احیای آئین سخنوری و سردم‌خوانی بعد از ۸۲ سال در مجموعه فرهنگی ایوان ری

برای اولین بار در ایران اسلامی آئین سخنوری و سردم خوانی(جدال ادبی سخنوران) با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، با همکاری این شرکت، پژوهشکده تاریخ معاصر و موسسه فرهنگی هنری سخنوری و سردم‌خوانی ـ زمینه خوانی و مرکز فعالیت های دینی برای اولین بار در ایران اسلامی بعد از دوره پهلوی اول اجرای آئین سخنوری و سردم خوانی(جدال ادبی سخنوران) برگزار می شود.

بنابراین گزارش، این مراسم از شب اول ماه مبارک رمضان تا نیمه ماه صیام هر شب از ساعت ۲۱ الی ۲۳ در مجموعه ایوان ری آئین زمینه خوانی توسط نونهالان و نوجوانان و نیز اجرای آئین سخنوری و سردم خوانی برگزار می شود.

آیین سخنوری و سَردَم‌خوانی یکی از آیین های نمایشی، سنتی، ملی و مذهبی است و دو قرن قدمت دارد، اما به دلایلی این آیین سالهاست که اجرا نمی شود و کسی این آیین را نمی شناسد و در گمنامی به سر می برد.

در آیین سخنوری در شروع مجلس قرآن می خوانند و یکی از شرایط سخنور این است که کل قرآن یا حداقل ده جزء قرآن را حفظ باشد و احکام بداند. در این مجالس اشعار و سؤال و جواب ها همه داستان های قرآنی و احکام شرعی است و مدح و ذکرامیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع) و روضه سیدالشهدا(ع) عطر مجلس است.

آیین سخنوری هفت منزل دارد که نشان دهنده مراتب عرفان است. در این آیین در خصوص عرفان اینگونه تأکید شده که برای رسیدن به مراتب عرفان که همان منزلها است، راهی جز راه قرآن و راه ائمه هدی(ع) مخصوصاً سیدالشهدا(ع) و واقعه کربلا که اوج سیر و سلوک را به ما نشان می دهد وجود ندارد و غیر از این راه رفتن خطاست.

لازم به ذکر است علاقمندان برای شرکت در این مراسم آیینی می توانند به نشانی زیر مجموعه ایوان ری شهر ری_ بزرگراه کریمی خیابان نبی پور جنب برج طغرل حضور به هم برسانند.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 51205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =