تعریف ۳ سطح پروژه برای توسعه محلات شهر تهران

 شهر: تا به امروز چیزی در حدود یکهزار و ۱۸۰ پروژه در همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ارزش  ۹۰۰ میلیارد تومان تعریف شده و در بیش از ۲۵۰ محله پروژه‌های کوچک مقیاس در حال اجرا است.

امیرحسین قزوینی، مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه امسال چهار اولویت برای شهر تهران انتخاب و ابلاغ شد که یکی از آنها توسعه محلات بود، توضیح داد: علاوه بر اینکه در تبصره ۳۵ بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ قابل توجهی از بودجه عمرانی به توسعه محلات اختصاص پیدا کرد و دست ما را در تعریف این برنامه ها در سطح شهر باز گذاشت، اوایل امسال هم دستورالعمل هماهنگی تدوین و از سوی شهردار تهران ابلاغ شد که از حدود سه ماه قبل تاکنون بر اساس این دستورالعمل مسائل مربوط به توسعه محلات انجام می‌شود.

به گفته او؛ اداره کل بودجه هم بخش ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفت و در کمیته تخصیص، تخصیص صد درصدی برای انجام پروژه‌های محلی در نظر گرفته شد. با این حال باتوجه به محدودیت‌های مالی، موضوع توسعه محلات در اولویت شهرداری تهران است و کارها در این حوزه به خوبی و طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود.

قزوینی با بیان اینکه تا به امروز چیزی در حدود یکهزار و ۱۸۰ پروژه در همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تعریف شده است، گفت: ارزش ریالی آن ۹۰۰ میلیارد تومان است و مناطقی هستند که نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان پروژه  در آنها تعریف شده و در بیش از ۲۵۰ محله پروژه‌های کوچک مقیاس در حال اجراست.

انجام ۳۵۰ پروژه محلی در مناطق

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه منابع مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه محلات قابل تامین خواهد بود، چرا که در اولویت مدیریت شهری است، گفت: تا به امروز بیش از ۳۵۰ پروژه در مناطق افتتاح شدند یا آماده افتتاح هستند که در دو هفته آینده به بهره برداری می‌رسند.

او با بیان اینکه پروژه‌ها بر اساس نیازها محلات تعریف شده‌اند و شهروندان نقش اساسی در پروژه‌ها داشتند، توضیح داد: پروژه‌ها با توجه به اینکه زمان زیادی وجود نداشت، در سه نوبت پیش بینی شد نوبت نخست پروژه‌هایی بودند که با همکاری دفاتر توسعه محلات در ۱۷۰ محله دارای بافت فرسوده و با نظرخواهی از سازمان‌های مردم نهاد، ذینفعان و مردم محله مسایل محلات شناسایی شدند و بر اساس آن حدود یکهزار پروژه پیشنهاد شده بود و در نهایت نزدیک به ۵۰۰ پروژه انتخاب شد که در ظرف زمانی یکساله قابل انجام است.

قزوینی ادامه داد: پروژه‌های نوبت دوم پروژه‌هایی هستند که شورایاران محلات معرفی کردند و فرایند آن از طریق شورای شهر جلو رفت و پس از بررسی مصوب شد. نوبت سوم پروژه‌هایی هستند که خواست شهروندان است و به طور مستقیم از آنان نظرخواهی می‌شود. همچنین سامانه یکپارچه‌ای هم مانند سامانه ۱۳۷ در حال طراحی است تا شهروندان به طور مستقیم خواست و نظرشان را درباره پروژه‌های توسعه محلات مطرح کنند.

مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شهرداری تهران، ادامه داد: نیازهایی که در نوبت اول و دوم پاسخ داده نشده و همچنان شهروندان درخواست دارند در نوبت سوم انجام و کارهای اجرا که تا یک ماه آینده آغاز و تعریف می شود. البته در اجرای پروژه‌ها هم به مناطق تاکید شده که از گروه‌های محلی استفاده شود. مثلا مناطق ۱۷، ۱۲ و ۱۳ پروژه‌های محلی هستند خود مردم در اجرای آن مشارکت دارند.

قزوینی این را هم گفت که در گام‌های بعدی، برنامه این است که صندوق‌های محله‌ای ایجاد شود و شهروندان در تامین مالی پروژه‌هایی که متقاضی هستند مشارکت کنند و شهرداری هم سهم خود را پرداخت کند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 5033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =