کارنامه شرکت مترو تهران در سال ۱۴۰۲؛
افتتاح ۱۰ ایستگاه و ۴ ورودی

سال ۱۴۰۲ به لحاظ رویدادهایی که در عرصه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت رخ داد، سال امیدوار کننده‌ای بود. در کنار افتتاح ایستگاه‌ها و ورودی‌های جدید، عملیات اجرایی دو خط جدید ۸ و ۱۰ از شبکه مترو تهران رسماً آغاز و البته قراردادهای خوبی در زمینه تولید و تهیه ناوگان حمل و نقلی این شبکه منعقد شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در سالی که آخرین روزهای آن را پشت سر می‌گذاریم، تعداد ۱۰ ایستگاه جدید در خطوط یک، ۴، ۶ و ۷ افتتاح شد. این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه و مسیر ۱۹ کیلومتری مترو پرند در امتداد خط یک، ایستگاه علامه جعفری در خط ۴، ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران، شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار)، بهار شیراز (بیمارستان خانواده)، آیت ا... کاشانی و شهدای کن در خط ۶ ، ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ و همچنین ایستگاه تبادلی تربیت مدرس در تقاطع خطوط ۶ و ۷ است.

افتتاح پست برق کیانشهر در نیمه جنوبی خط ۶ به عنوان اولین پست برق مستقل این خط، بهره‌برداری از ورودی سوم ایستگاه بریانک ویژه توان‌خواهان در خط ۷ که ورودی خاصی به شمار می‌آید، آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰، شروع عملیات اجرایی خط ۸ (از خطوط جدید شبکه مترو تهران)، ۷ مورد رفع نواقص در خطوط ۳ و ۴ مترو (بالاخص خط ۳)، پایان عملیات حفاری و اتمام مرحله ساخت تونل در پروژه ۱۰ کیلومتری توسعه جنوبی خط ۶ (از دولت آباد تا شهرری و ایستگاه راه آهن سراسری) به همراه آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ به طول تقریبی ۵ کیلومتر(از میدان کتاب تا دانشگاه علوم و تحقیقات) از جمله مهمترین اقدامات اجرایی سال ۱۴۰۲ بود و به این آمار باید بهره‌برداری از ۴ ورودی جدید را هم اضافه کرد.

از سوی دیگر اجرایی شدن قرارداد تولید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل فاینانس خارجی بعد از گذشت ۷ سال از انعقاد این قرارداد که بعدها تعداد آن به ۷۹۱ دستگاه واگن ارتقاء یافت و امکان افزایش آن به بیش از هزار دستگاه واگن هم وجود دارد، اتفاق بسیار مهم دیگری بود که ارزش مادی آن بالاتر از یک میلیارد یورو می‌باشد.

آبان ماه امسال همچنین مجوز رسمی و بین المللی تولید قطار ملی مترو با عمق داخلی‌سازی ۸۵ درصد از مجامع معتبر جهانی اخذ شد و فرآیند ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن از محل قرارداد منعقد شده با شرکت واگن سازی تهران به عنوان نخستین گام در تولید انبوه این افتخار ملی شروع شد.

بخشی دیگر از اهم اقدامات شرکت مترو در سال ۱۴۰۲، فعالیت‌های پیش زمینه‌ای برای تداوم افتتاحیه‌ها و شروع عملیات اجرایی پروژه‌های مهم در سال ۱۴۰۳ است که از جمله مهمترین آنها آغاز عملیات اجرایی خطوط جدید ۹ و ۱۱ است که سال آینده محقق می شود. در واقع اتفاقات خوب شبکه مترو تهران، در سال پیش رو نیز تداوم خواهد یافت و از فصل بهار سال ۱۴۰۳ باز هم شاهد رویدادهای امیدوار کننده در این عرصه خواهیم بود.

انتهای پیام/

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: 51659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =