به گزارش خبرنگار شهر، جلسه کمیته حمل و نقل و ترافیک با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و شهریار افندیزاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید واقعیت های شهر را دید و نگرانی های مردم را درک کرد، گفت: گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم؛ حتما به خاطر دارید که در چند دهه گذشته دوچرخهسواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شمار میرفت اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه سواری را از شهروندان گرفتیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است، اظهار کرد: دوچرخه میتواند یکی از ابزار کاهش آلودگی هوا باشد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در تشخیص اینکه در کدام خیابانها باید خطوط دوچرخه سواری احداث شود بد عمل کردهایم زیرا نیازی نیست در تمام خیابانهای تهران این خطوط احداث شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید گزینهها و راه حل های متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیدههای ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد، یادآور شد: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخهسواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است.
وی ادامه داد: برای مثال چرا وقتی ۳۰۰ میلیارد تومان برای یک پل هزینه میکنیم ناراحت نمیشویم اما برای ایجاد زیرساختهای دوچرخهسواری و فرهنگ آن کاری انجام نمیدهیم و هیچ هزینهای نمیکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد دوچرخهسوار هستیم نه مسیر دوچرخه سواری، گفت: باید تاکید کنیم که به هیچ وجه مخالف و ضد دوچرخهسواری نیستیم و همانطور که دوره سابق با این عنوان معروف شد که هیچ کاری جز دوچرخهسواری نکرد ما نیز نباید تحت عنوان مخالفان دوچرخهسواری شناخته شویم.
وی ادامه داد: باید از مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخهسواری را مشخص کنند تا سریعاً در آن فضاها خدمات دوچرخهسواری فعال شود؛ همچنین در پارکهای ترافیکی باید آموزش دوچرخهسواری برای کودکان ایجاد شود.
تشکری هاشمی گفت: در باب اقدامات فرهنگی، فعالیتی توسط شهرداری انجام نشده است؛ مردم یک شبه به اهمیت دوچرخهسواری اقناع نمیشوند بلکه باید به تدریج و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد.
وی با اشاره به فعالیتهای شهروندان در حوزه دوچرخهسواری گفت: میتوان با شناسایی مسیرهای کم ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخهسواری ایجاد کرد. "بیدود" یک سرمایه ملی است اما اکنون دوچرخههای آن زیر آفتاب رها شده و هیچکس پاسخگوی این رهاشدگی نیست.
در ادامه شهریار افندی زاده با اشاره به اهمیت دوچرخهسواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سختافزاری است؛ یعنی باید امکاناتی برای ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود.
وی ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سختافزاری ایجاد فرهنگ دوچرخهسواری نیز اهمیت دارد ما نمیتوانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه سواری را ایجاد کنیم.
افندیزاده با بیان اینکه باید مکانهایی برای دوچرخهسواری ایجاد شود، اظهار کرد: باید در این مکانها افراد علاقهمند دوچرخهسواری کنند؛ همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخهسواری مورد بررسی قرار گیرند؛ زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند.
وی ادامه داد: بازنگری بر روی مکانها باید توسط سازمان انجام شود.
در ادامه سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه باید آسیبشناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه سواری در تهران چه بوده است، گفت: متاسفانه هنوز بررسی نشده که آیا میتوان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر؟ تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخهسواری را ایجاد نکنیم نمیتوانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم.
وی ادامه داد: ما میتوانیم دوچرخه را به دبیرستانها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند. با استفاده از مشوقهای کوچک میتوان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد.
آقامیری گفت: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری بگذاریم؛ برای مثال در پارکهای جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیابانها مورد استفاده قرار میگیرد. اگر قرار است برنامهای هم ایجاد کرد باید از طریق مشوقها در میان نسل جوان باشد.
انتهای پیام /
نظر شما