حمایت مساجد تهران از ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در طرح «آرمان»

حجت الاسلام شیرنژاد ضمن تشریح جزئیات طرح شهید آرمان و شکل گیری قرارگاه تعلیم و تربیت گفت: مدیریت شهری تهران برای اجرای برنامه‌های ویژه تعلیم و تربیت نوجوانان و دانش‌آموزان، قرارگاه تعلیم و تربیت را ذیل مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری به یاد شهید مدافع امنیت، آرمان علی‌وردی شکل داده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران، حجت‌الاسلام علیرضا شیرنژاد رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه مرحله اول این طرح طی تابستان سال گذشته با حضور بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز برگزار شد گفت: دانش‌آموزان به صورت مسجدمحوری در برنامه‌های مختلف طرح شهید آرمان مانند حضور در اردوها و اردوگاه‌های شهید چمران و شهید باهنر (۴۸ هزار دانش‌آموز)، اردوی زیارتی مشهد، قم و جمکران، اردوهای درون‌شهری و ... شرکت کردند.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها به صورت مسجدمحوری در محلات و برای نوجوانان و جوانان اجرا شد، اظهار کرد: در برنامه شهید آرمان ۲ که از ابتدای مهرماه آغاز شد، ۴۱۸ مسجد، مدارس نزدیک به خود را نیز تحت پوشش قرار دادند که طی برنامه‌های مختلف، حدود ۶۱۱ مدرسه در ۲۸ عملیاتی که از سوی مساجد پیگیری می‌شد، شرکت کردند و در مجموع حدود ۲۹۸ هزار دانش‌آموز دختر و پسر شهر تهران (عمدتاً دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی و دانش‌آموزان پسر متوسطه اول) در این طرح شرکت داشتند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران بیان کرد: برای مثال ۳۱۸ مسجد در برنامه اعتکاف رجبیه شرکت داشتند و ۶۷ هزار معتکف را در خود جای دادند که ببش از ۳۰ هزار نفر از ایشان نیز از نوجوانان بودند. همچنین، مسابقات کتابخوانی ویژه آشنایی با امام زمان(عج) در نیمه شعبان برگزار شد که تا به امروز تعداد ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در این طرح شرکت کرده‌اند. برای پیاده‌روی نیمه شعبان (راهپیمایی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران)  نیز حدود ۶۰ دستگاه اتوبوس، تعداد دو هزار و ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان را برای این منظور و با هماهنگی مدارس جابجا کردند.

برپایی نمایشگاه «ایران به پیش»

شیرنژاد با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی مانند جام آرمان اظهار کرد: این مسابقات که هم‌اکنون و در رشته‌های مختلف در حال برگزاری است، در ماه رمضان به پایان رسیده و بنا بر این داریم تا از گروه‌ها و نفرات برتر این مسابقات طی برنامه اختتامیه‌ای که در ماه رمضان و در محل پارک لاله برگزار می‌شود، تجلیل کنیم. همچنین، برپایی نمایشگاه «ایران به پیش» ویژه آشنایی نوجوانان با دستاوردهای دانش‌بنیان کشور و پیشرفت‌های ایران اسلامی پس از انقلاب از دیگر برنامه‌هایی بود که اجرا شده و بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز از آن بازدید کردند. در این نمایشگاه ۱۵ شرکت به صورت فعال و طی ۱۴ روز به ارائه دستاوردهای خود برای نوجوانان پرداختند. 

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان، از مفسران ستاد تفسیر قرآن در مساجد تهران استفاده می‌کنیم. هر روز ۶۶ مسجد میزبان این مفسران هستند که در طول ماه رمضان ۱۹۸۰ جلسه در این زمینه برگزار خواهد شد. همچنین، نوجوانانی که در مساجد طرح آرمان حضور دارند نیز در این برنامه‌ها شرکت خواهند داشت. مجموعه فعالیت‌ها در ۲۸ موضوع مانند جشن تکلیف، برنامه ماه من (استقبال از سفره افطاری ساده)، استقبال از شب‌های قدر، حمایت از هیئت‌های نوجوانان و ...، تعریف شده که این برنامه‌ها را در مساجد و مدارس اجرا خواهیم کرد.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه امسال و در ماه رمضان حدود سه میلیون افطاری ساده از سوی نوجوانان حاضر در مساجد طرح آرمان در معابر و میادین اصلی شهر تهران توزیع می‌شود، گفت: برای تداوم طرح آرمان، فصل تابستان را در پیش رو داریم. امیدواریم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، ۳۵۰ مدرسه تابستانه را برای ۲۵۰ هزار دانش‌آموز شهر تهران در طرح آرمان هماهنگ کنیم که با تخصیص اعتبار لازم در زمینه فعالیت‌های اردویی، ورزشی و تجهیز مدارس، آن‌ها را به واسطه مساجد مورد حمایت قرار می‌دهیم. امید داریم در سال آتی با رشد پنج برابری، به عدد ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در این زمینه دست پیدا کنیم.  

شیرنژاد در رابطه با مزایای اتصال هر چه بیشتر مسجد و مدرسه نیز بیان کرد: مخاطبان مساجد به طور معمول پنج درصد از سطح یک محله را پوشش می‌دهند اما با اتصال به مدرسه، مخاطبان مسجد ۴۵ تا ۷۰ درصد (با توجه به شرکت والدین در برنامه‌ها) افزایش پیدا می‌کنند. این ارتباط بین مسجد و مدرسه می‌تواند مخاطب دینی مساجد را افزایش دهد.

نقش مساجد در نشاط اجتماعی

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به نقش مساجد در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی نیز تصریح کرد: در برنامه‌های ستاد طرح شهید آرمان، به مساجد نقش بیشتری در کنشگری اجتماعی داده می‌شود. برای مثال با توجه به اینکه مدیریت شهری بسترهایی مانند بوستان‌ها و سرای محلات را در اختیار دارد، برنامه‌هایی لحاظ شده که نقش‌آفرینی مساجد در بوستان‌ها که محل تفرجگاه خانواده‌ها و والدین است، بیشتر دیده شود. تا به امروز حدود ۱۲۰ بوستان برای ایام تعطیلات نوروز جهت برپایی نماز جماعت و برنامه‌های سفره‌های افطاری ساده درنظر گرفته شده است. در برنامه مشارکتی بوستان لاله نیز که ویژه‌برنامه سحر و افطاری اقوام ایرانی، برگزاری مسابقات رباتیک و یا برگزاری جام ویژه برای مسابقات ماه رمضان تدارک دیده شده، شاهد ایجاد نشاط میان شهروندان به واسطه مدیریت مسجدی خواهیم بود.

شیرنژاد تصریح کرد: یکی از ۲۸ محوری که برای فعالیت مساجد در مدارس دیده شده برپایی همایش‌های ویژه والدین است که والدین با چگونگی تعلیم و تربیت نسبت به نوجوانان متناسب با سن تکلیف و بلوغ ایشان و یا چگونگی رفتار با رسانه مانند فضای مجازی بیشتر آشنا می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود تا کنشگری مساجد نسبت به شهروندان و اجتماعات مردم بالاتر رود.   

انتهای پیام/

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 51733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =