از مشکلات نگهداری معلولان بالای ۱۸ سال تا ایجاد سرپناهی برای بانوان قربانی خشونت خانوادگی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا، نسبت به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرهاست، اظهار کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند و مورد کم لطفی قرار گرفته اند و خانواده های آنها انبوهی از مطالبات دارند.

وی افزود: در راستای پیش بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

شمس احسان با تأکید بر گفتمان سازی در سازمان بهزیستی در این خصوص، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال می توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در تهران متناسب با کیفیت زندگی شهروندان، اظهار کرد: همکاری بین شهرداری و سازمان بهزیستی می تواند تاثیر بسزایی برای رفع چالش ها و استفاده کارآمد از منابع و ارائه خدمات داشته باشد.

وی ادامه داد: خشونت های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. یکی دیگر از مشکلات کاهش سن خودکشی است و پرسش ما این است که سازمان بهزیستی چه اقدامی در راستای کاهش این آمار انجام داده است.

معدنی پور با تأکید بر تحقق شهر سالمند، یادآور شد: یکی از پرسش های ما این است که سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای ورود کودکان تحت پوشش این سازمان به جامعه انجام داده است؟

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهادها و استفاده از توان مددکارهای اجتماعی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی این کودکان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند.

وی افزود: بهزیستی پس از سن ۱۸ سال پذیرای معلولان نیست و خانواده ها نیز توان نگهداری را ندارند. پرسش ما این است که بهزیستی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.

انتهای پیام/

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 52693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =