شهر تهران به دلیل رشد بی رویه و مهاجرپذیری بالا در دهه های اخیر تبدیل به شهری دور از هویت و معماری خاص خود شده است به همین دلیل از زمانی که مدیریت جدید شهری روی هویت و فرهنگ این شهر متمرکز شد، فضای مناسبی برای فعالیت های انجمن هایی درباره تهران فراهم شد، انجمن هایی که به دنبال بازیابی و جلوه گری هویت فرهنگی تهران بوده اند.

انجمن تهران شناسی در ماه های اخیر فعالیت هایی در حوزه تخصصی اش یعنی تهران شناسی انجام داده است که در اعتلای فرهنگی تهران می تواند نقش مهمی داشته باشد. شهر در نظر داشت تا درباره فعالیت های این انجمن با غلامحسین تکمیل همایون دیدار و گفتگویی داشته باشد که متاسفانه کسالت ایشان مانع این مصاحبه شد، به همین دلیل دبیر هیات مدیره این انجمن  به سوالات شهر  پاسخ داد.

ندا لطفی مهیاری، دبیر هیات مدیره انجمن تهران شناسی درباره پیشینه این انجمن به خبرنگار شهر گفت: انجمن تهرانشناسی به عنوان مجمع تخصصی پژوهشگران و فعالان تهران‌شناس، از مهر ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. اعضای هیات موسس این انجمن که به ریاست غلامحسین تکمیل همایون گرد هم آمده بودند طی شش ماه اساسنامه و مرامنامه انجمن را تدوین و سپس اقدام به عضو گیری در سه سطح پیوسته، وابسته و افتخاری کردند. در حال حاضر تعداد اعضای پیوسته انجمن بالغ بر ۶۰۰ نفر است که با توجه به فراخوان محدود آمار بسیار قابل قبولی است.

او افزود: انجمن تهرانشناسی فعالیت رسمی خود را در نهم تیرماه سال جاری آغاز کرد. در نشست نخست این انجمن که در سالن شیبانی شورای اسلامی شهر تهران و با حضور محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی هر تهران، ری و تجریش، فرآیند و برنامه های پیش روی انجمن طرح و تبادل نظرهای لازم صورت گرفت. در نتیجه این نشست بود که همکاری انجمن با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران آغاز و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به سرانجام رسید که از جمله آنها مجموعه برنامه‌هایی است که تحت عنوان «دیدار با تهران» تلاش می‌کند تا به تهران از منظر رویدادهای تاریخی بپردازد.

در قالب دیدار با تهران انجمن توانست بزرگداشت شهدای سی تیر در آرامستان ابن بابویه را در ۳۰ تیر ،  بزرگداشت مشروطه در میدان بهارستان را در  ۱۴ مرداد، یادمان سالروز درگذشت آیت الله فیروزآبادی در مسجد فیروزآبادی شهر ری را در ۱۴ مرداد،  یادمان بزرگداشت مهدی اخوان ثالث در خانه موزه اخوان ثالث را در ۵ شهریور، یادمان بزرگداشت شهدای هفدهم شهریور در میدان شهداء تهران در ۱۷ شهریور، یادمان سالروز درگذشت آیت الله طالقانی در منزل آیت الله طالقانی را ۱۹ شهریور و بزرگداشت جلال آل احمد در خانه موزه جلال و سیمین را ۲۰ شهریور برگزار کند.

لطفی در ادامه گفت: انجمن تهرانشناسی همچنین طی این مدت با انتشار دور جدید نشریه تهران تلاش کرده تا در حوزه رسانه فعالیت مستمر و مفیدی ارائه کند. تا کنون سه شماره از این مجله تخصصی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است. انتشار کتاب شناختنامه خیابان استاد شهریار، تشکیل کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد تهران، فعالیت صفحه اینستاگرامی به روز شده حاوی  معرفی رویداهای تاریخی و مناسبتی شهر تهران ازر جمله فعالیت های دیگری است که در حوزه نشر و رسانه انجمن در طول فعالیت کوتاه خود به انجام رسانده است. انجمن تهرانشناسی همچنین با تشکیل دو کارگروه مهم «خانه های تاریخی تهران» و «نام‌آوران تهرانی» به مجموعه پژوهش‌هایی در این زمینه ها دست زده است که نتایج آن امیدواریم تا پایان سال جاری منتشر و در دسترس عموم قرار بگیرد.

دبیر هیات مدیره انجمن تهران شناسی درباره برنامه های این انجمن به مناسبت هفته تهران هم گفت: به مناسبت هفته تهران، انجمن تهرانشناسی در تفاهم‌نامه‌ای که با فصلنامه فرهنگی بخارا منعقد کرده، سلسله برنامه‌هایی در دست دارد که در این هفته از دور نخست آن رونمایی شد. در این برنامه‌ها با مدیریت علی دهباشی مجموعه گفتارهایی در موضوع تخصصی تهرانشناسی ضبط و در دسترس عموم قرار گرفت. برگزاری نمایشگاه کتاب و اسناد تهران در این هفته از جمله برنامه دیگری است که انجمن با توجه به هفته تهران در دست اقدام داشت.

۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 4997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =