شورای حفظ‌الصحه عمومی یا مجلس سلامت

ایده بهداشت عمومی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار از طریق شورایی که بر سلامت عامه نظارت کند در دوره ناصرالدین‌شاه در تهران با مجلس حفظ الصحه شکل گرفت.

تهران در حدود صد و پنجاه سال پیش مانند سایر شهرهای ایران پر بود از جوب‌های آلوده و پر از آشغال و پر از بیماری و مرض. بیماری‌هایی که گاه آن طور شدت می‌گرفت که همه خانواده‌ها را درگیر می‌کرد. تهران در آن سالها پیش نیاز داشت به بهداری که جلوی آلودگی و بیماری‌های واگیر را بگیرد. پس مجلسی با عنوان مجلس حفظ‌الصحه عمومی در شهر تهران تشکیل شد. مجلسی که نخستین نهاد بهداشتی ‌عمومی در تهران و ایران بود. نخستین تلاش برای حفظ سلامت عمومی مردم در شهر.

شورای حفظ‌الصحه عمومی اولین قدم برای تشکیل یک مرجع عمومی برای سلامت مردم بود. پیشنهاد برپایی این مجلس برای نخستین بار توسط دکتر تولوزان که رییس مدرسه طب دارالفنون را برعهده داشت و طبیب مخصوص شاه بود مطرح شد. در آن زمان وبای گسترده‌ای در تهران شیوع پیدا کرده بود و باعث مرگ بسیاری از مردم شده بود. دکتر تولوزان با تشکیل مجلس

حفظ الصحه عمومی در شهر تهران قرنطینه‌ای را به وجود آورد و کسانی را که احتمال بیماری داشتند را از مردم دیگر جدا کرد. با این روش بیماری خیلی زودتر از همیشه کنترل شد. اما با کنترل این بیماری کار مجلس حفظ الصحه عمومی به صورت جدی آغاز شد.

این مجلس در محل مدرسه دارالفنون تشکیل ‌شد و برنامه تنظیم ‌شده‌ای برای واکسیناسیون سراسری ایجاد کرد.قوانین بسیار سختی که خانواده‌ها را مجبور به تلقیح واکسن‌ها می‌کرد. تنها واکسن در آن زمان واکسن آبله یا همان مایه‌کوبی بود.

مجلس حفظ‌الصحه عمومی در سالهای بعدی با همراهی مسیو کنت که ریاست پلیس تهران را داشت و دیوان احتسابیه هر گونه ذبح احشام را در داخل تهران ممنوع کرد و نظارت بر ذبح در شهر را به عهده گرفتند.

این شورا همچنین با همکاری احتسابیه قوانین سختی را برای جمع‌آوری زباله‌ها از سطح تهران و پاک‌کردن جوی‌های اب و راه‌های برای جلوگیری از آلوده شدن آب‌های سطح شهر ارائه کرد. آن‌ها افرادی را استخدام کرده بودند که در روز آشغال‌ها را روی گاری‌های بزرگی جمع‌اوری می‌کردند. دو چال بزرگ تهران که در آن زمان منبع آلودگی زیادی در شهر بود و مردم آشغال‌هایشان را در آن می‌ریختند را پر کرده و آلودگی‌هایش را از بین بردند.

این مجلس  بنیان نخستین بیمارستان تهران را در کنار میدان مشق راه‌اندازی کردند.

آمار مرگ و میرهای دسته‌جمعی بعد از تشکیل این مجلس تا اندازه‌ زیادی کاهش پیدا کرد. هرچند که هنوز تا آمادگی مردم برای رعایت بهداشت عمومی راه زیادی داشتند.

این مجلس در سال هزار و سیصد بنیان وزارت‌خانه‌ جدیدی  با عنوان وزارت صحیه و فوائد عامه را تاسیس کردند. وزارتی که امور بهداشت عمومی را برعهده گرفت. این وزارت‌خانه در سالهای بعد تبدیل به وزارت بهداری شد و اداره‌ای با عنوان اداره بهداشت عمومی تشکیل شد که وظایفی را که بر عهده مجلس حفظ‌الصحه عمومی داشت در کشور برعهده گرفت.

پژوشگر :فرزانه ابراهیم زاده 

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 5015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =