کرد با توجه به لایروبی اخیر کانال ها و مسیل های منطقه، از رهاسازی زباله در کانال‌های معابر اصلی که سبب انسداد کانال‌های دفع آب‌های سطحی و مسیل‌ها و به دنبال آن آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی‌های شدید می شود، خودداری کنند.

همچنین حسین بیاتانی مشاور اجرایی شهردار و مسئول ستاد ناحیه محوری شهرداری این منطقه گفت: پس از اعلام بیست و دومین هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی مبنی بر فعالیت گسترده سامانه بارشی، بارش باران ، برف و مه در مناطق کوهستانی کلیه ی عوامل اجرایی نواحی ده گانه شهرداری منطقه یک به صورت آماده باش کامل درآمدند.

وی افزود: بر اساس سناریوی از پیش تنظیم شده، در روزهای بارانی مدیران نواحی در سطح محدوده گشت مستمر داشته و کارگران خدمات شهری نیز در نقاط از قبل تعیین شده مستقر هستند.

بیاتانی تصریح کرد: با توجه به معضلاتی که در بارندگی ها، طی یک سال گذشته بر اساس پیام های مردمی و بازدیدهای میدانی شناسایی شده بود، تعداد ۳۱۸ نقطه دارای معضل توسط اکیپ ۱جرایی ۱۳۷ رفع مشکل شده است.

آماده‌باش شهرداری منطقه ۲ برای مدیریت بارش فصلی 

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ نیز در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به انجام پایش و رصدهای مستمر نقاط آبگیر منطقه گفت: با توجه به پیش بینی بارش‌های فصلی، اقدامات لازم از سوی مدیریت شهری منطقه انجام و آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌های به سهولت و سرعت در مسیر کانال‌های جمع آوری کننده هدایت شد. 

وی با اشاره به اینکه لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها، کانال ها و انهار معابر از شهریور ماه به صورت مستمر درحال انجام است گفت: همزمان با آغاز بارندگی، تیم‌های امور شهری و پاکسازی مسیل‌ها در آماده باش بودند و با پایش‌های مستمر و تخلیه حوضچه های رسوبگیر از هرگونه آبگرفتگی پیشگیری شده است. 

شهردار منطقه۲ با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته در مدیریت بارش های فصلی گفت: با آمادگی کامل معاونت خدمات شهری و محیط زیست و نواحی ۹گانه، نقاط آبگیر شبکه بزرگراهی، معابر اصلی و فرعی شناسایی و با احداث چاه جذبی، تغییر مسیر انهار و همچنین نصب دریچه‌های زباله گیر و... نقاط آبگیر رفع شد و با آغاز بارندگی تا کنون هیچگونه مشکلی در منطقه وجود نداشته و تردد در بزرگراه ها و معابر روان است. 

صالحی درادامه از آمادگی سایت های برف روبی خبرداد و گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش دما و احتمال بارش برف ،تمهیدات لازم برای انجام عملیات برف روبی پیش بینی و تجهیزات و ماشین آلات در-سایت ها مستقر است تا در زمان بارش برف خللی در تردد شهروندان ایجاد نشود .

استقرار تجهیزات و ماشین آلات و نیروهای کارگری در نقاط آبگیر منطقه ۳

حسین سیگارودی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۳ نیز به خبرنگار شهر گفت: به جهت آمادگی برای بارش‌های چند روز اخیر عوامل اجرایی کلیه نواحی اعم از نیروهای پیمانکاری و نیروهای نواحی در آماده باش کامل هستند و تجهیزات کارگری در نقاط آبگیر و مواردی که در بارندگی های گذشته احتمال آبگرفتگی در آن نقاط داده می‌شد، مستقر شدند.

وی افزود: همچنین کلیه ماشین آلات برف‌روبی اعم از ستاد مرکزی و ستادهای ۶ گانه نواحی نیز در آماده باش هستند و خودروهای تخصصی مربوط به برف‌روبی اعم از مکانیزه و کامیون و کامیونت ها بارگیری شدند و در محل های مورد نظر در زمانی که اعلام‌شده مستقر خواهند شد. مخازن شن و نمک مخصوص شارژ شده و روی پل‌ها و تقاطع ها و قسمت هایی که دارای شیب تند است مستقرند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. 

شارژ  ۱۷۰۰ تن شن در سایت اصلی و ۷۰۰ تن شن تخلیه شده در نواحی در منطقه ۴

 علی اصغر کمالی زاده شهردار منطقه ۴ نیز در خصوص اقدامات و تمهیدات این منطقه به عنوان یکی از مناطق پربارش پایتخت به خبرنگار شهر گفت: اقدامات پیشگیری از آبگرفتگی های احتمالی هرساله پیش از آغاز فصل پاییز و بارش های فصلی در این منطقه آغاز می شود و امسال نیز همچون گذشته با اقدامات مدبرانه و به موقع برای بارندگی های فصلی آمادگی کامل را داریم.

وی افزود: نظافت، لایروبی و شستشوی جوی ها، نهرها، کانال ها و مسیل های سطح منطقه یکی از راه های جلوگیری از آبگرفتگی های احتمالی است.

شهردار منطقه ۴ با اشاره به رصد و بررسی نقاطی که احتمال آبگرفتگی در آنها بیشتر است، ادامه داد: از آغاز فصل پاییز تا اتمام فصل سرما و زمستان نقاطی که احتمال آبگرفتگی بالایی دارد، به طور منظم و برنامه ریزی شده رصد و بازبینی می شود تا در صورت نیاز اقدامات لازم صورت گیرد.

کمالی زاده با اشاره به پیشگیری های زمستانه و یخ بندان های احتمالی بیان کرد: تجهیز یک سایت اصلی برف روبی  بعنوان پشتیبان در بلوار شهید باباییان خیابان پیشوا و ۸ سایت فرعی در نواحی ۹ گانه تلاش شده تا این منطقه از هرگونه مشکل احتمالی دور باشد.

شهردار منطقه ۴ با اشاره به تجهیزات زمستانه در این عملیات گفت: در این آماده باش با مساعدت و همکاری کارگران فضای  سبز، شارژ ۲۵۰ مخزن رنگ، آمادگی ۵ دستگاه مکانیزه غلتان از سازمان پسماند و شارژ  ۱۷۰۰ تن شن در سایت اصلی و ۷۰۰ تن شن تخلیه شده در نواحی بالادستی (۳-۷-۸-۹) هر کدام ۲۵ تن و در مجموع ۱۰۰ تن شن توزیع شده در این عملیات منطقه در حالت آمادگی به سر می برد.

مقابله با پیامدهای بارش‌های زمستانی با۶۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی و ۱۰۰ کارگر در منطقه ۵

مهدی احمد مهرابی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۵ در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به کاهش دما و بارش‌ها در پایتخت بیان داشت: با توجه به بارش باران و احتمال بارش برف طی روزهای آتی با کاهش دما، عوامل خدمات شهری منطقه ۵ برای مقابله با آب گرفتگی معابر و همچنین یخ زدگی سطوح خیابان ها در آماده باش به سر می برند.

وی افزود: در منطقه۵، رود دره، کانال  و مسیل هایی از جمله روددره فرحزاد، کانال شهید باکری،کانال میان رود، رود کن، دره زر نو و... واقع شده اند که با توجه به لزوم آمادگی منطقه در خصوص سیلاب های احتمالی،  لایروبی های لازم صورت گرفته است.

وی از تجهیز سایت های ویژه برای قرار گرفتن کیسه های شن و نمک خبر داد و افزود: شهروندان می توانند برای مقابله با یخ زدگی معابر از این کیسه ها استفاده کنند.

مهرابی با بیان اینکه منطقه ۵ از تجهیزات لازم برای مقابله با پیامدهای بارش های زمستانی برخوردار است، گفت: تعداد ۶۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی، ۱۰۰ کارگر و ۵۰ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه خدمات شهری در منطقه برای بارش های زمستانی و مقابله با یخ زدگی، آب گرفتگی و مسدود شدن مسیر ها آماده هستند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۵ با بیان اینکه هیچگونه آب گرفتگی، یخ زدگی، آب افتادگی، مسدود شدن معابر، انسداد ترافیکی ناشی از بارش در منطقه ۵ گزارش نشده است بر لزوم همکاری شهروندان تاکید کرد و افزود: مردم از استقرار در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و نیز تردد از بستر دره ها جدا خودداری و از هرگونه استقرار جلوگیری بعمل آورند و از سفر به ارتفاعات اجتناب شود.

انتهای پیام/

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 48600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =