تاب‌آوری شهری؛ محور ویژه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نشست خبری مجازی دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع شهری تهران) از برگزاری این جشنواره همزمان با آغاز هفته پژوهش-۲۶ آذر ۱۳۹۹- خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ محمدحسین بوچانی در نشست خبری مجازی دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع شهری تهران) ۲۶ آذر ماه همزمان با آغاز هفته پژوهش به‌صورت برخط برگزار می‌شود.

بوچانی اظهار کرد: محور ویژه این جشنواره تاب‌آوری شهری است. عمده پروتکل‌ها و مقرراتی که برای شهرها تدوین می‌شود برای شرایط عادی بوده که ما در این جشنواره در تلاش هستیم تا به چگونگی دگردیسی در ضوابط، مقررات و چارچوب اندیشه‌ها بپردازیم.

بوچانی تاب آوری شهری را مبتنی بر شیوه‌های اجرایی و چارچوب‌های اندیشه‌ای دانست و گفت: نزدیکی حوزه اجرا و پژوهش منجر به شکوفایی و پایداری و ارتقا کیفیت زندگی در کلانشهرها خواهد شد.

او گفت: ما مسیر طولانی را برای اتصال حوزه اجرا و پژوهش و علم پیش رو داریم، چون اداره شهرها و حل مسائل روزمره به سرعت عمل اجرا و پژوهش همخوانی ندارد، و پژوهش و علم همراه با صبر به حل مسائل شهر کمک می‌کند.

بوچانی در ادامه، دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اجرایی، انتقال ایده و تبدیل کردن آن به محصول را از مهم‌ترین مأموریت‌های جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری عنوان کرد. اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات شهری از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است که نتیجه آن اتصال دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، مراکز نوآوری با حوزه‌های اجرایی مدیریت شهری است.

بوچانی ادامه داد در جهت تبیین رویکرد تهران شهری برای همه اصلاح فرآیندها به صورت گام به گام در حال انجام است و به منظور فراهم سازی حضور عموم مردم در شهر و مهیا ساختن فضاهای شهری برای  معلولین، توسعه عمومی شهر در دستور کار قرار دارد که محور ویژه جشنواره دوازدهم با عنوان تاب آوری شهری به چگونگی ایجاد بسترهای حمل و نقل و شهرسازی و ایجاد عدالت شهری می پردازد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در جواب سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات صورت گرفته در عرصه مناسبات فرهنگی عمومی و اطلاع رسانی گفت: همانگونه که می دانید سالانه پایان نامه های های زیادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری توسط دانشگاه های سراسر کشور  تولید می شود اما کمتر در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد تا در حل مسائل شهری استفاده شوند اما اگر روزی بتوانیم بحث های علمی را از طریق اطلاع رسانی به اطلاع مدیران اجرایی برسانیم در استفاده از آنها جدیت بیشتری صورت می گیرد.

او در ادامه افزود: محور رسانه و ارتباطات و اطلاع رسانی به عنوان یکی از محورهای تخصصی این جشنواره برنامه ریزی شده است. به عنوان مثال در مورد میزان تولید زباله در شهر تهران اعداد و ارقام متفاوتی بیان می شود اما  بر اساس مطالعات صورت گرفته در طرح جامع پسماند که توسط مرکز مطالعات انجام شده است، میزان تولید زباله توسط هر شهروند تهرانی ۷۶۴ گرم در روز است و مطابق یافته های طرح جامع پسماند مشکل اصلی زباله در شهر تهران سطل های زباله است که گفتگوی عمومی در این موارد صورت نگرفته است و یکی از اهداف جشنواره پژوهش و نوآوری رسیدن به چگونگی تبدیل دستاورهای علمی و پژوهشی به گفتمان عمومی است و زمانی موفق به تولید شهری دانش بنیان خواهیم شد که مطالعات و پژوهش های تولیدی به گفتمان عمومی تبدیل شود و در همین راستا مطالعات جدی ای با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در حال برنامه ریزی و انجام است.

در ادامه بوچانی در جواب سوال مطرح شده در خصوص حادثه صورت گرفته در یکی از مناطق شهرداری و برنامه مرکز مطالعات در رابطه با برج های جدیدالتاسیس افزود: در دوره جدید مدیریت شهری شورای پژوهش و نوآوری در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران ایجاد شده است که مسئولیت آن با شهردار آن منطقه می باشد پس بنابراین موضوعات منطقه ای در حیطه اختیارات شورای پژوهش و نوآوری هر منطقه است اما محور ویژه جشنواره دوازدهم با عنوان تاب آوری شهر صرفا در جهت کرونا و زلزله تعریف نشده است و هدف آن انضباط کلی در تاب آوری شهری است همچنین در خصوص مکان یابی ساختمان های بلند مرتبه مطالعات و نشست های تخصصی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران صورت گرفته است و تاب آوری شهری می بایست در مقیاس مناطق و محلات صورت گیرد. باور ما بر این است حوادثی از این قبیل می بایست منجر به اصلاح دستورالعمل ها، فرآیندها شود که این امر در سایه انجام مطالعه و پژوهش محقق خواهد شد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران  در پاسخ به این سوال که از زمان شیوه بیماری کرونا چه اقداماتی توسط مرکز مطالعات صورت گرفته است؛ بیان کرد: به طور تقریبی تعداد ۱۸۵ پژوهش در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل، دفن اجساد ناشی از کرونا، حرکت ناقلین ویروس، تاثیرات آن بر افراد مبتلا در مرکز مطالعات انجام گرفته که بسیاری از آن ها تجارب جهانی اقتباس شده است و نتایج آنها در در اختیار شهروندان گرامی قرار گرفته است.

بوچانی در رابطه با موضوع همکاری شواری عالی استان ها با مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بیان کرد: شورای عالی استان ها به عنوان عالی ترین نهاد شورایی کشور ظرفیت کم نظیری در حل مسائل شهری دارد و عمده مسائل جشنواره پژوهش و نوآوری در راستای حل مسائل شهری است و مرتبط با شورای عالی استان ها، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شورای عالی شهرسازی و معماری هستند همچنین همکاران ما در شورای عالی استان ها هم عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هستند و هم به عنوان مشارکت کننده اصلی در این جشنواره هستند.

بوچانی در پاسخ به سوال نقش جشنواره در آینده تهران پاسخ داد بخش عمده ای از نارسایی هایی آینده تهران ریشه در حال تهران دارد پس با واکاوی گذشته تهران می توان گام های مستحکم تری برای آینده این شهر برداشت بوچانی افزود یکی از محورهای جشنواره آینده پژوهشی تهران است و مطالعات متعددی با موضوع رفتارهای حوزه های گوناگون  مدیریت شهری در سده اخیر توسط این مرکز در حال انجام است.

او در ارتباط با سوالی که در خصوص شرایط کرونا ذکر شد گفت: کرونا نشان داد که عمده پروتکل‌های شهری برای شرایط عادی طراحی شده‌اند، نه شرایط بحرانی.

دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع شهری تهران) بیست و ششم آذر ۱۳۹۹ همزمان با آغاز هفته پژوهش به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 5340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =