از کاهش هزینه‌ها و فروش اموال تا دوری از مگاپروژه‌ها

شهر: تقویت رویکرد دولت محلی و بودجه‌های محله‌ای، پرهیز از تعریف و تصویب اعتباراتی که در وظایف شهرداری تهران نیست و صرف این اعتبارات در تسهیل حمل‌ونقل عمومی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی برخی از راهکارهای موثر در حل تنگنای مالی شهرداری است.

جواد زارعی، تحلیلگر اقتصاد شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه تامین مالی از محل عوارض صدور پروانه‌ها از مهمترین ردیف‌های درآمدی شهرداری است که وابسته به شرایط اقتصادی و رونق و رکود بخش مسکن است، افزود: با توجه به افزایش عوارض ساختمانی از سال ۱۳۹۶ تاکنون، رکود در ساخت‌وساز مسکن و کاهش ۳۰ درصدی پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران و افزایش قیمت مصالح، درآمدهای شهرداری تهران از محل صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته است.

زارعی حل بحران اقتصادی در شهرداری تهران را با استفاده از راهکارهای کوتاه مدت، میان و بلندمدت عنوان کرد و ادامه داد: کاهش هزینه‌ها یکی از راه‌های تامین مالی، به صورت کوتاه مدت می‌تواند موثر باشد. با نگاهی به ردیف‌های اعتباری شهرداری تهران، شاهد تعریف بودجه‌های غیرمرتبط با فعالیت شهرداری، اعتبارات مشابه برای فعالیت‌های موازی و ردیف‌هایی غیرکارا هستیم.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال ردیف‌های اعتباری هستند که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه عملکردی نداشته است؛ اما هرسال در فصل بودجه بنا به دلایلی مصوب می‌شود. این اقدام سبب متورم شدن بودجه کل و در نهایت کسری بودجه خواهد شد.

زارعی یکی دیگر از راهکارها برای حل تنگنای مالی شهرداری را، تعریف نکردن پروژه‌های عمرانی بدون کارشناسی و امکان‌سنجی دانست و گفت: شهرداری تهران در درجه اول باید از افتتاح پروژه‌هایی که به دوره بعد موکول و محول می‌شود، پرهیز کند. در مناطقی از تهران پروژه‌هایی با قراردادهای هنگفت از سال ۱۳۸۰ و حتی قبل‌تر شروع شده و در سال ۹۹ فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

این تحلیلگر اقتصاد شهری، دریافت عوارض طرح ترافیک از خودروها، فروش اموال و دریافت تسهیلات را جزو راهکارهای کوتاه مدت شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: راهکار پیشنهادی در کوتاه‌مدت استفاده از دارایی‌های سازمان‌ها و املاک شناسایی شده و قابل فروش به افراد است. این روش می‌تواند در چند ماه درآمد قابل توجهی را تامین کند، بدیهی است که درآمدهای حاصل از این محل باید در پروژه‌های عمرانی کوتاه‌مدت و موثر یا برای تسویه بدهی‌ها و جرایم بانکی هزینه شود.

درباره راهکارهای میان مدت و بلندمدت توضیح داد: طراحی و اجرای زیرساخت‌های شهری برای ایجاد شهر هوشمند راهکاری بلندمدت است که بخشی از این پروژه در سال‌های گذشته انجام شده است.

به گفته او؛ تقویت رویکرد دولت محلی و بودجه‌های محله‌ای و اهمیت به اقتصادشهری، پرهیز از تعریف و تصویب اعتباراتی که در وظایف شهرداری تهران نیست و صرف این اعتبارات در تسهیل حمل‌ونقل عمومی، استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شهر تهران به‌عنوان جاذب درآمدهای پایدار بخشی از راهکارها برای حل بحران مالی شهرداری تهران است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 4884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =