بی توجهی به پژوهش؛ ریشه ناکارآمدی های نظام مدیریت شهری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ریشه تمامی مسائل و مشکلات نظام مدیریت شهری در ایران از بی توجهی به حوزه علم و پژوهش ناشی می شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در دومین وبینار آنلاین تجارب مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی کلانشهرها که با حضور اسمعیل زیارتی نصرآبادی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، حمید بادامی نجات، نائب رئیس شورای عالی استان ها و جمعی از روسای مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی شهرها و مدیران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: توجه به امر پژوهش در شرایط کنونی نیازمند تلاش همه جانبه و هم افزا بین دستگاه های علمی و مراکز پژوهشی با حوزه های اجرایی است تا آنها را متقاعد کنند برای راهبری شهرها ملزم توجه به حوزه پژوهش هستند.

او با اشاره به چالش موجود بین پژوهشگران و مدیران اجرایی ادامه داد: برخی از مدیران اجرایی بر این باورند که پژوهشگران ساختارهای اجرایی در اداره شهرها را درک نمی کنند که به نظر می رسد فقدان گفت و گو در این دو حوزه باعث می شود شهر، شهروندان و مدیریت شهری صدمه ببینند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با تأکید بر اینکه ایجاد زبان مشترک برای گفت و گو بین پژوهشگران و مدیران اجرایی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه اداره شهرها نبود شاخص های توسعه و پیشرفت برای سنجش شهرهای کشور است.

او یادآور شد: ما نمی دانیم آیا فرآیند تمامی فعالیت های مدیریت شهری در کلانشهرها منجر به پیشرفت شهری می شود، یا خیر؟ به عبارت ساده تر باید بدانیم هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که در شهرهای کشور انجام می شود در نهایت به ایجاد توسعه، پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی منجر خواهد شد؟

بوچانی با اشاره به تجارب ۵ دهه جهانی در رابطه با رتبه بندی، سنجش و اسکن شهرها تأکید کرد: به دلیل اینکه تا کنون تلاشی برای احصاء شاخص های پیشرفت شهری در ایران انجام نشده، در نتیجه نمی دانیم هزینه هایی که در شهرها انجام می شود در نهایت منجر به پایداری و شکوفایی شهری خواهد شد؟

او با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران توانست با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی، وزارت کشور و دانشگاه های تهران و شهید بهشتی شاخص های پیشرفت شهری را متناسب با مختصات سرزمینی ایران احصاء کند، گفت: قرار است تا این شاخص ها در شهر تهران در دو دوره زمانی سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ مورد سنجش قرار گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: تا کنون ۱۹۹ شاخص به دست آمده است که می توانند کار جدی را در رتبه بندی شهر تهران انجام  داده و در مرحله بعدی کلانشهرها متناسب با این استانداردها رتبه بندی شوند.

او در ادامه صجبت های خود با اشاره به تأثیرات کرونا در اداره شهرها بیان کرد: در ۸ ماه گذشته به دلیل شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا) عمده ابزارهای اداره شهر با چالش روبه رو شده است به همین دلیل نمی توان با سیاست گذاری های گذشته شهرها را اداره کرد و این وضعیت در تمامی کلانشهرها یکسان است.

بوچانی با بیان اینکه به دلیل همه گیرشدن این بیماری عمده ساز و کارهای اداره شهر، ارتباط با شهروندان، تأمین منابع مالی و همچنین جلب مشارکت مردم، سرمایه گذاری، بخش گردشگری شهری، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و عمده فعالیت شهرها دچار مشکل شده است، ادامه داد: در این مقطع مهم ترین مسأله ای که در مقابل کلانشهرها قرار دارد، اندیشیدن برای ایجاد ساز و کارهای جدید برای اداره شهرهاست. تعلل در این مساله باعث خسارت های جبران ناپذیری در شهرها می شود.

به اعتقاد او؛ کرونا به ما نشان داد شهرهای ما به اندازه کافی تاب آوری ندارند. آمارهایی که در زمان شیوع کرونا به دست آمده نشان می دهد فارغ از اینکه مقصر کیست، شهرهای ما به شدت دچار بحران هستند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در انتهای صحبت های خود با اشاره به نیروی انسانی به عنوان سرمایه انسانی مدیریت شهری تاکید کرد: تجارب نشان می دهد مهمترین سرمایه شهرداری ها نیروهای انسانی هستند. اما در دوره هایی شاهد این مسأله هستیم که نیروی انسانی در شهرداری ها مورد بی مهری قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه برای اداره مناسب شهرها لازم است نیروی انسانی با مهارت بیشتر داشته باشیم، گفت: چاره جویی در رابطه با توسعه نیروی انسانی در شهرداری ها بین دو بخش ستادی و اجرایی مهم است چرا که موتور حرکت در اجرای برنامه های مدیریت شهری نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی احساس تعلق به شهر داشته باشد و آموزش ببیند می تواند بهره وری بالایی داشته باشد.

پژوهش آسیب ها و محدودیت منابع مالی را مدیریت می کند

در ادامه این وبینار رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با بیان اینکه اگر پژوهش و آسیب شناسی قبل از اجرای پروژه های شهری وجود نداشته باشد، اقدامات اجرایی به خوبی انجام نخواهد شد، گفت: نخستین وظیفه شوراهای اسلامی شهرها شناسایی وظایف و مشکلات شهرداری هاست. این شناسایی اگر بر مبنای پژوهش باشد، می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

اسمعیل زیارتی با اشاره به اینکه شهرها و کلانشهرهای کشور مشکلات متعددی دارند و گاهی این موضوعات متناسب با شرایط روز در کشور یا دنیا در حال تغییر است، افزود: به عنوان مثال شیوع کرونا مسائل و مشکلات زیادی را برای شهرها به وجود آورده است. وقتی با شهری مواجهه هستیم که با انبوهی از مسائل و مشکلات و محدودیت منابع مالی رو به روست اگر می خواهیم یک اقدام عالمانه در اداره شهرها داشته باشیم، اولین گام در این زمینه پژوهش و اولویت بندی مسائل و مشکلات است تا بتوانیم این اولویت ها را به درستی هدف گذاری و نیازهای شهروندان را برآورده کنیم.

او با بیان اینکه یک شهر برنامه محور مستلزم داشتن پژوهش در مدیریت شهری است، ادامه داد: امروزه دیگر از سنت ها در اداره شهرها گذشته ایم و اگر بخواهیم اقدامات مبتنی بر آزمون و خطا را در اداره شهرها به کار نبریم، این رویکرد مستلزم پژوهش در اداره شهرهاست.

در ادامه وبینار نائب رئیس شورای عالی استان ها و عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: سال ۹۷ تشکیل مراکز پژوهشی شوراهای شهر یکی از مهم ترین مصوبات شورای عالی استان ها بود که مورد اعتراض وزارت کشور نیز قرار نگرفت و اجرای این مصوبه لازم و ضروری دانسته شد تا در مراکز استان ها مراکز پژوهشی راه اندازی شود.

حمید بادامی نجات افزود: به رغم آنکه شهر تهران با وجود مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نگرانی ندارد اما در سایر شهرها وضعیت فرق می کند و به طور مستقل هر شهر نیاز به راه اندازی یک مرکز پژوهشی دارد. در حال حاضر بزرگ ترین مشکلی که امروز مدیریت شهری شهرها و کلانشهرها با آن روبه روست، ناهماهنگی بین سازمان های دولتی است. به عنوان مثال استانداری ها یکی از موانع بر سر راه تشکیل مراکز پژوهشی در شهرها به شمار می روند.

او ادامه داد: بر اساس مکاتباتی که برخی از شهرها به شورای عالی استان ها داشته اند، مشخص شده که استانداری ها مراکز پژوهشی را در شهرها غیر قانونی دانسته اند.

نائب رئیس شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نامه اخیر مجلس و بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر اینکه راه اندازی مراکز پژوهشی و تدوین اساسنامه این مجموعه ها جزو وظایف شورای عالی استان ها نبوده است، بیان کرد: چند روز پیش نامه ای از مجلس منتشر شده است مبنی براینکه این نهاد قانونگذار بعد از گذشت دو سال که از مصوبه شورای عالی استان ها می گذرد، تشکیل مراکز پژوهش ها و اساسنامه آن را جزو اختیارات شورای عالی استان ها ندانسته است. وی یادآور شد: این نامه می تواند مانعی برای فعالیت مراکز پژوهشی استان ها باشد.

۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 5040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =