وزارت صمت و وزارت نیرو زیرساخت‌های برقی‌سازی خودروها را فراهم کنند

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: وزارت صمت و وزارت نیرو در استفاده از خودرهای برقی به توسعه زیر ساخت‌ها به منظور استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر باید توجه ویژه کنند و تلاش‌های خود را در این راستا قرار دهند و اگر غیر از این رویکرد باشد عملاً اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

به گزارش شهر، سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پنجمین سمینار علمی و تخصصی «خودروهای برقی تکنولوژی‌‎ها و چالش‌ها» اظهار کرد: با توجه به مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا، استفاده از خودروهای برقی یکی از ضرورت‌های شهر تهران است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی کلانشهرها به ویژه شهر تهران موضوع آلودگی هواست که بر سلامت شهروندان تاثیر دارد، یادآور شد: آمارهایی در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط ارائه شده که بر اساس آن جان باختن تعداد قابل توجهی از شهروندان به دلیل آلودگی هواست.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا سبب بیماری‌های ریوی است، خاطرنشان کرد: وقتی که ذرات معلق در هوا در ریه افراد نفوذ پیدا می کند باعت ایجاد مشکلات تنفسی و به دنبال آن مرگ زودرس می شود. متاسفانه به دلیل تدریجی بودن تاثیر آلودگی هوا بر سلامت، کمتر به آن توجه می شود.

نجفی گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی توسط خودروها و موتورسیکلت استفاده از خودروهای برقی است که امروزه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و در کشور ما به ویژه شهر تهران نیز باید از این نوع خودروها استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید در شهر تهران به سمتی حرکت کنیم که در بعد محیط زیستی و سلامت، استفاده از این نوع خودروها را در دستور قرار دهیم و با یک برنامه بلند مدت بتوانیم بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل در شهر را به خودروهای برقی مجهز کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: قطعا با تلاش و کوشش نخبگان و متخصصان ایرانی می توان به تولید خودروهای برقی تمام ملی در کنار مونتاژ این خودروها که توسط تعدادی از شرکت های خودروساز صورت می گیرد دست یافت.

وی افزود: دولت و مجلس نیز در خصوص استفاده از خودروهای برقی مصوباتی داشتند که در اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکیداتی در این زمینه داشته و شهرداری تهران را ملزم به استفاده از این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها کرده و اعتبارات خوبی در بودجه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است که شهرداری باید این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهد و اجرا کند.

نجفی با بیان اینکه قراردادهایی با برخی از شرکت‌های تولیدکننده انعقاد و رونمایی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم به زودی این تلاش‌ها منجر به فعالیت این خودروها در شهر تهران شود، گفت: باید در خصوص انرژی و برق مورد استفاده این خودروها نیز از هم اکنون به دنبال یک راهکار مناسب بود. اگر بخواهیم سوخت‌های فسیلی را تبدیل به برق کرده و برق را در خودروها استفاده کنیم عملا در امر انرژی و محیط زیست قدمی برنداشتیم. اینکه در نیروگاه ها مازوت سوزی کنیم تا برق تولید شود و برق را در خودروهای برقی استفاده کنیم تاثیر چندانی ندارد و باید به سمت اصلاح زیرساخت ها حرکت کرد.

وی در پایان گفت: وزارت صمت و وزارت نیرو در استفاده از خودرهای برقی به توسعه زیر ساخت‌ها به منظور استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر باید توجه ویژه کنند و تلاش‌های خود را در این راستا قرار دهند و اگر غیر از این رویکرد باشد عملاً اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 49302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =