مراسم اختتامیه آیین سخنوری و سردم خوانی در مجموعه فرهنگی ایوان ری

با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مراسم اختتامیه آیین سخنوری و سردم خوانی با حضور مداحان و هیئت های مذهبی شهرری از ساعت ۲۱ الی ۲۳ در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران،همزمان با پانزدهم ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم اختتامیه آئین سخنوری و سردم خوانی با حضور جمعی علاقمندان ، مجریان و شنوندگان بعد از 82 سال برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی ایوان ری با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ، پژوهشکده تاریخ معاصر و موسسه فرهنگی هنری سخنوری و سردم خوانی ـ زمینه خوانی و همچنین مرکز فعالیت های دینی برگزار شد. بنابراین گزارش، این مراسم با حضور مداحان و هیئت های مذهبی شهرری از ساعت ۲۱ الی ۲۳ در مجموعه ایوان ری برگزار شد. همچنین نونهالان و نوجوانان در این مراسم به زمینه خوانی پرداختند.

آیین سخنوری و سَردَمخوانی یکی از آیین های نمایشی، سنتی، ملی و مذهبی است و دو قرن قدمت دارد، اما در سالهای اخیر این آئین از خاطره ها رخت بربسته بود و در گمنامی به سر می برد.در آیین سخنوری در شروع مجلس قرآن می خوانند و یکی از شرایط سخنور این است که کل قرآن یا حداقل ده جزء قرآن را حفظ باشد و احکام بداند. در این مجالس اشعار و سؤال و جواب ها همه داستان های قرآنی و احکام شرعی است و مدح و ذکرامیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین(ع) و روضه سیدالشهدا(ع) عطر مجلس است. آیین سخنوری هفت منزل دارد که نشان دهنده مراتب عرفان است. در این آیین در خصوص عرفان اینگونه تأکید شده که برای رسیدن به مراتب عرفان که همان منزلها است، راهی جز راه قرآن و راه ائمه هدی(ع) مخصوصاً سیدالشهدا(ع) و واقعه کربلا که اوج سیر و سلوک را به ما نشان می دهد وجود ندارد و غیر از این راه رفتن خطاست.

۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 52003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =