۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 5037
درآمدهای شهرداری آب رفت

شهر: بر اساس گزارش مرکز آمار، استان تهران رکورددار کاهش ساخت و ساز در کشور بوده است، به طوری که تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی مسکونی و مسکونی مختلط در این استان با کاهش ۷۰ درصدی از ۲۹۰ هزار و ۷۳۲ واحد در سال ۱۳۹۲ به ۸۷ هزار و ۱۶۹ واحد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.  

به گزارش خبرنگار شهر، مرکز آمار می‌گوید، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی و مسکونی مختلط (تجاری- مسکونی و ...) کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۶۸ هزار و ۱۴۱ واحده بوده که این تعداد با کاهش ۵۰ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۳۸۱ هزار و ۷۳۲ واحد رسیده است.

در بین استان‌های کشور اما؛ استان تهران رکورددار کاهش ساخت و ساز در کشور بوده است، به طوری که تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی مسکونی و مسکونی مختلط در این استان با کاهش ۷۰ درصدی از ۲۹۰ هزار و ۷۳۲ واحد در سال ۱۳۹۲ به ۸۷ هزار و ۱۶۹ واحد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.  این در شرایطی است که درآمدهای حاصل از صدور پروانه ساخت به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع درآمدی برای شهرداری تهران است و حالا با کاهش ساخت و ساز و به تبع آن کاهش دور پروانه، درآمدهای این نهاد بیش از گذشته کاهش پیدا می‌کند.

روند نزولی صدور پروانه ساختمانی در تهران از اواخر پارسال آغاز شد، به طوری که مقایسه آمار صدور پروانه در اسفند ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۲۰ درصدی تعداد پروانه‌های صادر شده را نشان می‌دهد و این در شرایطی بود که در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن به‌طور متوسط در حدود ۱۶.۸ درصد تعداد صدور پروانه کاهش داشت که در اسفندماه این کاهش شدیدتر شد. مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در فروردین امسال از کاهش ۸۸ درصدی درآمدهای شهرداری در اسفند ۱۳۹۸ خبر داده و بیان کرده بود که «نیمی از درآمدهای شهرداری در حوزه شهرسازی است و در اسفند درآمدهای این بخش مححق نشد.»

در فروردین و اردیبهشت اما؛ افت تعداد پروانه خیلی بیشتر بوده است و بررسی صدور پروانه فروردین ماه تا ۱۶ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن نشان می‌دهد ۵۲.۸ درصد کاهش داشته است.

پیشتر عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفته بود: «کاهش درآمدها در بخش شهرسازی، شهرداری را با خطر جدی مواجه می‌کند و حتما باید در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود.»

آمار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نشان می‌دهد؛ در سال ۱۳۹۸، ضعیف‌ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه منطقه ۶ با ۱۸ پروانه بوده است و بعد از آن مناطق ۱۰، سه و ۹ نیز جزو مناطقی هستند که کمترین پروانه صادر شده را داشتند.

ارایه این آمار در شرایطی است که، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،  در سال ١٣٩٨، تعداد ۳۸۲ هزار و ۵۶۵ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به سال گذشته حدود ١.٦ درصد افزایش داشته و متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٢.٦ واحد بوده است.

همچنین تعداد ۱۴۷ هزار و ۵ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در سال ٩٨ صادرشده است که نسبت به سال گذشته حدود ٣.٥ درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ هزار و ۵۹۳ مترمربع بوده است که نسبت به سال گذشته ٢.٠ درصد کاهش داشته و  متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٤٦٨ مترمربع بوده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 5037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =