احتمال افزایش قیمت بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی وجود دارد

شهر: دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران با موضوع کرونا آغاز شد و رئیس شورای شهر درخواست تعطیلی کامل دو هفته ای برای تهران را ارائه کرد. از سوی دیگر اعضای شورای شهر در مصوبات امروز خود به یک فوریت افزوده شدن قیمت بلیت های مترو، اتوبوس و تاکسی در تهران رأی مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیش ازآغاز دویست و چهلمین جلسه شورای شهر که امروز- یکشنبه- ۱۴ مهر برگزار شد، درباره تعطیلی تهران در وضعیت قرمز کرونا گفت: باید تعطیلی دو هفته ای به صورت کامل برای تهران در نظر بگیریم که می تواند بسیار موثر باشد و زنجیره را کامل از بین ببرد. معمولا می گویند تعطیلات یک هفته ای در کرونا تأثیر گذار نیست چرا که کرونا معمولا دو هفته است و قرنطینه دو هفته است.

هاشمی ادامه داد: من متوجه نشدم چرا آقای زالی درخواست یک هفته تعطیلی داشته اند و حالا که این درخواست را داشته اند، بهتر است دو هفته ای کنند تا ان شالله مشکل عمیق تر حل شود.

او درباره حمل و نقل در تهران بیان کرد: مشکل اصلی این است که وقتی اعلام می کنیم مشکل حمل و نقل داریم متأسفانه گروه های سیاسی؛ روزنامه ها و سایت ها بیشتر به جهت تخریبی موضوع نگاه می کنند تا ارائه راه حل برای حل مشکل. به طور مثال در مورد صحبت های اخیر بنده سایت جهان نیوز تیتر زده بود بی عرضگی شورای شهر و شهرداری یا تیتر زده بودند اختلاف دولت و شهرداری.

هاشمی گفت: اصلا مشکل اینها نیست و کشور دچار مشکلات نقدینگی است که تورم ایجاد کرده است. از طرف دیگر دولت دچار مشکل بودجه است و ما در تجهیزات واگن و ... هم صد درصد خودکفا نیستیم و بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باید از خارج تأمین شود و موضوع تحریم ها و قیمت ارز هم روی آنها تأثیر گذاشته است. بهتر است به جای فرافکنی و تبدیل کردن معضلات صنفی شهر به رقابت های انتخاباتی و سیاسی باید به فکر حل مشکلات باشیم.

او درباره افزایش ۲۵ درصدی قیمت تاکسی ها و... گفت: این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و هرگاه نظر کمیسیون اعلام شد نظر نهایی را اعلام می کنیم.

مشکلات امروز تهران، ناشی از تصمیمات نادرست ۵ دهه اخیر است

محسن هاشمی همچنین در آغاز جلسه شورای شهر  با اشاره به پیروزی پرسپولیس تهران بر الانصر سعودی گفت: این پیروزی در جدالی نابرابر را به همه ایرانیان تبریک می گوییم و آرزوی موفقیت نماینده کشورمان را در فینال آسیا داریم.

او با اشاره به روز نیروی انتظامی و آغاز هفته نیروی انتظامی اظهار  امیدواری کرد که  کارکرد و عملکرد پلیس که تعامل و ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری نیز دارد، روندی مثبت و بهبودی کیفی و کمی را شاهد باشد و کمبودهای زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری برطرف شود.

هاشمی اضافه کرد: فردا در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، از ۲۳۵ سال قبل که تهران عملا بعنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهرهای کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که ۱۱۳ سال قبل، در سال ۱۲۸۶ خورشیدی، تهران رسما به عنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درآمد نفتی کشور دانست.

هاشمی با بیان این که  تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه ای پایدار باشد گفت: متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را بعنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می داند، از آلاینده های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

او ادامه داد: پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرفنظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟

هاشمی گفت: آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهرهای ما، نابودی نخواهد بود؟، چگونه دیگر کشورها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می توانند به بازآفرینی و نوسازی شهرها خود اقدام کنند اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه ای دیگر و شهری دیگر برویم؟ در این نگاه تمدن سازی و ساخت میراثی که در کشورهای توسعه یافته جهان در لندن، پاریس، برلین، رم و دهها و صدها کلانشهر کهن جهان که بعضا عمری بیش از یکهزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟

هاشمی با بیان این که واقعیت آن است که در دهه های اخیر و با سیاستهای نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده ایم که برخورد مسئولانه با آن حل این مشکلات است نه پاک کردن صورت مساله گفت: نمی توان شهری را با ۱۰ میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت.

رییس شورای شهر تهران بیان کرد: مشکلات امروز تهران، ناشی از تصمیمات نادرست و عدم تصمیمات درست در پنج دهه اخیر است، اما می توان با اصلاح رویه های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد. اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می شود، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاهها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار دارد، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از عدم استفاده ما از ظرفیت های تهران است.

او گفت: این ظرفیت ها، می تواند عامل مقابله با تهدیدها و حل معضلات تهران باشد و قابلیت دارد که فرصتهای بزرگی را برای ایران خلق کند، مشروط به آنکه قوانین و مسئولیتها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهروندان عمل کنند.

لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود

در ادامه نشست امروز شورا، محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نطق پیش از دستور خود را قرائت کرد. او گفت: هر سال در چهاردهم مهرماه، به مناسبت روز تهران، فرصتی فراهم می شود تا تاریخ و عظمت و ارزش های فرهنگی و اجتماعی پایتخت ایران اسلامی را پاس بداریم.  شهری که آب و هوای دلچسبش و زیبایی های دلفریبش و مردمان با فرهنگش همچنان مایه مباهات و سرشار از زندگی است.

حق شناس گفت: شهرتهران از سال ۱۲۱۸قمری بیش از دو قرن قلب تپنده سیاست و اقتصاد، فرهنگ و هنر و مدنیت ایرانی بوده است. به سهم خود مراتب سپاس و تقدیر خود را به همکاران عزیزم در شورای اسلامی چهارم تهران که ابتکار این نامگذاری را داشته اند تقدیم می کنم.

او ادامه داد: اما نامگذاری روزی برای شهر تهران اهدافی فراتر از یک یادبود و بزرگداشت ساده دارد.  روشن است که می توان به سادگی برای یک روز یا یک هفته برنامه های کوچکی را تدارک دید و با چند همایش و بازدید و عکس از مدیران و نخبگان از آن عبور کرد.

حق شناس بیان کرد: یا اینکه می توان برای این روز و هفته برنامه ای منسجم و هدفمند برای تحریک توجه و تفکر مردم و مسئولان برای نیازها و ضرورت ها و فرصت ها و تهدید های شهر داشت.  می توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برند سازی و جهانی سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزریق نشاط و سر زندگی در جامعه قرار داد.

او با اشاره به اینکه لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود، گفت: اگر امروز یک نظرسنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامیداشت روز تهران توجه چندانی به مشارکت و همراهی مردم نشده و برنامه ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است.

او ادامه داد: لازم است قوای سه گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند. تهران پایتخت ایران است. گرامیداشت روزی به نام تهران بدون توجه و همکاری مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نخواهد داشت و موفق نخواهد بود.

حق شناس گفت: لازم است ضمن گرامیداشت گذشته، حال و آینده شهر مورد توجه قرار گیرد. تهران خانه ماست. نیاز به نگهداشت، زیبا سازی، رونق و توسعه دارد. این شهر امروز و آینده باید سمبل پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی و همه تهرانی ها باشد.

او ادامه داد: لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پایتخت را ایفا کنند. جمعیت و گستره تهران بزرگ است. مسائل، فرصت ها و تهدیدهای آن نیز عظیم است. دولت و مجلس علاوه بر اهتمام لازم در عمل به تعهدات خود در قبال شهر شایسته است در لایحه بودجه سال آینده ردیف مشخصی را به جایگاه ویژه پایتخت و الزامات آن اختصاص دهند.

حق شناس افزود: لازم است به سرمایه اجتماعی عظیم انباشته در شهر توجه جدی شود.  شهر تهران حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیتی که ریشه و سطح بالایی از نخبگی و نفوذ در سرتاسر کشور را دارد. لازم است به سطح شعور و آگاهی و اعتماد مردم و داشته های آن احترام بگذاریم. لازم است رسانه ها نقش خود را ایفا کنند.

او بیان کرد: نقش انتقادی و سازنده رسانه ها در پیگیری مسائل و موضوعات و کاستی ها و همچنین طرح مسائل و ضرورت های شهر و تبدیل فرصت روز و هفته تهران بی بدیل است و انتظار می رود با قدرت بیشتری موضوعات را دنبال کنند.  لازم است سازمان های مردم نهاد نقش و جایگاه جدی در اداره امور شهر ایفا کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: سازمان های مردم نهاد، دوستداران تهران برخاسته از دل مردم و آگاه به درد و رنج و نیازها و فرصت های شهر نیاز به دلگرمی دارند و بی منت فعالیت می کنند کافیست بستری برای فعالیتشان فراهم شود. رویکرد حفظ ارزش ها و منابع شهر و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری ارزشمند است، در دنیای امروز صنایع سنگین جای خود را به صنایع خلاق مبتنی بر فرهنگ، هنر و گردشگری می دهد.

حق شناس گفت: میراث شهر تهران از جمله در عرصه های فرهنگ و هنر، تاریخ، طبیعت و معماری و تنوع قومی و گردشگری کم نظیر است. به این میراث بیش از پیش توجه داشته باشیم. قدر این سرمایه را بدانیم این یک سرمایه ملی است. شهرفروشی چاره کار نیست توسعه پهنه های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری می تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود.  امید است مدیران محترم شهری با هماهنگی و همراهی بیشتری در هم افزایی با اعضای شورای شهر فرصت طلایی باقی مانده از این دوره را به نتایج و دستاوردهای ارزشمند بدل کنند. 

در ادامه جلسه و پس از نطق پیش از دستور محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اعضا تذکرات خود را مطرح کردند.

تعطیلی یک هفته ای سودی ندارد

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر به دستورالعمل تعطیلی یک هفته ای تهران اشاره کرد و گفت: آیا با تعطیلی یک هفته ای تهران می توان اپیدمی را کنترل کرد که پاسخ به این سوال خیر است. بیولوژیست ها بر این باورند که تعطیلی یک هفته ای تنها باعث یک فراز و فرود در اپیدمی می شود  و اثر بخش نخواهد بود و شاهد پیک دیگری می شویم.

او ادامه داد: اگر محدودیت ها برای دو هفته اعمال نشود بهتر است که بیهوده امور شهر متوقف نشود و همان ایمنی گله ای پیش برود. اگر وضعیت قرمز است که هست و دیروز شاهد مرگ ۱۳۶ تهرانی بودیم به جای یک هفته باید دو هفته با مقدمات تعطیل شود. این تصمیمات روزمره و بدون پیش بینی سودی ندارد. باید رسانه هم به کمک ستاد تهران بیاید. اگر مسافرت ها محدود نشود مجددا حرکت ویروس از تهران به نقاط پاک کشور اتفاق می افتد. ضمن اینکه به شهرداری پیشنهاد می کنیم محدودیت کاری کارمندانی که می توانند دورکاری کنند لحاظ کنند، باید توجه کنیم احیای اقتصاد اولویت اصلی است اما جان مردم در درجه اول اولویت قرار دارد و از استانداری درخواست می کنیم تعطیلی دو هفته ای را در دستور کار قرار دهند.

تذکر به شهرداری درباره امارات وثوق الدوله

افشین حبیب زاده نیز در تذکر خود درباره جریمه قطع درختان به شهرداری تذکر داد و گفت که شهرداری باید با افتتاح حسابی جریمه قطع درختان و اشجار را صرف خرید باغات شهر تهران می کرد. در این راستا سال گذشته دو باغ وثوق الدوله و ابغری به دلیل کمبود فضای سبز موجود در مناطق ۱۴ و ۱۷ از بنیاد مستضعفان خریداری شد. در باغ وثوق الدوله با سبک ایرانی بازسازی و بازپیرایی انجام شده و امکانات ورزشی و... فراهم شده است.

او به خرابی های به جا مانده از ساخت سریال شهرزاد در دوره تملک بنیاد بر امارت وثوق الدوله اشاره کرد و گفت: تا کنون دو بار بهره برداری از بوستان وثوق الدوله به دلیل مرمت و استحکام بخشی آن به تأخیر افتاده است. اخیرا هم کارشناسان شورا در بازدیدهای دوره ای از این باغ بازدید کردند که محوطه باغ بازسازی شده و به بهره برداری می رسد اما تاکنون درخصوص مرمت و استحکام بخشی عمارات هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

۶۰ درخت شاخص در محلات شناسایی شدند

همچنین احمد مسجدجامعی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به روز تهران گفت: شهرداری تهران برای همه مشاغل خانه ساخته اما خانه ای  برای تهران که پاتوق  محققان و تهران پژوهان باشد نداریم که باید فکری به حال آن کرد.

او با بیان اینکه امسال به مناسبت روز تهران همه کمیسیون های شورا فعال شدند که جا دارد ازز همه اعضا تشکر کنیم افزود: خوشبختانه ساختمان مارکوف که مرکز آموزش عالی تهران قبل از دانشگاه تهران بود در این دوره احیا شد و آماده بهره برداری شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه امسال به مناسبت روز تهران شاهد افزایش مشارکت مردم برای معرفی درختان شاخص محلات هستیم، افزود: امروز ۶۰ درخت شاخص در محلات شناسایی شدند که  قرار است شورایاران امروز تابلوهای درختان را تحویل گرفته و کنار درختان نصب کنند.

تصویب یک فوریت لایحه مجوز انتشار چهل هزار میلیارد ریال اوراق مالی

در ادامه جلسه امروز بررسی یک فوریت لایحه اصلاح بند (۱) تبصره چهارم مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و مجوز انتشار چهل هزار میلیارد ریال اوراق مالی به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهرداری در دستور کار قرار گرفت.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: امسال در بودجه سال ۹۹ مصوبه ای را بر اساس بند «د» تبصره پنجم قانون بودجه سال ۹۹ دنبال می کنیم که هشت هزار میلیارد تومان در قانون بودجه اعتبار دارد و تلاش کردیم با توافق وزارت کشور ۳ هزار میلیارد تومان برای شهرداری در نظر گرفته شود. همین دیروز بعد از  جلسه ای که با مهندس هاشمی در وزارت کشور برای ۶۳۰ واگن داشتیم با معاون عمرانی وزیر کشور جلسه دیگری داشتم و دوستان قول نسبی دادند که ۴ هزار میلیارد تومان از ۸ هزار میلیارد را به ما بدهند. در حال حاضر روی ۳۵۰۰ میلیارد توافق داریم.

او ادامه داد: در نظر داریم ۳ هزار میلیارد تومان از این رقم را برای مترو استفاده کنیم و برای اولین بار از این مبلغ دو هزار برای زیر ساخت و یکهزار میلیارد تومان برای بازسازی واگن ها استفاده می شود. ۴۲ رام از قطارها عمر کاریشان گذشته است و نیاز بازسازی دارند. از این دو هزار میلیاد هزار میلیارد برای شرکت بهره برداری و هزار میلیارد برای اتوبوسرانی است.

او ادامه داد: به لحاظ زمان بندی باید بعد از تصویب شورای شهر وزارت کشور بپذیرد و ما بانک عامل پیدا کنیم. باید سازمان برنامه ریزی و بانک مرکزی نیز تأیید کنند. طبیعتا فوریت این لایحه هر چه زودتر تصویب شود بهتر است. در حال حاضر ۶ ماه از بودجه گذشته و این لایحه باید اردیبهشت ماه به صحن می آمده است اما چون وزارت کشور عدد بودجه را تقسیم نکرده بود دیر شده است. لذا فوریت این لایحه خیلی زیاد است.

به این ترتیب یک فوریت لایحه شهرداری تهران برای مجوز انتشار ۴۰ هزار میلیارد اوراق مالی با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

فوریت لایحه افزایش قیمت بلیت مترو، اتوبوس و مینی بوس تصویب شد

در ادامه یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف (۱) بند (۱) تبصره (۲۴) مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری ها و سازمان ها و شرکت های تابعه (نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی مورد بررسی قرار گرفت.

مناف هاشمی در این باره گفت: هزینه ها در حوزه اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد دارد و از طرف دیگر تعداد مسافران کاهش یافت و خرید قطعات و ضدعفونی نیز هزینه را از بودجه شورای شهر بیشتر کرده است. قیمت بعضی از قطعات ۸۰ درصد گران تر شده است. به هیچ عنوان این بودجه کفاف نمی دهد. این افزایش قیمت بار مالی سنگینی برای شهروندان نیست اما کمک بزرگی برای اتوبوسرانی است.

شرایط بحرانی است

سید حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بررسی یک فوریت اصلاحیه بند ۱ تبصره ۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و مجوز انتشار ۴۰هزار میلیارد ریال اوراق مالی به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران، خطاب به معاون حمل و نقل ترافیک درباره ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ۹۸، گفت: تاکید می‌کنم که اولویت اول شورای پنجم، حوزه حمل و نقل عمومی و توسعه آن است و مدعی هستم که در این زمینه کوتاهی نکرده‌ایم.

او ادامه داد: اما از نظر شورا، شما آقای مناف هاشمی و شهردار و معاونین و اصحاب مدیریتی ایشان یک گروه هستید. امروز بیش از دوماه است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان تومان پول نقد شهرداری در بانک رفاه مانده است. خواهشمندم به جای اینکه جلسات خود را با مقامات در صحن شورا گزارش کنید، این مبلغ را نقد و خرج کنید.

خزانه‌ دار شورای شهر تهران گفت: شرایط کشور بحرانی است و نمی‌توان با مدیریت نشسته و جلسه‌ی کاری از پیش برد، شما باید با جدیت تمام برای وصول این اوراق مشارکت تلاش کنید و پشت‌ در اتاق رئیس جمهور مصرانه حضور داشته باشید.

 نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: بانک مرکزی و سایر مقامات‌ کشور بدانید که نمی‌توان با این شیوه پایتخت را مدیریت کرد. شرایط بحرانی است و باید مدیریت بحران انجام دهید.

بار هزینه را بر دوش مردم نیاندازیم

 علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز به عنوان مخالف گفت: افزایش قیمت ها اولین راه حلی است که به ذهن هر دستگاه تصمیم گیری می رسد که جبران هزینه کند. اگر این لایحه به فوریت برود این معنی را دارد که ما این راه حل را در نظر گرفتیم اما اگر عادی به کمیسیون برود این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه بر دوش مردم باشد فکر شود.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان موافق لایجه گفت: در موضوع قیمت تمام شده بلیت قبلا مفصل صحبت کردیم. امروز بلیت مترو اگر درست محاسبه شود، مردم متوجه می شوند اضافه شدن چه سهمی از هزینه ها دارد. از مردم تقدیر می کنیم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اما عذرخواهی می کنم چراکه ناچاریم که با گذشت ۷ ماه اگر افزایش نیابد قیمت ها شما از امکانات محروم می شوید.

دستمان را در جیب مردم نکنیم

حجت نظری هم به عنوان مخالف گفت: اینکه بخواهیم در شرایطی که نمی توانیم هزینه ها را تأمین کنیم دست در جیب مردم کنیم اتفاق خوبی نیست نمی توانیم با افزایش هزینه های مردم و افزایش قیمت بلیت هزینه های خودمان را کاهش و در آمد را افزایش دهیم. با توجه به تغییر ساعت کاری ترافیک با افزایش قیمت کاری خواهید کرد که مردم بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند چون صرفه بیشتری خواهد داشت. این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک خواهد شد.

استفاده از اتوبوس یک سوم شده است

در ادامه محمد علیخانی نیز گفت: این لایحه یک فوریت است و در کمیسیون بررسی می شود و همکاران می توانند نظر دهند. وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است و دولت به وظایف خود عمل نکرده است و درصدی که افزایش پیدا می کند خیلی زیاد است. با این تغییر کلا ۳۰ میلیارد به درآمد مترو اضافه می شود و ۲۵ میلیارد به در آمد اتوبوسرانی که در مجموعه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد است و باید در کمیسیون راهکارهای دیگری پیدا کنیم. آخرین آمار استفاده از اتوبوس یک سوم یعنی ۶۰۰ هزار نفر بوده و مترو هم در روز زیر یک میلیون مسافر دارد. وضعیت بحرانی است و باید درباره آن چاره اندیشی شود.

محسن هاشمی گفت به دلیل اینکه مترو و اتوبوسرانی تعدیل نیرو نداشته اند می توانند از این روش ها بر اساس مصوبه ستاد کرونا برای تأمین هزینه استفاده کنند.

در نهایت یک فوریت این لایحه در مورد نرخ بلیت مترو، اتوبوسرانی و مینی بوسرانی به رأی گذاشته شد و با ۱۰ موافق و ۵ مخالف به تصویب رسید.

ساختمان های بزرگ مقیاس ملزم به انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی برای دریافت پروانه شدند

در ادامه نشست امروز، با رای اعضای شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های با نرخ سفرسازی بالا شد.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره طرح تهیه شده در این کمیسیون با عنوان «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های با نرخ سفرسازی بالا» گفت: یکی از مهمترین مشکلات و چالش هایی که این روزها در شهر تهران با آن مواجه هستیم به این دلیل است که به مفاد طرح تفصیلی شهر تهران که شهرداری را ملزم کرده است در فرایند صدور پروانه نسبت به انجام مطالعات مختلف ترافیکی، شهرسازی، اجتماعی، زیست محیطی اقدام کنند و فعالیت های مجاز به استقرار در شهر تهران مخصوصا در پهنه های S و M را در پروانه تعیین کند، بی توجهی شده است.

او ادامه داد: متاسفانه ۹ سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد و این تکالیف انجام نشده و همین امر باعث شده که امروزه طرح تفصیلی نه تنها مشکلات شهر تهران را حل نکرده بلکه به افزایش مشکلات نیز دامن زده است.

سالاری با بیان اینکه در این طرح با همکاری کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ساختمان ها را به دو گروه «ج» و «د» که در مقررات ملی ساختمان آمده است، تقسیم کردیم، گفت: گروه «ج» ساختمان هایی است که مقیاس کالبدی آن ها ۶ تا ۱۰ طبقه ارتفاع با زیربنای حداقل ۲ هزار متر مربع و حداکثر ۵ هزار متر مربع است، گروه «د» ساختمان های بیش از ۱۰ طبقه و بیش از ۵ هزار متر مربع در مساحت ناخالص است.

او اضافه کرد: از آنجاییکه فرایند صدور پروانه بروکراتیک و طولانی است، برای اینکه مردم و شهرداری دچار مشکل نشوند، مبتنی بر یک تعامل با معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل ترافیک، جدولی را ارائه دادیم که مبتنی بر این جدول از مجموع ۱۲ هزار پروانه ای که امسال صادر شده، ۶۵ الی ۷۰ ملک، بزرگ مقیاس محسوب می شوند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس این طرح برای احداث مال ها و مگامال ها یا مجموعه های چند منظوره یا مجتمع های مسکونی باید عارضه سنجی ترافیکی با هزینه خود آن ها انجام شود. متاسفانه علی رغم اینکه این کار جزو تکالیف طرح تفصیلی بوده تاکنون انجام نشده و هزینه آن را شهروندان و مدیریت پرداخته کرده اند و امروز ترافیکی که در مناطق و محلات مشاهده می کنیم و برای مردم مشکل ایجاد کرده است و آن ها از شهرداری گلایه می کنند این است که شهرداری ها با رویکرد صرف درآمدزایی دنبال صدور پروانه بوده اند و پیگیری نکردند که بعدا چه کاربردهایی در ساختمان های بزرگ مقیاس مستقر می شوند، به همین دلیل است که امروز مناطق برخوردار شهر دیگر محل زندگی شهروندان نیست.

او  افزود: ما در شورای شهر و مدیریت شهری این دوره که رویکردمان کیفی سازی، عمل به طرح تفصیلی و تصمیم سازی از مسیر کارشناسی و توجه به مطالعات است امروز این طرح را ارائه دادیم و این یک تصمیم مهم برای شورای شهر است.

در جریان این طرح محسن هاشمی در این باره گفت: در مورد بعضی از طرح ها جمله قشنگی می گوییم ولی وقتی ورود پیدا می کنیم با حواشی زیاد همراه می شود. در این مورد تنها می خواهیم بگوییم طرح های بزرگ مقیاس باید طرح های مطالعاتی داشته باشند. این موضوع را به ده ماده و ۲۰ تبصره تبدیل کنیم و بعد به دست کارشناسان بیافتد و فساد تولید شود. طرح زیباست و باید طرح های بزرگ مقیاس مطالعات داشته باشند. طرح بزرگ مقیاس طرحی است که ۲۰ درصد بیشتر از طرح های عادی باشد.

بهاره آروین، حجت نظری، مجید فراهانی نیز به عنوان موافقان و مخالفان این طرح سخن گفتند.

مگامال ها زحمات شهرداری را به باد می دهند

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن موافقت با طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د) » گفت: یکی از مشکلات اساسی در ترافیک تهران احداث مجتمع تجاری در برخی فضاها است.

او افزود: احداث این مجتمع ها مشکلات جدی حمل و نقل و ترافیکی در شهر ایجاد کرده است که نمونه بارز آن مگامال کوروش در ستاری و مگامال دیگری در انتهای شهید باکری است.

فراهانی گفت: وجود چنین مگامال هایی به خاطر بحث های درآمدی است که در گذشته وجود داشته و این مشکلات را ایجاد کرده است. به نظر می رسد امروزه حق عامه مردم ضایع می شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران هزاران میلیارد هزینه برای ساخت روگذر و زیر گذر و... می دهد اما یک مگامال نا بهنجار درکنار آن، همه زحمات را هدر می دهد.

فراهانی بیان کرد: خواهش من این است که نه به بهانه انجام مطالعات روند و سیر صدور پروانه را کند کنیم و نه بدون انجام مطالعات اجازه ساخت پروژه های ابدی را بدهیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وجود برخی مگامال ها سبب شده برخی اتوبان ها تا ابد از انتفاع خارج شود، گفت: نباید اجازه بدهیم با صدور چنین پروانه ای کل حمل و نقل عمومی تحت تاثیر قرار بگیرد. تجربه نشان داده است که اگر پروژه ها از قبل مطالعه شود منافعش برای مردم و شهر خواهد بود. از سوی دیگر لازم است زمان برای صدور پروانه گذاشته شود تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

برج‌های چند ده طبقه‌ای المپیک در هنگام بهره‌برداری ترافیک سنگین ایجاد می‌کنند

بهاره آروین گفت: این طرح اینطور نیست که صرفا شامل مطالعات نمایشی شود و در عمل فرایند صدور پروانه را طولانی‌تر کند. ضمن اینکه اجرای آن باعث ایجاد گلوگاه فساد نخواهد شد؛ چراکه طرح دارای دو ویژگی است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نخستین ویژگی طرح یادشده گفت: مطالعات مدّنظر طرح اینگونه نیست که صرفا انجام شود و بعد هر شرکت مهندس مشاوری بتواند بدون در نظر گرفتن آنها فساد ایجاد کند. چراکه در طرح تشکیل یک کمیته دیده شده است.

او ادامه داد: همچنین از آنجا که قرار است مطالعات در وبسایت شفاف هم بارگذاری شوند، انجمن‌ها نیز آنها را خواهند دید. در چنین شرایطی کدام شرکت مهندس مشاوری طرحی تهیه می‌کند که برخلاف اصول حرفه ای چیزی را تایید کند؟

آروین با اشاره به تخلفاتی که برخلاف طرح تفصیلی در شهر صورت گرفته است، گفت: به عنوان مثال در بلوار دهکده المپیک تهران برج‌های چند ده طبقه‌ای بالا رفته و هیچ کس دقت نکرده که این برج‌ها با توجه به عرض معبر بلوار در هنگام بهره‌برداری چه ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند.

به گفته او بزرگراه ستاری مثالی دیگر در این زمینه است که برای ایجاد آن هزینه‌های زیادی شده است اما به خاطر مگامالی که در آن ساخته شد، ترافیک سنگینی ایجاد شده و در برخی ساعات از این بزرگراه نمی‌توان استفاده کرد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: در مورد کمیسیون ماده ۵ نیز ما نباید اختیارات شورا را تا این حد کم ببینیم. به نظر من با این طرح حتی در مصوبات ماده ۵، شهرداری تهران یک جایی قدرت چانه‌زنی پیدا می‌کند. بنا براین این طرح مفید است و اگر در جزئیات اشکالی داشته باشد می توان آنها را اصلاح کرد.

۵۰ درصد طرح تفصیلی اجرا نمیشود چرا مقرره جدید ارئه میدهیم

الهام فخاری نیز در مخالفت با طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د) » در صحن شورای شهر تهران گفت: در سالیان گذشته اجرای طرح تفصیلی به عنوان قانون فرادستی در برخی از مناطق بیش از ۵۰ درصد انحراف داشته و به طور میانگین حدود ۵۰ درصد از این انحراف نیز در شهر تهران وجود داشته است.

او افزود: وقتی طرح تفصیلی که یک قانون فرادستی، جامع و لازم الاجراست در اجرا تا این حد از انحراف رانشان می دهد، ایجاد مقرره ای که قوت قانونی آن را هم ندارد و یک مرحله به این همه مراحل طاقت فرسای که مردم گرفتار  آن هستند اضافه می کند، چه کمکی می کند؟

فخاری گفت: مسئله اینجاست که اگر همان قانون به درستی اجرا شود  همه این ملاحظات باید رعایت شود. از این رو باید روی اجرای قانون  و نظارت بر اجرای قانون متمرکز شویم. وضع مقرره جدید چه کمکی می کند؟

درنهایت اعضای شورای شهر تهران با کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د) » با ۹ رآی موافقت کردند.

سپس جزئیات این طرح به رأی و بررسی گذاشته شد.

نامگذاری های امروز شورای شهر

در ادامه جلسه شورای شهر، صورتجلسه های ۴۲، ۴۳ و ۴۴ نامگذاری معابر مورد بررسی قرار گرفت. محمد جواد حق شناس در این باره توضیح داد: زیرگذر جوادیه به نام شهید ستاری، کوچه سوم با حفظ شماره به نام شهید علی اکبر باقرزاده، در خانی آباد منطقه ۱۹، کوچه نهم به نام  شهید خالقی، بازار میوه و تره بار جدید الاحداث به نام شبنم در منطقه ۵ و کوچه نکویی به نام آتش نشان علی بهرامی که از بازنشستگان سازمان آتش نشانی بوده که در سال ۹۴ دچار آتش سوزی شده و روی ویلچر می نشیند پیشنهاد شده اند.

اعصای شورای شهر با ۱۳ موافق به این نامگذاری ها رای دادند.

حق شناس درباره صورتجلسه چهل و سوم یازده پیشنهاد را مطرح کرد که شامل بن بست بی نام در منطقه ۲۱ به نام مهرسا، خیابان ۲۲ بهمن به نام شهید قازرانی در شهر ری، خیابان گلسار به نام شهید داریوش اصغری در شهر ری، پل بی نام به نام شهید اکبر ملک شاهی، کوچه بی نام به نام شهید علی رضوانی در منطقه ۱۳، کوچه بی نام به نام شهید علی نامور در منطقه ۱۸، کوچه چهارم شرقی به نام شهید باقر فرخ نژاد در منطقه ۱۶، خیابان بی نام به شهید مجید ابراهیمی در شهر ری، کوچه آزادی به نام شهید بهرامی فر در منطقه ۲۰، کوچه اشکان به نام شهید ابراهیان پور در منطقه ۱۴ است.

این صورتجلسه نیز با ۱۳ موافق به تصویب رسید.

در ادامه حق شناس صورتجلسه ۴۴ را به شرح زیر اعلام کرد: خیابان خواجوی به نام شهید بهزاد کتیرایی در منطقه ۳، بوستان بی نام به نام عارف قزوینی در خیابان قزوین، خیابان بی نام به نام اندرز در شهر ری، بلوار بی نام به نام پرفسور فضل الله رضا در منطقه ۱۹، پل بی نام به نام شهیدان هوا فضا در منطقه ۲۲، کوچه ششم با حفظ شماره به نام شهید حسین محمودی در تهرانسر، کوچه دوم زرافشان شمالی به نام دکتر ایرج فاضل در شهرک قدس، کوچه اردیبهشت به نام دکتر منوچهر دوانی.

این پیشنهادات نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

 اعضای شورا نمی توانند در انتصابات شهرداری دخالت کنند

در پایان جلسه امروز شورای شهر محسن هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه باوجود دو بیمار کرونایی؛ سرکار خانم نوری و خانم نژاد بهرام، جلسه به موقع تشکیل شد.

او مصوبات امروز شورای شهر را تشریح کرد و در پاسخ به سوالی درباره یک فوریت افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو گفت: در این مورد اختلاف نظر زیاد بود. اما برای اینکه موضوع دقیق تر بررسی شود به کمیسیون رفت. درست این بود که به دلیل شرایط کرونایی دولت این بودجه را برای شهرداری تأمین می کرد و شهرداری و دولت باید  هر دو بخشی از هزینه ها را می پذیرفتند. خوشبختانه نامه نگاری ها انجام شده و مصوبه ای هم ستاد ملی کرونا داشته است که ۷۵ هزار میلیارد تومان وام به شرکت ها و سازمان هایی که به دلیل کرونا دچار مشکلات مالی شدند اختصاص داده شده است.

او ادامه داد: دولت می تواند از این طریق مشکل شهرداری را حل کند و از دولتمردان خواهش می کنم به موضوع حمل و نقل عمومی شهر تهران نگاه ویژه ای داشته باشند. بارها این موضوع را مطرح کرده ام و اکنون به هشدار رسیده است. اگر تعداد واگن مترو و اتوبوس بیشتر بود حتما میزان انتشار کرونا کمتر بود.

هاشمی گفت: سیستم حمل و نقل عمومی یک منبع انتشار کروناست و نباید در آن ازدحام داشته باشیم. تنها موضوع ماسک مطرح نیست. تعداد مسافران یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روز است و این تعداد آدم باعث انتشار می شوند و دولت می تواند در این زمینه کمک کند.

رئیس شورای شهر در پاسخ به سوالی درباره انتصابات جدید مدیران در شهرداری و ناراحتی اعضای شورای شهر از بی اطلاعی گفت: این طور نیست که اعضا در جریان نبوده اند. آقای حناچی در زمانی که قصد دارند روسای مناطق و مدیران ارشد در حد معاونت و روسای شرکت ها را تغییر دهند ۳۶ ساعت قبل به بنده اطلاع می دهند و من به اعضا اطلاع می دهم و اگر اعضا نظری داشته باشند به سمع شهردار می رسانند. اصول این است که شورا نمی تواند در انتصابات دخالت کند اما می تواند نظرات تکمیلی خود را به شهردار ابلاغ کند. در این مورد هم شهردار دیروز ظهر به من اعلام کردند و نظر خواستند. اعضا هم می توانند تلفنی واتس آپی تلگرامی و حتی حضوری نظر خود را به شهردار برسانند.

خبرنگار : سمیرا امیرچخماقی

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 5010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =