تلاش برای کاهش مصرف انرژی ادامه دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: از وزارت علوم درخواست شده تا مقررات ملی ساختمان را در رشته های مختلف تدوین کند. نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و استفاده از مصالح مناسب ساختمانی نیز از دیگر راههای کاهش مصرف سوخت در کشور است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در  مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان گفت: از سال گذشته به صورت ویژه اهتمام داشتیم تا بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق بیفتد هم در بخش حمل و نقل و هم در بحث های مربوط به ساخت و ساز. از سوی دیگر لازم است مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور بهینه شود گرچه در این زمینه در بخش ریلی موفقیت های خوبی به دست آمده که لوکوموتیوها ازمصرف گازوئیل به سوخت ال ان جی تبدیل شود و گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

او در ادامه گفت: در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای هم اتفاق های خوبی افتاده است اما  در بحث ساختمان که موضوع بسیار با اهمیتی است و وزارت نفت هم با انگیزه از آن حمایت می کند  تا وقتی در طراحی و ساخت اهتمام نباشد تمام تلاشها نمایشی خواهد بود.

وزیر راه ادامه داد: در نشر مقررات و برنامه های آموزشی و توجیهی برای سازندگان برنامه هایی وجود دارد، و ضمن اینکه از وزیر علوم درخواست شده تا مقررات ملی ساختمان را در رشته های مرتبط دانشگاهی لحاظ کنند و ما مصرانه این موضوع را پیگیری می کنیم.

اسلامی ادامه داد: نکته دیگر مصالح ساختمانی است که دانش ساخت آن و اعمال مقررات استفاده از مصالح مناسب و صلاحیت سازندگان باید دنبال شود تا در نهایت بنای ساخته شده بتواند برچسب انرژی بگیرد و متناسب با آن عوارض سالیانه اش محاسبه شود. امیدواریم این سیاست ها و اقدامات، ما را به نقطه ای برساند که کشوری پاک با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم.

اقتصاد بر مبنای اقتصاد انرژی نیست

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان گفت: باید کاری کنیم که استارت آپ ها و شرکت ها  وارد این حوزه شوند تا وقتی این مبحث تجاری نشود کار پیش نخواهد رفت.

او افزود: اقتصاد این حوزه برمبنای  اقتصاد انرژی نیست اقتصاد خدمات است و مبتنی بر سرویس هایی است که مردم می توانند بگیرند.

ستاری گفت: کاری که امروز با کمک سایر بخش ها شده قابل تقدیر است و امیدوارم با کمک دوستان بتوانیم این بخش را پیاده سازی کنیم و شرکت هایی وجود داشته باشند که سرویس های خوبی به مردم بدهند و باعث بالا رفتن سطح رفاه جامعه شوند.

در پایان مراسم با حضور شهردار و وزیر راه و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان رونمایی شد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 5338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =