بوروکراسی مردسالارانه حضور زنان در پستهای مدیریتی را سخت می کند

شهر: آیین معارفه سرپرست معاونت روابط عمومی مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران با حضور رییس این مرکز و مشاور شهردار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و مشاور شهردار تهران صبح شنبه-۱۹ مهر-در این آیین ضمن تسلیت اربعین حسینی، با بیان اینکه یاد استاد شجریان را که نقطه پیوند ادبیات و هنر ایران بود گرامی می داریم، گفت: در این مدت دو ساله که سید مجتبی تقوی نژاد مدیریت معاونت روابط عمومی را عهده دار بود، کارهای ارزشمندی در این معاونت انجام شد و ایشان منشاء فعالیت های خوبی بودند و امیدواریم که با قوت در دوره جدید نیز ادامه پیدا کند.

او افزود: یکی از جدی ترین کارها بحث اصلاح شاخص های ارزیابی در مجموعه روابط عمومی بود. معیارهای ارزیابی تعیین شد و به صورت مستمر در حال پایش است که این نکته می تواند در ایجاد انگیزه و فعالیت در مجموعه روابط عمومی شهرداری اثرگذار باشد.

محمدی ادامه داد: همچنین بحث برگزاری برنامه دورنگاه که هماهنگی ها را اجرایی می کند توسط او کلید خورد و در شوراهای اطلاع رسانی معاونت ها و شورای اطلاع رسانی مرکز با چند نهاد دیگر، توانستیم یک جریان جدید را در شهرداری تهران در هماهنگی رسانه ای و ارتباطی شاهد باشیم.

رییس مرکز ارتباطات شهرداری اضافه کرد: در حوزه آموزش، کارهای جدی انجام شده از جمله بحث دوره ویژه مدیران در MBA  و یکصد کارشناس برتر و دوره های متنوع و متععدی که برای مدیران روابط عمومی دیده شده است. همچنین شاید برای اولین بار است که در مرکز ارتباطات به این جدیت به حوزه افکارسنجی نگاه می شود که امیدواریم باعث شود بازخوردهای مناسبی از ارتباطات در شهرداری تهران با شهروندان داشته باشیم.

او عنوان کرد: در حوزه تعامل و ارتباطات با گروههای مرجع از ابتدای سال چندین برنامه برای شهردار تهران ترتیب دادیم که ارتباطات ایشان را با گروههای مختلف اجتماعی افزایش دهیم البته این برنامه ریزی برای مجموعه های دیگر شهرداری نیز باید رخ دهد و فقط منوط به شهردار تهران نباشد و باید ساز و کاری برای ارتباطات پویا و اثربخش برای تمامی سازمان ها و در ارتباط با ذینفعان طراحی کنیم.

محمدی گفت: در حوزه انتصابات و شایسته گزینی مدیران روابط عمومی شاهد انتخاب مدیران با یک فرایند مشخص هستیم که توسعه این شایسته گزینی باعث خواهد شد مجموعه روابط عمومی شهرداری از استانداردی برخوردار شود که در کشور کمتر دیده می شود. علاوه بر این در بحث اصلاح روشهای موجود سند جامع اطلاع رسانی را در دستور کار قرار دادیم که پیشرفت خوبی داشته است و باعث می شود ارتباطات را در سالیان آینده به ثباتی برسانیم و گفتگو با مدیران روابط عمومی مبتنی بر اسنادی سامان دهیم که آن اسناد فعالیت های حوزه رسانه و تبلیغات را ساماندهی می کند.

مشاور شهردار تهران در ادامه افزود: از سرپرست جدید معاونت روابط عمومی، انتظار می رود این فعالیت ها را در حوزه های ارتباطات و شایسته سالاری در روابط عمومی ها، حوزه آموزش و افکار سنجی بر خط و هماهنگی ارتباطات درون سیستم با قوت ادامه دهد.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش  با بیان اینکه در مجموعه شهرداری و دستگاههای اجرایی زنان زیادی داریم که در حال فعالیت و اثرگذاری هستند اما به دلیل ساختار و سازمان بوروکراسی مردسالارانه کشور، با مشکلات جدی در استفاده از حضور زنان مواجه هستیم، یادآور شد: شاخص های زیادی در مدیریت اندازه گیری می شود و اندازه گیری این شاخص ها در دولت و بخش های دولتی درباره میزان استفاده  از جوانان و زنان در سازمانها، روایت خوبی را نشان نمی دهد.

او با بیان اینکه بر همین اساس تصمیمی که در شهرداری و دستگاههای اجرایی از چندین سال پیش گرفته شده این است که با تبعیض مثبت برای ترمیم این ساختار ناعادلانه اقدام کنیم، توضیح داد: بانوانی که شایسته هستند و صلاحیت های عمومی را دارند باید در معرض این آزمایشات قرار بگیرند و بتوانند از تصدی پست های اجرایی بهره مند شوند تا جامعه از حجم عظیم بانوان برای پیشبرد اهداف استفاده کند.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد کارکنان شهرداری تهران را زنان تشکیل می دهند که بخش عمده ای از آنها کارکنانی هستند که در بخش ستادی فعالیت می کنند، افزود: زنان در برخی از خصایل مدیریتی پیشتازند، چنانچه برخی از کشورهایی که مدیریت آنها را زنان بر عهده دارند توانستد نقش بهتری در مواجهه با بحران کرونا ایفا کنند. همچنین  در کشورها و سازمانهایی که زنان در آن ها مدیریت دارند، مباحث عدالت و مشارکت اجتماعی جدی تر دنبال می شود، بر همین اساس در یک سال و نیم گذشته با حضور جوانان و زنان در مجموعه مرکز ارتباطات توانستیم کارهای خوبی را انجام می دهیم و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.

جانشین پروری و شایسته گزینی در روابط عمومی

به گزارش خبرنگار شهر، سید مجتبی تقوی نژاد در این مراسم ضمن تسلیت اربعین حسینی با اشاره به عملکرد معاونت روابط عمومی در دوسال گذشته، گفت: در حوزه اداره امور مناطق  تهیه دستورالعمل ارزیابی عملکرد روابط عمومی و تعیین شاخص برای ارزیابی ها را برای اولین بار داشتیم که اداره کل ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نیزاین گزارشات را مورد تایید قرار داد.

او افزود: تدوین سند جامع اطلاع رسانی که در حال نهایی شدن است، برگزاری هفته روابط عمومی به شکل جامع تر از دیگر سازمانها، برگزاری نخستین جشنواره مدیران ارتباطی با حضور شهردار تهران، تشکیل شورای اطلاع رسانی معاونتها، تاسیس اداره ای در حوزه افکار سنجی و آموزش، بحث یکصد کارشناس متخصص در حوزه روابط عمومی که مراحل پایانی خود را می گذراند و البته برای بحث جانشین پروری و شایسته گزینی در آینده نیز می تواند کمک کند، از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود.

تقوی نژاد ادامه داد: در اداره تشریفات برنامه های متعددی برای شهردار برگزار شد که رضایت شهردار و مدیران ارشد شهرداری را در پی داشت. علاوه بر این  فعال سازی امور مربوط به اداره ارتباطات اجتماعی در یک چارچوب خاص و به صورت هدفمند انجام شد. همچنین طرح گفتگوهایی برای تهران در حال برگزاری است و اقدامات اولیه تشکیل طرح مجمع گفتگوی شهروندی نیز انجام شده که می تواند تا پایان سال به سرانجام برسد.

پیاده سازی رویکرد عدالت محوری

به گزارش خبرنگار شهر، سمیه عالمی پسند، سرپرست معاونت روابط عمومی در این مراسم با تشکر از حسن اعتماد رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و آرزوی قبولی طاعات در اربعین حضرت اباعبدالله، گفت: سپردن یکی از کرسی های معاونت در مرکز ارتباطات به زنان باعث می شود که آنها احساس کنند که دیده می شوند و این یک دستاورد بزرگ است. اینکه مرکز ارتباطات جوانترین نیروها را دارد نشان می دهد که بخشی از مسیر توسعه را به درستی پیش می رویم.

عالمی پسند ابراز امیدواری کرد که بتواند مسیر گذشته را در این معاونت ادامه دهد و افزود: اگر حرف از عدالت می زنیم باید نگاه عدالت محوری را در مجموعه ها پیاده کنیم تا نشان دهیم امکان ارتقا برای کسی که تلاش و فعالیت می کند و نوآوری می آورد، وجود دارد.

خبرنگار: علی سی پی

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 5241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =