ماشین دودی به ریل افتاد

در پی کشف ریل اصلی ماشین دودی در خیابان فدائیان اسلام مقابل آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) در منطقه ۲۰، همزمان با هفته تهران ماشین دودی به ریل اصلی منتقل شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰؛ فرهاد افشار شهردار منطقه با بیان این مطلب گفت: به دنبال انجام عملیات عمرانی در پیاده رو خیابان فدائیان اسلام مقابل آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) در اسفند ماه ۱۳۹۷ و کشف ریل اصلی ماشین دودی به طول ۴۰ متر، پس از مرمت و بازسازی، امسال به مناسبت گرامیداشت هفته تهران ماشین دودی از حیاط مترو شهرری به ریل کشف شده منتقل شد.
افشار با بیان اینکه این اثر به دست آمده بخشی از هویت صنعتی و مدرنیته تهران است، گفت: این سازه می تواند بخشی از هویت حمل و نقل درون شهری این منطقه و در کنار بسیاری از آثار تاریخی و مذهبی به عنوان یک مسیر گردشگری عامل جذب گردشگر باشد.
او با اشاره به اینکه ماشین دودی را می‌توان نخستین خط تراموای تهران دانست که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی ساخته شد اظهار داشت: ماشین دودی به عنوان نخستین خط آهن ایران، مردم را از تهران به شهرری منتقل می کرد. این وسیله نقلیه دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز آن خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام) و نقطه انتهای آن نزدیک بقعه حضرت عبدالعظیم(ع) بود این وسیله نقلیه پس از حدود ۸۰ سال فعالیت در سال ۱۳۴۱ در ایستگاه آخر یعنی بوستان زکریای رازی متوقف و پس از آن به ایستگاه مترو شهرری منتقل شد.
افشار با بیان اینکه اقتصاد شهری مناطق از هویت شهری آنها تاثیر می پذیرد و پتانسیل های هویت بخشی موجود در شهر تاریخی ری می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد این شهر مورد استفاده قرار گیرد. بیان کرد: منطقه ۲۰ به واسطه هویت شهری خاص ری، متفاوت از سایر مناطق است و رونق کسب و کار، توسعه ظرفیت های توریستی و تبدیل شهرری به قطب گردشگری زیارتی و سیاحتی از برنامه ها و اهداف مدیریت شهری منطقه است.
او افزود: وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزادگان در کنار آثار تاریخی و باستانی، شرایط متمایزی را برای منطقه ۲۰ فراهم آورده و استفاده از ظرفیت های این شهر باعث ارتقاء فرهنگ عامه، جذب گردشگر و رونق اقتصادی می شود
شهردار منطقه ۲۰ خاطر نشان کرد: ایجاد پهنه تاریخی و گردشگری از جمله طرح های مدیریت شهری است که در یک محدوده ۴۰ هکتاری اجرا می شود و ۴ اثر تاریخی -مذهبی برج طغرل، آرامگاه ابن بابویه، دژ رشکان و چشمه علی را دربرمی گیرد.

شهر ری با قدمتی بیش از ۸ هزار سال بیش از ‪ ۱۹۵‬بنای تاریخی دارد که از دوره های پیش از تاریخ، قبل از اسلام و دوره‌های اسلامی به جا مانده است. ‬‬‬
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 5272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =