۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 51289

وعده مترویی شهردار روی ریل نشست

محمد شیری؛ شهردار منطقه ۱۵
وعده مترویی شهردار روی ریل نشست

عملیات اجرایی خط ۸ مترو تهران با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد و مدیریت شهری منطقه ۱۵ به‌منظور آغاز این خط از جنوب شرق پایتخت و نیز شتاب عملیات اجرایی آن با همت مضاعف طی یک سال گذشته پای کار بود و تمام امکانات لازم و زمین‌های مورد نیاز را در اختیار شرکت مترو قرار داد تا تحقق مطالبه بر حق شهروندان تسریع یابد.

افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، همچنین بهبود کیفیت زندگی از مزایای استفاده از مترو به‌عنوان یک سیستم حمل‌ونقل عمومی انبوه بر با کمترین تداخل ترافیکی است که اگرچه طولانی مدت و پرهزینه است اما این سرمایه‌گذاری به نفع شهر و شهروندان است. به‌خصوص اینکه در چند سال گذشته استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی در میان شهروندان گسترش‌ یافته که همین مسئله به افزایش ترافیک ابر شهر تهران دامن زده است. برهمین اساس راهی جز توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد. تلاش مدیریت شهری این دوره در راستای ارتقای توسعه شهری برای همه و دسترس‌پذیری حمل‌ونقل عمومی برای عموم شهروندان بوده و باعث تبدیل‌شدن این عرصه به یک مطالبه عمومی شده است. در منطقه۱۵ نیز تنها خط انبوه‌بر حمل‌ونقل همگانی، خط۶ مترو تهران است که در منتهی‌الیه بخش غربی منطقه واقع شده و تأثیر قابل توجهی بر کاهش ترافیک محدوده ندارد.

در این راستا عملیات اجرایی خط ۸ مترو تهران در قالب یک صد و هشتمین پویش امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد. مدیریت شهری منطقه به‌منظور آغاز این خط از جنوب شرق پایتخت و نیز شتاب عملیات اجرایی آن با همت مضاعف طی یک سال گذشته پای کار بود و تمام امکانات لازم و زمین‌های مورد نیاز را در اختیار شرکت مترو قرار داد تا تحقق مطالبه بر حق شهروندان تسریع یابد، خط۸ مترو به طول تقریبی ۴۰کیلومتر با ۳۴ایستگاه در ۱۳منطقه شهر تهران از محله مسعودیه در جنوب شرق تهران آغاز شد که با بهره‌برداری آن ۳۰ درصد ترافیک سواره رو در محدوده منطقه۱۵ کاهش یافته و این منطقه را از بن بست ترافیکی خارج می‌کند.

طرح راه‌اندازی خطوط٨ و ٩ متروی تهران و اتصال منطقه۱۵ به شبکه ٣٠٠کیلومتری شهر تهران نقش بسزایی در کاهش ترافیک جنوب شرق تهران خواهد داشت. درضمن با راه‌اندازی خطوط٨ و ٩ مترو تهران، تعداد ایستگاه‌های مترو از ۵ایستگاه در خط ۶ به ١٣ایستگاه در خطوط ۶،٨و٩ افزایش می‌یابد که ایستگاه ترمینال بعثت تبادلی خطوط۶ و ٨ و ایستگاه میدان بسیج تبادلی خطوط ٨ و ٩ به‌عنوان مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو در منطقه۱۵ خدمت‌رسانی خواهد کرد. مرکزی‌ترین خط متروی‌تهران ۵ایستگاه در منطقه۱۵ دارد و ویژگی منحصر به فرد  آن تلاقی و تبادل مسافر با تمامی خطوط موجود و آتی (به جز خط۵) است که به این لحاظ نقش پررنگی در رفع معضل ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی کلانشهر تهران ایفا خواهد کرد.

خط ۸ مترو تهران به‌صورت C انگلیسی است که در بخش‌های جنوبی به‌صورت شرقی- غربی، در بخش‌های میانی به‌صورت شمالی- جنوبی و در بخش‌های شمالی نیز به‌صورت غربی- شرقی است. با عملیاتی شدن خطوط جدید شبکه متروی پایتخت در تعامل با خطوط موجود، نه‌تنها اکثر قریب به اتفاق نقاط شهر به لحاظ ترافیکی پوشش داده خواهد شد، بلکه تأثیر بسزایی در فراهم‌شدن شرایط برای عدم‌استفاده غیرضرور از وسایل نقلیه شخصی خواهد داشت و سالانه از هدررفتن صدها میلیون لیتر سوخت‌های فسیلی که احتراق آنها سبب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی است، جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 51289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =