افتتاح ۴۷ ایستگاه شبکه مترو تهران در ماه اسفند

نگاهی به تاریخچه افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه‌های خطوط هفتگانه شبکه مترو تهران در ادوار مختلف نشان می‌دهد که ماه اسفند، پرخبرترین ماه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر بوده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در آستانه فرارسیدن روز ۱۶ اسفند که مصادف است با سالروز بهره‌برداری از نخستین ایستگاه مترو در تهران (مربوط به سال ۱۳۷۷ ) ذکر این نکته جالب توجه است که در ۲۵ سال گذشته ۴۴ ایستگاه شبکه مترو پایتخت در ماه‌های اسفند سال‌های گذشته افتتاح شده‌اند. آخرین مورد این موضوع به اسفندماه سال ۱۴۰۲ باز می‌گردد که طی آن ۵ ایستگاه شهید دادمان، میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر در خطوط ۶ و ۷ مترو آغاز به کار کرد.

به لحاظ آماری نیز می‌توان گفت بیش از ۲۸ درصد ایستگاه هایی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند، در اسفند ماه افتتاح شده و البته امسال نیز قرار است به این اعداد و ارقام، نام ۳ ایستگاه دیگر اضافه شود؛ این ایستگاه ها در خط ۶ واقع شده و به نام های بهار شیراز (بیمارستان خانواده)، آیت ا... کاشانی و شهدای کن خوانده می‌شوند.

با افتتاح ۳ ایستگاه مورد اشاره در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲، می‌توان گفت از جمع ۱۵۸ ایستگاه فعلی شبکه مترو تهران، ۴۷ ایستگاه در واپسین ماه هر سال به بهره‌برداری رسیده‌اند. گفتنی است اولین ایستگاههایی که در این شبکه مورد استفاده قرار گرفت، اسفند ماه سال ۱۳۷۷ و مربوط به خط ۵ مترو (وردآورد، صادقیه و کرج) بود.

البته اسفند ماه امسال غیر از ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت ا... کاشانی و شهدای کن که طی روزهای باقی‌مانده از سال جاری افتتاح می‌شوند، ورودی‌های دوم ایستگاههای شهر زیبا و شهران در خط ۶ به بهره‌برداری رسیده و عملیات حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ نیز به پایان می‌رسد. همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ به همراه افتتاح ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان هم در اسفند ماه ۱۴۰۲ محقق شد.

انتهای پیام/

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 50851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =