توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت با روش‌های جدید تامین مالی

سخنگوی شهرداری تهران از اجرایی شدن روش‌های جدید تامین مالی برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت در سال جدید خبر داد.

به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی در خصوص روش‌های جدید تأمین مالی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ ونقل روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همان‌طور که می‌دانید عقب‌ماندگی مفرط ده‌ساله، ناوگان عمومی پایتخت را پیر و فرسوده کرده بنحوی که شهروندان اصلاً رضایت ندارند.

به گفته وی، برای جبران این عقب‌ماندگی باتوجه به مشکلات ناشی از تحریم و تورم دو رقمی، به اعتبارات کلانی نیاز است.

محمدخانی با اشاره به تخصیص تقریباً نیمی از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری به کارویژه حمل‌ونقل، اظهار کرد: در سال جاری بالغ بر ۳۵ همت به‌صورت نقد هزینه شد. ب.

وی افزود: با مصوبه اعضای شورا، این رقم برای ۱۴۰۳ به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت البته که نیاز واقعی پایتخت بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است مثلاً اگر ارزش هر اتوبوس را ۱۰۰ میلیارد ریال فرض کنیم برای خریداری فقط یک هزار دستگاه، نیازمند ۱۰ همت پول نقد هستیم.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: به طور طبیعی نمی‌توان با این اعداد و ارقام هم هزینه نگهداشت و تعمیرات وسایل موجود را پرداخت کرد و هم به فکر خرید و توسعه زیرساخت‌های ناوگان عمومی بود برای همین مدیریت شهری به سراغ روش‌های جدید تأمین مالی و ابتکارات تازه رفت تا بتواند نیاز مفرط پایتخت را هرچه سریع‌تر تأمین کند.

وی با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن جدید برای متروی تهران، تاکید کرد: به عنوان نمونه برای تأمین مالی این قرارداد که رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه داشت از توافقات کلان دو دولت استفاده شد به این ترتیب که با مساعدت دولت ۱۵ درصد رقم پیش‌پرداخت این قرارداد تأمین اعتبار شده و در حساب طرف چینی کارسازی شد به این ترتیب قراردادی که از سال ۹۵ روی زمین مانده بود عملیاتی شد.

محمدخانی با یادآوری آغاز عملیات عمرانی خطوط هشت و ۱۱ مترو تهران افزود: برای تأمین مالی ساخت این دو خط که تکمیل هرکدام به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت یک کنسرسیوم متشکل از شهرداری تهران، بخش خصوصی و شرکای چینی شکل گرفت.

به گفته وی، شهرداری تهران برای اجرایی شدن این قرارداد هیچ مبلغی را به‌عنوان «پیش‌پرداخت» پرداخت نکرد و بلکه تنها بعد از پیشرفت پنج درصدی طرح آن‌ را بصورت «غیرنقد» تهاتر خواهد کرد.

سخنگوی شهرداری تهران شیوه تأمین مالی خرید بسته بزرگ برقی‌سازی پایتخت را نیز بدیع دانست و اضافه کرد: در این بسته شرکای چینی متعهد شده‌اند تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۱۵۰ هزار دستگاه موتور کار برقی را به‌ صورت اقساطی واگذار کنند اقساط تا سه ساله و با نرخ بهره کمتر از پنج درصد است به این ترتیب این قرارداد نیز با ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار عملیاتی شد.

محمدخانی ابراز امیدواری کرد با تخصیص به‌هنگام اعتبارات و استفاده از روش‌های جدید تأمین مالی سال آینده سال شکوفایی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی تهران لقب بگیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 51746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =