شهرداری کنار خانواده‌های دارای فرد مبتلا به سندرم داون می‌ایستد/ درهای مراکز خدماتی روی سندرم داونی‌ها باز شود

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: افرادی در جامعه ما وجود دارند که ممکن است در ظاهر دارای اختلال یا معلولیتی باشند اما توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی دارند که باید آن را شناخت و برای بروز و ظهور بیشتر آن در جامعه بها داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در مراسم گرامیداشت روز جهانی سندم داون که با حضور اعضای انجمن سندرم داون ایران و سفرای این انجمن در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: فرزندان دارای سندرم داون گل‌هایی هستند که به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. این نگهداری از سوی سروقامتانی انجام می‌شود که خود زیر بار فشار سنگین صیانت از این گل‌ها قرار دارند اما خم به ابرو نمی‌آورند و باید به آنان خدا قوت گفت.

وی با بیان اینکه مادران و پدرانی که فرزندان دارای معلولیت دارند اسوه های صبر، ایثار و فداکاری هستند گفت: عالم جسمانی در ذات خود نقص دارد و بزرگی و توسعه انسانی و تعالی انسانی به مدیریت این نواقص است. اگر کسی می‌خواهد بزرگ شود و تعالی می‌خواهد باید بتواند در این صحنه‌ها صبورانه زندگی کند و همین صبر و شکیبایی والدین در برابر این چالش‌ها است که زمینه تعالی روح می‌شود.

صاحب با بیان اینکه دلسوزان اجتماعی و فعالان این عرصه نیز گل‌هایی هستند که باید از آنان حمایت کرد، اضافه کرد: شهرداری وظیفه سازمانی خود می‌داند از افرادی که به شکل داوطلبانه و اخلاقی به افراد دارای معلولیت و نیز فرزندان دارای سندرم داون حمایت می‌کنند، پشتیبانی کند.

به کلیشه‌ها پایان دهید  

مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون ایران نیز در این مراسم با قدردانی از اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: روز جهانی سندرم داون هر ساله مصادف با یک فروردین در ایران است و با توجه به اینکه این روز در تقویم رسمی کشور تعطیل است، بنابراین تمام مراکزی که در ارتباط با مراکز سندرم داون هستند تصمیم گرفتند که این روز را در نیمه دوم اسفند و روز ملی سندرم داون که ماه آگاهی رسانی به جامعه ایرانی با موضوع سندرم داون است برگزار کنند.

پوراندخت بنیادی با اشاره به شعار امسال جامعه سندرم داون به کلیشه ها پایان دهید است، ادامه داد: برخلاف تصوری که می گوید همه افراد دارای اختلال سندرم داون یکسان و یکنواخت هستند، آن ها هم مانند دیگر افراد تفاوت های فردی دارند گرچه در برخی خصوصیات چهره ای و خلقیات و زلال بودن و مهربانی و عشق دادن مانند هم هستند.

وی افزود: افراد دچار اختلال سندرم داون یک کروموزوم اضافه دارند اما ۴۶ کروموزوم دیگر آنان با دیگران مشابه است. فرشتگان ما خواسته هایی دارند و در حضور مسولان شهری اعلام می کنیم که فرزندان خواهان این هستند که به عنوان شهروندان درجه یک شناخته شوند و بتوانند از فرصت های برابر استفاده کنند. اماکن ورزشی، استخرها و باشگاه ها برای تمامی آنان بدون مانع باز باشد و به شکل رایگان آن ها را بپذیرند.

مدیرعامل کانون خیریه سندرم داون با بیان اینکه مسولان شورای شهر وعده داده اند که در سال اینده تمام باشگاه ها و اماکن ورزشی برای فرزندان دارای اختلال سندرم داون رایگان شود، ادامه داد: سال گذشته کانون سندرم داوبه ساختمان بهشت امام رضا(ع) منتقل شده است و یک مجموعه ورزشی نیز در روزهای جمعه به شکل رایگان در اختیار فوتبالیست های دارای اختلال سندرم داون قرار گرفته است.

بنیادی به اقدامات انجام شده این انجام در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مسابقات فوتسال در لاهیجان از میان ۱۱ تیم عنوان سوم را کسب کردیم. علاوه بر این میزبان پنجمین جشنواره ورزشی کشور در چند رشته در تابستان آینده خواهیم بود. با شرکت های خصوصی برای آموزش و ارتقای وضعیت آموزشی افراد خانواده توافقاتی امضا و بسته های آموزشی به ارزش ۱۵ میلیون تومان به اعضای خانواده که دارای فردی با اختلال سندرم داون هستند به شکل رایگان در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم اعطا می شود.

حمایت شهرداری از قهرمانان سندرم داون در رقابت‌های جهانی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۲۲ نیز گفت: در سال گذشته مجموعه مدیریت شهری در این منطقه در کنار اقداماتی که برای شهروندان داشته اند به فرزندان دارای این اختلال نیز خدمات مورد نیاز آنان را ارایه کرده است.

حامد خداوردی افزود: فرزندان دارای سندم داون برای معرفی استعددها و توانمندی های خود به رویدادها و المپیادهای ورزشی داخلی و خارجی اعزام شدند. تیم های اعزامی با حمایت شهرداری منطقه  برای کشورمان در رقابت‌های جهانی  موفق به کسب مدال شده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۸ نیز  گفت: هیچ محله ای در این منطقه وجود ندارد  که در سال ۱۴۰۲ عملیات عمرانی برای بهبود تردد افراد دارای معلولیت در آن انجام نشده باشد.

یوسف مقدمی افزود: در بعد روحی و فعالیت های فرهنگی نیز تلاش ما در اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ و کارشناسان ما بر این بوده است که کانون های افراد دارای معلولیت به سرعت و قوت کافی شکل بگیرند و زمینه برای توسعه ارایه خدمت به افراد واجد شرایط را فراهم کنند.

بازیگر حوزه کودک و نوجوان و سفیر انجمن سندرم داون نیز گفت: هنوز راه نرفته بسیاری برای عادی‌سازی حضور افراد دارای معلولیت خصوصا افراد دارای اختلال سندرم داون در کشور باقی مانده است.

حمید گلی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی نیازمند تولید محتوای موثر و مستمر و بهره گیری از ظرفیت همه رسانه‌ها برای نهادینه‌سازی موضوعات مختلف است، افزود: در برنامه های خودمان بچه‌ها را دیده‌ایم و سعی کرده‌ایم در کنار برنامه های عادی خودمان فرهنگ سازی کنیم و کاری کنیم که افراد طرد نشوند و مورد ترحم قرار نگیرند اما لازم است برای فرهنگ سازی به شکل تخصصی تولید محتوا انجام شود.

در این مراسم که جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان سفیران انجمن سندرم داون حضور داشتند از فعالان و دست اندرکاران این حوزه قدردانی شد.

انتهای پیام/

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: 51137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =