تمرین دورمیزی سراسری سیلاب در کلانشهر تهران برگزار شد

تمرین دور میزی سراسری سیلاب در کلانشهر تهران با هدف تدوین خط‌مشی‌های مناسب برای کاهش آسیب‌پذیری جوامع شهری، ایجاد و توسعه سامانه‌های پیش‌بینی هشدار، لایروبی و پاکسازی انهار و ترمیم کانال‌های موجود، آموزش، تدوین دستورالعمل‌ها و برنامه‌های عملیاتی و ارتقای سطح آمادگی دستگاه‌های مسئول برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، شناسایی نقاط با پتانسیل بالای خطرزایی سیل و برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن خطر سیلاب و آبگرفتگی در نقاط شناسایی شده؛ ارزیابی توان و امکانات کارگروههای تخصصی ذی‌مدخل و نیز ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه در مواجهه با سیل ارتقای سطح آمادگی و هماهنگی ارکان ستاد و بررسی عملکرد سیستمهای ارتباطی در زمان بحران؛ تدقیق برنامه‌های پیش‌بینی شده در پروژه پهنه‌بندی خطر سیلاب شهر تهران و شناسایی چالش‌های موجود در فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با در نظر گرفتن پیامدهای ثانویه ناشی از سیل بخش از اهداف تخصصی این تمرین دورمیزی را تشکیل می‌دهد.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این تمرین با اشاره به نتایج مطالعات صورت گرفته در خصوص اثرات احتمالی وقوع سیل در تهران گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در مجموع ۵۵ ریسک محتمل در تهران شناسایی شد که ۱۴ مخاطره احتمالی بیشتر از بقیه اولویت دارند.

وی یادآور شد: اعداد به دست آمده از طریق مطالعات و اقدامات فشرده، فنی و چند لایه به دست آمده و نشان می‌دهد که مخاطراتی چون زلزله، سیل، حریق، آلودگی هوا، اپیدمی‌ها، مخاطرات سایبری، قطع برق، تجمعات انبوه، مواد خطرناک و زمین لغزش به عنوان مخاطرات اصلی تهران در اولویت قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مخاطره سیل در پایتخت از این مخاطره به عنوان یکی از جدی‌ترین خطرات احتمالی برای تهران نام برد و خاطرنشان کرد: سیل مخاطره مهمی است که تهران را بارها تهدید کرده و به شهرآسیب زده است. وجود ۱۱ رود دره و توپوگرافی و اختلاف ارتفاع ۹۰۰ متری بین شمال و جنوب در کنار دستکاری‌های جدی در طبیعت همه باعث شده خطرات احتمالی ناشی از وقوع سیل افزایش پیدا کند که باید برای کاهش این خطرات برنامه‌ریزی کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تمرین دورمیزی امروز گفت: در تمرین امروز حضور ۵۰ دستگاه حضور دارند و بیش از ۲۰۰  نقش و وظیفه برای ارکان اجرایی آن تمرین شده و همچنین بیش از ۱۳۰۰ نفر در این تمرین شرکت دارند.‌

استفاده از ارزیابان تخصصی و ارزیابان عضو دوام با هدف استخراج نقاط قوت و ضعف بخش دیگری از ابعاد این تمرین بود که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران به آن اشاره کرد.

گفتنی است، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بهره گیری از توان و امکانات ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، ستادهای مدیریت بحران مناطق و نیز همکاری و مشارکت کارگروههای تخصصی، نسبت به برگزاری تمرین دورمیزی سیل در کلانشهر تهران اقدام نمود. این تمرین در مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران با حضور کارگروه های تخصصی و در پایگاه های ویژه مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه با حضور رؤسای ستادهای مدیریت بحران مناطق و اعضای عمومی و تخصصی آنها به طور همزمان برگزار شد.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 51161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =