امضای موافقت‌نامه همکاری مشترک بین تاکسیرانی و کرمان موتور جهت جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با برقی

آیین امضای موافقت‌نامه همکاری مشترک جهت جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی شرکت کرمان موتور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ آیین امضای موافقت‌نامه همکاری مشترک جهت جایگزینی تاکسی فرسوده با خودرو تاکسی برقی شرکت کرمان موتور صبح امروز -یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲- با حضور شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی و سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور برگزار شد.

شادی مالکی در ابتدای این جلسه گفت: شهرداری تهران به رغم اینکه تعدادی خودرو را از چین وارد می کند اما به جهت استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی توافق نامه ای را با کمک وزارت صمت منعقد کرد. بر اساس این قرارداد موافقت نامه هایی با خودروسازان داخلی از جمله موافقت نامه با شرکت کرمان موتور شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس این موافقت نامه ها سازمان تاکسیرانی یک پل ارتباطی بین شرکت خودروساز که خودروی خود را وارد کرده و وزارت صمت می شود، اظهار کرد: با این توافق به جای خودروی پیشنهادی گذشته خودروی برقی را جایگزین می کنیم. قیمت خودروی برقی دو برابر خودروی پیشنهادی سنوات گذشته است و با محقق شدن بخشی از بودجه ای که دولت برای راه اندازی صنعت خودرو قرار داده، قیمت تمام شده خودرو برقی معادل قیمت خودرویی می شود که برای نوسازی در سال گذشته هزینه می کردیم.

سرپرست سازمان تاکسیرانی ادامه داد: در گام دوم تاکسیرانی فراخوانی را با هماهنگی شرکت های خودروساز منتشر می کند و بعد از انتشار این فراخوان، رانندگان تاکسی با شرکت خودروساز یعنی کرمان موتور مرتبط می شوند ‌و قراردادی فی ما بین تاکسیران‌ و خودروساز شکل می گیرد. درنهایت سازمان تاکسیرانی هم طی انجام کار همراه خواهد بود و این حمایت در جهت تسهیل گری انجام خواهد گرفت.

در ادامه سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور گفت: با توجه به اینکه فشار شدیدی از سمت وزارت صمت برای برقی سازی ناوگان عمومی و خودروهای شخصی وجود داشت، اولین شرکتی که خودروهای برقی را در تیراژ انبوه وارد کشور کرد ما بودیم. خودرویی که تاییدیه های لازم را گرفته از ۳ ماه آینده تولید انبوه داخلی آن انجام می شود و با داخلی سازی سایر قطعات که با بنزینی مشترک است می توانیم با تولید داخل عرضه کنیم که مزایا و مشکلاتی دارد.

وی با اشاره به مزایای این اتفاق خاطرنشان کرد: وقتی این خودرو را تولید داخل می‌کنیم با تعرفه صفر گمرک به فروش می رسد. همچنین معافیت از ارزش افزوده یکی دیگر از مزایای این خودروهاست که باعث کاهش ۱۳۰ میلیونی قیمت هر خودرو می شود. ما بر اساس برنامه وزارت صمت حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی سفارش دادیم که ۲ هزار دستگاه وارد شده است و هر ماه ۱ هزار خودرو دیگر وارد می‌ شود.

فیروزی ادامه داد: برای تسهیلات بیشتر یک تعمیرگاه خاص خودروهای برقی راه اندازی کردیم. همچنین این خودروها ۲۰۰ هزار کیلومتر و ۵ سال گارانتی دارند. بنابراین نگرانی بابت خدمات پس از فروش‌ وجود نخواهد داشت. ما یک شرکت حمل و نقل داریم و می‌توانیم قابلیت جی پی اس را برای کنترل تاکسی ها در اختیار تاکسیرانی بگذاریم.

در ادامه سرپرست سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه خودروی برقی دیگری که با همکاری مپنا برای ورود ان تلاش کردیم تا سه ماه دیگر به نتیجه می رسد، خاطرنشان کرد: با مزایای در نظر گرفته شده با پیش پرداخت صفر، تاکسیران می تواند این خودرو را خریداری کند. این خودرو برقی سواری و سایز سمند و قیمت آن حدود ۸۰۰ میلیون است.

وی گفت: نمونه‌هایی از اتوبوس برقی نیز به تهران رسیده است و می توانیم در این باره با شهرداری تهران همکاری کنیم. قیمت پیشنهادی ما اقتصادی و اتوبوس های دیزلی و برقی ما مورد تایید است.

در ادامه مالکی گفت: باتوجه به بررسی های کارشناسی بیش از ۸۰ درصد خودروهای تاکسی ما فرسوده است و باعث ایجاد مشکل می شود. لذا در بحث نوسازی ناوگان ما تا مرز ۴۰ هزار خودرو امکان جایگزینی خودروی برقی با فرسوده دیزلی را داریم. اما جدای از این تهران امکان افزایش ناوگان را نیز دارد. بنا را بر این داریم که در مسیر توسعه در سال جاری اقداماتی را انجام بدهیم.

سرپرست سازمان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: ما در گام اول یک‌ موافقت نامه هزار دستگاهی را با کرمان موتور منعقد می کنیم که امکان بالا بردن تعداد آن وجود دارد. حدود ۱۱ شرکت خودروساز معرفی شدند و در یک جمع بندی دیگر ۱۰ شرکت دیگر نیز به ما معرفی شدند. تا الان ۴ یا ۵ شرکت به صورت جدی با ما وارد قرارداد شدند و امروز شاهد دومین قرارداد جدی هستیم.

فیروزی نیز در مقابل گفت: کرمان موتور برای امسال آمادگی تامین حدود ۲۰ هزار دستگاه را دارد. تعدد شرکت های خودروسازی و ورود ۲۱ مدل تاکسی به شهر باعث دردسر خواهد شد در هر صورت امکان همکاری تا سقف اعلام شده از سوی کرمان موتور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی کرمان موتور افزود: این همکاری مزایای جانبی نیز برای ما به همراه دارد و در این بیزنس خیلی نگاه اقتصادی نداریم چرا که سوخت و بنزین مسئله ملی است.

مالکی نیز گفت: برقی سازی از موضوعاتی است که ما ناگزیر به انجام آن بودیم به همین جهت حرکت به این سمت از تدابیر بسیار خوب دولت و شهرداری است. اتفاقات سال جاری در تاریخ شهر و شهرداری بی سابقه خواهد بود.

انتهای پیام/
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 52715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =