تهران شهری ملی است و حل مشکلات آن نیازمند عزم ملی است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت:امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهر و روستا خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری بوده و سایر نهادها و سازمان ها با بی‌توجهی‌شان، سبب ظهور و بروز مشکلات شده ‌اند.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی در دویست و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت و تبریک نهم اردیبهشت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا به اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و روستا نماد مردم سالاری و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستاست که در راستای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد. هرچند سال های زیادی از زمان صدور فرمان امام خمینی(ره) تا برگزاری اولین انتخابات شوراها طی شد اما تشکیل این پارلمان محلی نشان داد جمهوری اسلامی ایران در اداره شهر و حتی روستا به نظر مردم توجه دارد و با برگزاری انتخابات از آنها برای کمک به توسعه و آبادانی دعوت می کند، همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشتند انتخابات شوراها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی و در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل هفتم خود به موضوع شوراهای شهر و روستا اشاره داشته است، یادآور شد: این امر بیانگر توجه قانون اساسی به مسئله شوراها که پایین ترین سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا است، محسوب می شود. بسیاری از شهروندان در شهر و روستاهای کشور که دل در گروه توسعه و آبادانی شهر و دیار خود دارند، بر همین اساس در مسیر خدمت قدم برداشته و اعتماد شهروندان را کسب کرده اند. وجود بیش از ۱۲۶ هزار نفر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور نشان دهنده استقبال شهروندان از شوراها می باشد که این مسئله سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را به ارمغان آورده است.

نجفی با تأکید بر اینکه سیاستگذاری برای اداره روستا و شهر با توجه به فرصت ها، چالش ها، مطالبات شهروندان و موقعیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین نظارت بر عملکرد دهیاری و شهرداری ها یکی از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستاست، یادآور شد: اعضای شورا باید همانگونه که در قانون بر وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور تاکید شده عمل کنند. متاسفانه در سال های اخیر در برخی شهرها و روستاهای کشور تعدادی از اعضا فراتر از آنچه که قانون به آنها اجازه داده است عمل کردند که این مسئله مسیر توسعه و پیشرفت را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: قدرت شورای اسلامی شهر و روستا در محدوده همان شهر و روستا و بیشتر معطوف به مدیریت شهری است؛ لذا بی توجهی به برخی تصمیمات، نظرات و انتقادات اعضای آن توسط شهرداری ها بیش از آنکه متوجه عضو یا اعضایی از شورا شود سبب خدشه به جایگاه شورای اسلامی و نظر و رای شهروندان است؛ چرا که شهروندان با رای خود اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را انتخاب و اعضای شورا نیز دهیار و شهردار را انتخاب می کند. لذا دهیاران و شهرداران به امکاناتی که به امانت در اختیار آنها قرار گرفته و قدرت اجرایی که در اداره امور شهر به واسطه رای اعضای شورا دارند غره نشوند و فراموش نکنند که بر اساس بند یکم ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور با رای آنها که نماینده مردم هستند بر مستند خدمت به مردم قرار گرفته اند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این امر نه تنها با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه در تضاد است بلکه سایر نهادها و سازمان ها تحت تاثیر این فضا در انجام وظایف خود نسبت به شهر و شهروندان را بی توجه می کند، تصریح کرد: در این مسیر جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا تضعیف و در نهایت خدمت به شهروندان که نیت قلبی همه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور می باشد، با مشکل رو به رو می شود.

وی با اعلام اینکه امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهر و روستا خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری بوده و سایر نهادها و سازمان ها با بی توجهی خود به آن، سبب ظهور و بروز مشکلات شده اند، گفت: با عدم تبیین درست وظایف مدیریت شهری اولین نهادی که با هر پدیده و رخ دادی متوجه شهروندان است، مدیریت شهری خواهد بود. فارغ از اینکه حل برخی از مشکلات و معضلات روستا و شهر وظیفه دهیاری و شهرداری نبوده و یا برای حل آن سایر سازمان ها و نهادها نیز باید ورود جدی داشته باشند که در این راستا شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند با ابزار نظارتی و قانونی خود همچون اصل یکصدو سوم قانون اساسی ورود کنند.

نجفی با بیان اینکه شهر تهران به دلیل آنکه پایتخت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین فراوانی جمعیت، مشکلات و معضلات متفاوت تری نسبت به سایر کلانشهرهای کشور دارد، تصریح کرد: یکی از بارزترین مشکلات تهران آلودگی هوا و ترافیک است که تنها مدیریت شهری در آن وظیفه ندارد بلکه سایر نهادها و سازمان ها نیز دارای وظایفی هستند و باید نسبت به وظایف خود عمل کنند. از سوی دیگر برخی از مشکلات آن نیازمند همکاری و تعامل همه نهادهاست. همانگونه که شهر تهران را یک شهر ملی می دانیم باید یک عزم ملی نیز برای حل مشکلات آن شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی یکی از راه های برون رفت شهرها شهر تهران، کلانشهر ها و شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت است، یادآور شد: این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تخصصی هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده که مطالبه جدی شوراهای اسلامی شهر و روستا از مجلس دوازدهم تصویب و ابلاغ هرچه سریع تر آن است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از بهترین راه های اداره شهر و روستا مشارکت مردم در اداره امور است و مدیریت شهری باید با دعوت از صاحب نظران، متخصصان، معتمدین تلاش کند آنها را در آبادانی محله، منطقه و شهر به صورت مستقیم مرتبط کند، اظهار کرد: این اقدام منجر به این می شود که با مشارکت جدی و فعال مواردی که خواسته و مطالبه شهروندان و مطابق با فضای فرهنگی و اجتماعی آن محله و منطقه می باشد شکل بگیرد. این کار قطعا سبب می شود تا از انجام پروژه ها و اقداماتی که هزینه ها زیادی برای اجرای آن صورت می گیرد و خواست و رضایت شهروندان را به همراه ندارد، جلوگیری شود و اقدامات مدیریت شهری به سمت مشکلات و معضلات ملموس تری حرکت کند.

نجفی با بیان اینکه مشارکت مردم که به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان کلیدواژه و بخش مهم شعار سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است از شوراهای اسلامی شهر و روستا که خود برآمده از رای مردم بوده باید بیشتر و بهتر از سایر نهادها مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: توسعه همه جانبه و عدالت محور شهر و روستا بدون در نظر گرفتن خواست شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور شهر سخت و دشوار است. شورای اسلامی شهر تهران بر همین اساس تشکیل ستاد راهبری محلات را در دستور کار خود داشته که امروز همزمان با روز شوراها ارکان اجرایی محلات و معتمدین شورا در ترکیب هیئت امنای ۳۵۲ محله شهر تهران به صورت رسمی آغاز به کار می کند. امید است این موارد و استفاده از ظرفیت و معتمدین محلات در سایر کلانشهرها نیز مورد توجه قرار گیرد و از تجربیات آنها برای اداره بهتر شهر استفاده شود.

انتهای پیام/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 53490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =