نگاهی به بهبود کیفیت زندگی با هوشمندسازی شهر/ نقش ابزارهای دیجیتال در افزایش رضایت مردم

نشست نقد و بررسی کتاب «چشم‌انداز شهری و طبیعی شهرهای هوشمند انسانی» با حضور مترجم اثر احسان موحدیان برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «چشم انداز شهری و طبیعی شهرهای هوشمند انسانی» بازاندیشی در تاثیر متقابل طراحی و برنامه‌ریزی با همکاری مدیریت مطالعات عمران، ترافیک و امور بحران مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران با حضور احسان موحدیان مترجم اثر برگزار شد.

موحدیان مترجم کتاب در این مراسم اظهار کرد: از اواسط دهه ۹۰ شاهد گسترش روز افزون استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه‌های مختلف هستیم و یکی از بخش‌هایی که مدنظر قرار گرفته است استفاده از ظرفیت این ابزار برای بهبود عملکرد شهرنشینی و مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه متناسب با گسترش استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال با مفهوم شهرهای هوشمند مواجه می‌شویم، افزود: در شهرهای هوشمند از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود تا بتوانیم کیفیت زندگی را بهبود ببخشیم و به دسته‌ای از چالش‌ها غلبه کنیم، چالش‌های متنوعی که شامل بهینه‌سازی مصرف انرژی، کنترل ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش امنیت و کارایی مدیریت می‌شود.

مترجم کتاب «چشم انداز شهری و طبیعی شهرهای هوشمند انسانی» با اشاره به اینکه نتیجه استفاده از فناوری‌های دیجیتال بهبود سطح زندگی شهروندان، افزایش رضایت مردم و افزایش کیفیت زندگی است، ادامه داد: در کتاب نمونه‌های مختلفی از شهرهای هوشمند آورده شده است که عمدتا از اروپا هستند و به تناسب به برخی کشورهای آسیایی مثل چین نیز اشاره شده است.

موحدیان با اشاره به فصول کتاب تصریح کرد: در فصل اول با عنوان «لزوم اتخاذ نگرش‌های جدید و بلندمدت» به اهمیت استراتژیک نگرش‌های جدید و مدرن بر مبنای فناوری دیجیتال برای مدیریت شهرها و فرصت‌هایی که این نگرش‌ها برای اجرای شیوه جدید شهرسازی و مدیریت شهر ایجاد می‌کند، پرداخته شده است.

وی با اشاره به «فرایندهای طراحی شراکتی ترکیبی» عنوان فصل دوم کتاب اظهار کرد: در این فصل آیده طراحی شراکتی ترکیبی در طراحی شهرهای جدید و هوشمند و سیاست‌های این زمینه و روش های آن را در برخی کشورها مورد بحث قرار گرفته و طراحی شراکتی به عنوان مناسب‌ترین رویکرد برای پرداختن به نگرش‌های تجربی برای مدیریت بهینه شهرها معرفی شده است.

مترجم کتاب «چشم انداز شهری و طبیعی شهرهای هوشمند انسانی» در خصوص فصل سوم این کتاب گفت: در فصل سوم «مدل‌های حاکمیتی و اقتصادی نوآورانه» نتایج رویکردهایی که در فصل دوم به آن پرداختیم در ارتقای شهرسازی و مدیریت شهرها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در فصل چهارم «تجربه‌ها»، چهار ابتکار جمع‌آوری و بررسی شده است، اضافه کرد: این ابتکارها عمدتا در کشورهای اروپایی با بافت‌های شهری متفاوت بررسی شده است.

 گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» تا ۲۹ اردیبهشت‌ ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) در حال برگزاریست و علاقه‌مندان می توانند با حضور در غرفه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سالن شماره یک ناشران دانشگاهی، راهروی c، غرفه ۲۹ از محصولات این مرکز بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 54288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =