رئیس دستگاه قضا: کاشت درختان مثمر و آبیاری به روش دانش‌بنیان اقدامی ستودنی است/ زاکانی: پروژه تکمیل کمربند سبز تهران سال آینده به پایان می‌رسد

رئیس قوه قضاییه گفت: هرگونه موانع قضایی و حقوقی در مسیر گسترش فضای سبز شهری را به دستگاه قضایی اطلاع دهید تا در چهارچوب قانون و در راستای ارتقای حقوق عامه، درخصوص آنها اتخاذ تدبیر و راهکار کنیم.

به گزارش شهر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، صبح امروز سه‌شنبه (۱۵ اسفند) در جریان حضور در مراسم بهره‌برداری از پروژه ۲ هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران، یک اصله نهال میوه غرس کرد.

رئیس قوه قضاییه سپس طی سخنانی در این مراسم ضمن تقدیر از همه مردم، مسئولان و دستگاه‌هایی که به امر حفظ محیط زیست و درختکاری اهتمام دارند، اظهار کرد: از منظر اسلام، درختکاری و غرس نهال، در زمره بهترین کارهاست و این امر در آموزه‌های دینی در ردیف اموری نظیر ساختن مسجد و تعلیم انسان‌هاست و به همان میزان از ارزش و ثواب برخوردار است. مضاف بر آن، درختکاری از جمله اموری است که باقیات و صالحات محسوب می‌شود و اثر آن بعد از فوت فرد نیز باقی است و خیراتش در کارنامه اعمال فرد پس از مرگش نیز ثبت و درج می‌شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: درختکاری امری مستحب است و قطع درختان و آسیب رساندن به آنها، عذاب به دنبال دارد و به لحاظ زیست جمعی نیز، تبعات نامطلوب مترتب بر آن است.

رئیس عدلیه بیان داشت: حفظ محیط زیست و ایجاد فضای سبز و درختکای، منافع مادی و معنوی پرشماری را به همراه دارد و این منافع از جهات مختلف انسانی، اجتماعی، سلامت و نشاط جمعی، زیبایی فضای شهری و محیطی، جذب آلاینده‌های زیست محیطی و غیره، چشمگیر و برجسته است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش، طرح ناظر بر آبیاری درختان با شیوه‌های دانش‌بنیان و کشت درختان مثمر به روش آبیاری زیرسطحی هوشمند که در شهر تهران به مرحله اجرا درآمده است و سبب صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب می‌شود را ستود و اتخاذ این قبیل راهکارهای دانش‌بنیان در راستای گسترش فضای سبز را در شرایط مرتبط با مضایق و تنگناهای آبی، برای کشور ضروری دانست.

رئیس دستگاه قضا ضمن تاکید بر حمایت قضایی از طرح‌های ناظر بر حفظ و بهبود محیط زیست و گسترش فضای سبز شهری، خطاب به مسئولان شهرداری تهران گفت: هرگونه موانع قضایی و حقوقی در مسیر گسترش فضای سبز شهری را به دستگاه قضایی اطلاع دهید تا در چهارچوب قانون و در راستای ارتقاء حقوق عامه، در خصوص آن‌ها اتخاذ تدبیر و راهکار کنیم. قطعاً قوه قضاییه در جهت منافع عمومی و بهبود و ارتقاء زیست‌جمعیِ سلامت‌محور، حامی کلیه طرح‌های مبتنی بر بهبود محیط زیست و گسترش فضای سبز است و با خاطیان این عرصه، برخورد قاطع و قانونی به عمل می‌آورد.

«احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «زاکانی» شهردار تهران نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه دو هزار هکتاری جنگل‌کاری طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران پرداختند؛ ۵۰ درصد از این پروژه دو هزار هکتاری را نهال‌های مثمر تشکیل می‌دهند. سال آتی هم موضوع تکمیل کمربند سبز پایتخت به پایان می‌رسد. 

«مختاری» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این آیین بیان داشت: طرح ۵۰ هزار هکتاری جنگل‌کاری پیرامون شهر تهران از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و امروز با اجرای دو هزار هکتار دیگر از این پروژه، مجموعاً ۴۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از طرح مذکور، عملیاتی می‌شود؛ تلاش می‌کنیم، سال آینده پروژه عظیم جنگل‌کاری ۵۰ هزار هکتار از اراضی پیرامون شهر تهران به پایان برسد.

همچنین در این مراسم، مسئولان شهرداری تهران توضیحاتی را پیرامون طرح بومی «کشت درختان مثمر به روش آبیاری زیرسطحی هوشمند» ارائه دادند؛ صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب و کاهش مصرف سموم، از جمله مزیت‌های این طرح محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 50928

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =