افتتاح پایانه شرق جدید؛ مردادماه/ پایانه شرق قدیم تا پاییز تغییر کاربری می‌دهد

نشست خبری مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای تهران در محل پایانه جدید شرق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ نشست خبری سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای تهران در محل پایانه جدید شرق ظهر امروز -چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت- با حضور پوریا علیمردانی مدیرعامل این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

علیمردانی در ابتدا اظهار کرد: پایانه شرق جدید جزو پروژه های خیلی قدیمی مدیریت شهری است و در سنوات گذشته از ابتدای دهه هشتاد این محل تجهیز کارگاه شد. منتهی به دلیل مشکلات پیچیده هیچ گاه موفق به بهره برداری کامل این پایانه نشدند. امیدواریم با تلاش شبانه روزی همکاران این دوره، فاز اول پروژه را در سال جاری به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای تهران با اشاره به قدمت پایانه شرق قدیمی گفت: فضای سابق بدون زیرساخت و یکپارچگی لازم بود. دلیل اینکه مترو به عنوان همکار پروژه انتخاب شد این بود که یک خروجی در انتهای خط دو مترو «ایستگاه فرهنگسرا» ذیل ساختمان اصلی پایانه خروجی طراحی و اجرا شده است. این اتفاقی است که در ترمینال های دیگر نداریم.

وی ادامه داد: بنابراین ایستگاه مترو زیر ساختمان پایانه شرق جدید طراحی شده و به موازات ساخت پایانه، تاسیس این خروجی هم پیش برده می‌شود. همچنین خط فیدلی بین پایانه و سه راه تهرانپارس و پایانه و فرهنگسرا ایجاد خواهد شد. همچنین ‌خط تاکسی از اینجا به سه راه تهرانپارس نیز در نظر گرفته شده است.

علیمردانی اضافه کرد: اصلاح هندسی ویژه ورود تاکسی های اینترنتی به پایانه نیز در حال انجام است و پیش از بهره برداری تست های نهایی آن انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای تهران گفت: توافق حدی ما این است که با همکاری با شرکت های فعال در حوزه مسافری نسبت به افتتاح پایانه در خردادماه سال جاری اقدام کنیم و در پاییز و قبل از پایان تابستان به طور کلی شرق قدیم را در قالب کاربری جدیدی که برایش در نظر گرفتیم فعال کنیم و فعالیت حمل و نقلی را به شرق جدید منتقل کنیم.

وی افزود: اقامتگاه هایی در طبقه منفی یک و یک ساختمان پایانه برای استراحت کوتاه مدت در نظر گرفته‌ایم. به طور کلی در سال پیش بینی می‌کنیم تا حدود ۲ میلیون مسافر را از این پایانه جا به جا کنیم.

علیمردانی با بیان اینکه دو هکتار زمین برای بهره برداری به عنوان پارک سوار پیش بینی کردیم، عنوان کرد: این موضوع از کاربردهای جدی فضاهای پارک سوار است. باتوجه به اینکه کارگاه پروژه به دلیل اختلافات با پیمانکار در مدت زیادی رها سازی شده بود برآورد اولیه برای افتتاح فاز یک ۸۰۰ میلیارد تومان است و بخش قابل توجهی از آن نیز پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای تهران در پاسخ به این سوال که پروژه دقیقا چند فاز اجرا دارد، اظهار کرد: در فاز ۲ و ۳ بحث تکمیل ساختمان و استقرار دائمی اورژانس، آتش نشانی، تکمیل پشتیبانی سوخت و اتوبوس ها و همینطور اتصال و تعریف پروژه به صورت نگین گردشگری با مجموعه سرخه حصار است. به صورت سنتی پایانه شرق قدیم فقط برای شمال فعال بود اما مجموعه جدید ویژه سفر به شمال و شمال شرق پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه این پایانه ۱۳۰ هزار متر مربع است چرا یک ورودی برای آن در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: درب غربی فقط برای سفرهای برون شهری است. مسافرین باید از درب غربی وارد پایانه بشوند. مضاف بر اینکه چند سال دیگر که مترو افتتاح بشود بخشی از مساغربن با مترو سفر خود را به پایانه انجام می‌دهند. درب غربی که ویژه مسافران تعبیه شده است سرراست و قابل دسترسی است. ایجاد درگاه های مختلف سردرگمی به وجود می آورد.

علیمردانی با بیان اینکه سیستم های ایمنی در فاز اول تعبیه و طراحی شده است، گفت: بحث های پدافندی و استقرار دائمی منوط به فازهای بعدی است و این به معنی راه‌اندازی سوله های مدیریت بحران و جانمایی کانکس های پلیس و ایستگاه موقت آتش نشانی و اورژانس در فاز اول است.

مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای تهران بیان داشت: پایانه فعلی تا پاییز ۱۴۰۳ کاملا تغییر کاربری می‌دهد. بخشی از پروژه به صورت مشارکتی برای تامین مالی به فروشگاه شهروند واگذار شده است. ۹۰ درصد از پوسته بیرونی این بنا ساخته شده است و سعی کردیم طراحی را ارائه کنیم که هم با طرح موجود و هم با المان های ایرانی اسلامی مطابقت داشته باشد.

انتهای پیام/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 54133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =